Gå til innhold

Saft - så usunt som alle skal ha det til?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er saft så usunt som folk skal ha det til? (hvis man blander det godt ut med vann, slik at det bare blir litt saft)

Er i allefall mye sunnere enn brus? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Det spørs hva slags saft du sikter til? Er det hjemmelaget saft, med lite tilsatt sukker og ingen tilsetningsstoffer, er det sunnere enn brus, men kjøpesaft er nok ca like ille, kan jeg tenke meg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det spørs hva slags saft du sikter til? Er det hjemmelaget saft' date=' med lite tilsatt sukker og ingen tilsetningsstoffer, er det sunnere enn brus, men kjøpesaft er nok ca like ille, kan jeg tenke meg.[/quote']

Blir dårlig med hjemmelaget. Finnes det kjøpesafter som er bedre enn andre da? Saft som er mye blandet ut smaker jo mye mer vann enn det brus gjør - derfor jeg tenkte at det var sunnere.

Gjest Fighter
Skrevet

Har ikke noen link, men så på forbrukermagasinet(eller noe i den duren) for noen år siden. Der ble det sagt at det er utrolig mye sukker i saft og at det er like skadelig for tennene som brus.

Men som Etheral sier, så er det forskjell på saft og saft. Og hvor mye den blandes ut.

Skrevet

Det finnes økologisk saft, som ikke inneholder tilsetningsstoffer. Tror du finner det på store butikker som Ultra.

Ellers så har vi jo fun light, altså uten sukker, men med masse tilsetningsstoffer.

Skrevet

Noe av det dumme med brus er jo at kullsyren tærer på tannemaljen og gjør at sukkeret trenger lettere inn i tennene og lager hull.

Når det gjelder sukkermengde og vekthensyn, er det jo bare å sammenligne etikettene på de ulike safttypene. der står det gram sukker pr mengde drikk. Det er forskjell på heliosprodukter og saft beregnet på barn, for å si det sånn.

Skrevet
Det spørs hva slags saft du sikter til? Er det hjemmelaget saft, med lite tilsatt sukker

Jeg trodde hjemmelaget saft inneholdt mye mer sukker (siden man ikke bruker smaktilsetning) enn kjøpesaft, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...