emes Skrevet 13. august 2004 #1 Skrevet 13. august 2004 Jeg skal gifte meg 4. september og er litt bekymra for hodet mitt. Har hatt mye migrene i sommer, og vet med meg selv at bryllupsnerver sikkert kan fremprovosere det. Er det noen som har noen gode råd om hvordan jeg kan unngå dette, eventuelt noen tips om medisiner som hjelper?
Siam Skrevet 13. august 2004 #3 Skrevet 13. august 2004 Kontakt legen din så h*n kan skrive ut medisiner som virker. Pass på å prøve dem før bryllupsdagen i tilfelle du får noen som slår deg helt ut. Lykke til med bryllupet!
Sita Skrevet 13. august 2004 #4 Skrevet 13. august 2004 Stress pleier å fremprovosere det, iallefall på meg...Har egentlig ingen gode råd, vanskelig å la vær å stresse også sikkert, siden du snart skal stå brud Kanskje en god massasje på nakken?? Det hjelper godt, synes jeg. Til medisin bruker jeg Imigran(spray)
Fakse Skrevet 13. august 2004 #5 Skrevet 13. august 2004 Pass i alle fall på at det ikke blir noen stress i siste lite med ting som skal gjøres. Sørg for at alt er gjort på forhånd eller overlatt til noen du stoler på. Sørg for å ha god til å slappe av dagen før og på formiddagen selve bryllupsdagen. Ikke spis eller drikk noe som kan utløse migrene (sjokolade, rødvin, du vet sikkert best selv hva du ikke tåler). Ei veninne av meg fikk god hjelp av akupunktur, men man blir ganske satt ut av behandlingen så det må i såfall gjøres i god tid (hun var bra i et år eller så etter noen behandlinger).
lampeskjerm Skrevet 13. august 2004 #6 Skrevet 13. august 2004 Vet du hva som fremprovoserer migrene hos deg? Noen ganger kan kvinner har migrene som provoseres av eggløsning og pre-mens. Da er det mulig å styre hormonene med medisiner. Ellers er det beste rådet jeg kan gi å ikke stresse for mye i dagene rett før (enklere sagt enn gjort). Medisiner som hjelper mot migrene er bra dersom du har testa dem ut på forhånd, vet at du tåler dem, og ikke har tenkt å drikke alkohol. Mange som har migrene må prøve forskjellige triptaner (imigran, maxalt, relpax osv) før de finner en som er uten bivirkning for dem. Disse bør ikke kombineres med alkohol. Det samme gjelder jo også andre medisiner mot smerte (kanskje med unntak av paracet). Håper du slipper å oppleve migrene på bryllupsdagen. Hilsen Skjermen
Tusenfryd Skrevet 13. august 2004 #7 Skrevet 13. august 2004 Å takle migrene er veldig individuelt, det kommer an på hva slags anfall du har, hvor lange etc. Riktig mendge søvn, riktig mat, ordentlig mat i forkant er veldig viktig. Drikke! Masse vann! Gjør alt i så god tid som mulig. Jeg forstår det slik at du kanskje ikke får medisiner...? Da bør du snakke med legen din omdet, vanlig kan være å gi svake doser imigran fx. Husk imidlertid på at hvis du blir dårlig, så er de fleste medisiner som "knekker anfall" av den typen som gir deg et minianfall. Det betyr at du kan blir dårligere med en gang før du blir bedre,
Lotte20 Skrevet 13. august 2004 #8 Skrevet 13. august 2004 Kjøp deg en boks Eis Gel på apoteket. Den avkjøler og roer ned....skikkelig behagelig enten på en varm sommerdag, eller når et migreneanfall er på vei. Smøres på i panna og nakken - trekker fort inn i huden - og klisser ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå