Gå til innhold

Trenger hjelp fra kloke økonomiske hoder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp her ettersom jeg er noe fortvilet.

Kort sagt var jeg ung og dum og gikk i fellen som de fleste i økonomisk trøbbel har gjort før meg - forbrukslån/kredittkort. Jeg studerte utenlands, hadde skolepenger jeg ikke lenger fikk dekket og tok det opp privat fremfor å be foreldre om hjelp. Hvordan jeg fikk pengene i det hele tatt er et under. Jeg klarte naturligvis ikke overholde betalingene etter jeg mistet den ene deltidsjobben jeg hadde, ting gikk til inkasso, gebyrene ballet på seg osv.

Kredittkortene brukte samme inkassofirma (Lindorff), så jeg fikk en samlet plan der jeg betalte månedsavdrag inn på samme konto hver måned.

Jeg er heldig nok til å eie en bolig som også har steget i verdi. Låneandelen på denne er kun 20%, dvs. jeg eier 80%. Det lure er jo da selvsagt å øke lånet og bake inn denne vanvittig dyre forbruksgjelden. Jeg har snakket med kundebehandler ang. dette ganske lenge, sendt ham verdiantydning osv. Han mente at jeg måtte skaffe meg jobb for å garantere for refinansiering.

Nå har jeg flyttet hjem og skal flytte inn i min egen leilighet om en måned. En venninne skal også flytte inn og leie ett rom. Jeg ser på alle slags jobber, men det å finne en stilling er ikke like lett som det var, som mange her vet… Er tatt inn i et vikarbyrå, signert kontrakt og skal straks begynne. Behandleren som utfører refinansiering sa jeg skulle sende vikarkontrakt idag slik at vi kanskje kan begynne prosessen med refinansiering med en gang, hvilket jeg har gjort.

Idag fikk jeg to brev i posten. De var fra Lindorff mht. purring på innbetaling, med forfall 10. mars - på halvparten av totalt utestående sum. Det var altså varsel på at det skal betales for ikke å sendes til tvangsinnkreving. Jeg fikk sjokk, da jeg har en betalingsplan, betalt denne måneden også. Jeg ser av brevet at de tidligere har sendt til min gamle utenlandske adresse ved en feil (jeg har oppdatert adressen i Folkeregistreret for flere uker siden, samt sendt epost direkte til Lindorff). I tillegg ser jeg at Lindorff har flere avdelinger og de jeg nå har fått brev fra er en norsk avdeling, mens de jeg har forholdt meg til tidligere var den internasjonale. Brevene jeg har fått har også andre saksnummer.

Er sjelven og stresset av alt dette. Har sendt epost til to ulike avdelinger i Lindorff der jeg har skrevet ned alt og bedt om råd og hva som har skjedd. De har naturligvis stengt så jeg kan ikke ringe før mandag morgen.

Kundebehandleren for refinansiering har alle dokumenter han trenger og jeg har hatt lang dialog med ham så prosessen for refinansiering burde egentlig gå radig. Men jeg er jo redd for at det drøyer ut lenger, forbi betalingsfristen..

Vet ikke helt hva jeg trenger annet enn erfaringer, input eller litt support. Dersom ting blir sendt dit - er det trekk i lønn forst og deretter tvangssalg av bolig? Eller går det rett til tvangssalg om man kun er vikar? Er denne prosessen tidkrevende? Jeg vil selvsagt gjøre alt for å forhindre tvangssalg.

Anonymous poster hash: e7548...480
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av. Ta kontakt på mandag, du får ny nedbetalingsplan. De ønsker heller ikke tvangssalg, de ønsker at du nedbetaler.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan er betalingshistorikken din for boliglånet ditt?

Og er forbrukslånet ditt høyere enn 65 % av boligens verdi (85 % minus det du har i restgjeld). Hvis banken din somler og drøyer når forbruksgjelden enkelt kan bakes inn slik at boligen totalt er belånt med 85 % og du har dokumentert at du kan og vil klare å betale renter og avdrag på dette, så er det på tide å sette en rakett i ræva på banken din.

Dersom du derimot har vinglete betalingshistorikk med din egen bank er det en helt annen sak.

Skrevet

Hvordan er betalingshistorikken din for boliglånet ditt?

Og er forbrukslånet ditt høyere enn 65 % av boligens verdi (85 % minus det du har i restgjeld). Hvis banken din somler og drøyer når forbruksgjelden enkelt kan bakes inn slik at boligen totalt er belånt med 85 % og du har dokumentert at du kan og vil klare å betale renter og avdrag på dette, så er det på tide å sette en rakett i ræva på banken din.

Dersom du derimot har vinglete betalingshistorikk med din egen bank er det en helt annen sak.

Jeg hadde en tid tilbake (da jeg satt dårlig i det) en dårligere betalingsevne på lånet ja, der jeg hang etter to-tre måneder. Dette var ung dumskap da jeg prioriterte gjeld en periode og ikke forsto at banklån selvsagt var hovedprioritet. De fortalte meg da at det beste var å refinansiere gjelden men at jeg da måtte betale jevnlig på lånet igjen. Dette har jeg selvsagt gjort.

Forbruksgjelden er på omtrent 4% av boligens totale verdi, 5% av verdi minus lånet.

Vi diskuterte dette ifjor og da var det selvsagt, som du korrekt poengterer, somlingen min med betaling som gjorde at de ikke umiddelbart ville refinansiere. Derfor har jeg betalt jevnlig og vi har latt det gå noe tid.

Skrevet

Hvis banken din somler og drøyer når forbruksgjelden enkelt kan bakes inn slik at boligen totalt er belånt med 85 % og du har dokumentert at du kan og vil klare å betale renter og avdrag på dette, så er det på tide å sette en rakett i ræva på banken din.

Banken vurdere evne og vilje. Du kan ha evne til å betjene lånet, men manglende vilje. Noe som ofte reflekteres i forbruksgjeld.

Når ts i tillegg ikke har god betalingshistorikk i banken står hun ikke i posisjon til å kreve så mye og saksbehandler kan ikke bare enkelt refinansiere lånet.

Forbrukslån er alltid et rødt flagg.

Anonymous poster hash: 65577...308

Skrevet

Banken vurdere evne og vilje. Du kan ha evne til å betjene lånet, men manglende vilje. Noe som ofte reflekteres i forbruksgjeld.

Når ts i tillegg ikke har god betalingshistorikk i banken står hun ikke i posisjon til å kreve så mye og saksbehandler kan ikke bare enkelt refinansiere lånet.

Forbrukslån er alltid et rødt flagg.

Anonymous poster hash: 65577...308

Blondie65 presiserer jo akkurat det du sier hvis du leser hele innlegget hennes.

Jeg vet akkurat hva banken krever og jeg har ikke en eneste gang krevet noe som helst eller kritisert banken på noen måte. Nå ser det likevel ut som det går fint, spm. er bare hvor lang tid det tar.

Gjest Blondie65
Skrevet

Man kan ha forbruksgjeld og god betalingshistorikk - det er ikke nødvendigvis slik at dette henger sammen. Jeg har f,eks i mange år hatt forbruksgjeld men har helt utmerket betalingshistorikk. Det triste med forbruksgjeld er at man jo ikke får betalt ned noe fordi en betaler noe så inn i helvete med renter. Men det betyr ikke at en ikke er kredittverdig.

Forbrukslån er alltid et rødt flagg. Anonymous poster hash: 65577...308

Neste gang leser du hele innlegget mitt. Det kan være lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...