Gå til innhold

Bygge på eller la vær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt vanskelig for å bestemme meg ang. noe med huset.

Vi har en stue, kjøkken, gang og ett "lite" rom i første etasje som vi bruker til roterom/oppbevaring av klær.

Vi har tenkt å bygge på en liten gang da trappa er rett ved inngangsdøra. Dette gjør at trappa blir veldig fort skitten og det legger seg sand /grus på trinnene.

Greit nok.

Men, vi vil ha større stue. Så valget står mellom å bygge på. Da vil vi bygge på stuen, det lille rommet og andre etasje soverommet som er det eneste som er på den siden.. Vil bygge på ca. 2 meter.

Vi vil gjøre det meste selv. Men blir jo uansett dyrt. Da vil vi få stor stue og ett ekstra soverom i første etasje (noe jeg har veldig lyst på).

MEN vi kan også bare slå ned veggen til det lille rommet og ha det som Tv-krok. Resten av stua blir da brukt som spisestue (noe vi ikke har nå, kun på kjøkkenet) og kanskje en lesekrok + vitrineskapet da. Dette er selvsagt vesentlig billigere.

Men da blir det ikke ekstra soverom i 1. etasje. Men gangen blir jo bygd på uansett.

Hva burde vi gjøre? Hva hadde du valgt?

Kunne og bare bygd på 1. etasje, men føler det ser litt rart ut.

Hva er viktigest å ha? God plass rundt tv-en eller spisestue med plass til 6-8 stk? tenker sånn til jul, bursdager da..

Hvis dere har andre forslag så kom gjerne med de :)

Anonymous poster hash: f9c30...05b
Skrevet

(vi har alle klea på det lille rommet da vi ikke gidder å ha det i 2. etasje og har ikke plass på badet. håper at når vi får nytt bad i vår at vi vil få plass til 90% av klea på badet)

TS

Skrevet

Jeg har et hus med påbygg. Det har nå etter mange år fått satt seg, og det er ikke gøy.

Med påbygg kan det hende at du først må ut med kostnaden for å bygge på når du bygger på, og så kan det komme en god del kostnader senere også. Så dersom du velger å bygge på huset ditt, få et godkjent firma til å gjøre det slik at du har klagerett på arbeidet. Det er ikke morro med påbygg gjort av andre enn gode fagfolk.....

Anonymous poster hash: bac39...b78

Skrevet

Ts her.

Hva mener du med satt seg? Har det flytta på seg?

Skrevet

"valget står mellom å bygge på."

Fin setning.

Skrevet

Jeg skreiv en uferdig setning ved en feil. .Beklager så mye. Håper det ikke ødela kvelden din.

Skrevet

Ts her. Hva mener du med satt seg? Har det flytta på seg? Anonymous poster hash: f9c30...05b

Bakken rører på seg hele tiden, dette påvirker også byggestrukturen i huset. Den gamle delen av huset her er fra 70-tallet, og hadde fått "satt seg" før påbygget kom i begynnelsen av 2000. Nå har påbygget fått "satt seg" og vi sliter med sprekk i veggen der det er blitt "skjøtet på" nytt bygg, og gulv som er skjevt, altså heller nedover. Nå skal det sies at det er leirebunn her, da.

Når man bygger nytt hus, vil man ofte måtte justere på dører, bytte/rette på lister, osv etterhvert som huset får "satt seg".

Jeg ville hvertfall rådført meg med fagfolk før jeg tok avgjørelsen med å bygge på. Det kan faktisk koste mer enn det smaker,

Skrevet

Bakken rører på seg hele tiden, dette påvirker også byggestrukturen i huset. Den gamle delen av huset her er fra 70-tallet, og hadde fått "satt seg" før påbygget kom i begynnelsen av 2000. Nå har påbygget fått "satt seg" og vi sliter med sprekk i veggen der det er blitt "skjøtet på" nytt bygg, og gulv som er skjevt, altså heller nedover. Nå skal det sies at det er leirebunn her, da.

Når man bygger nytt hus, vil man ofte måtte justere på dører, bytte/rette på lister, osv etterhvert som huset får "satt seg".

Jeg ville hvertfall rådført meg med fagfolk før jeg tok avgjørelsen med å bygge på. Det kan faktisk koste mer enn det smaker,

Skjønner. Da blir det nok litt dyrt med tanke på at vi har ett bad å pusse opp også. Fikk prisforslag fra en snekker i fjor ang påbygget.

Da kosta det nesten 200 000 for at han skulle gjøre "litt" arbeid og vi resten.

Vi skulle grave ut og lage fundament. Så skulle han sette opp reisverket (eller hva det heter) og vi gjøre resten der fra. Så skulle han vel komme tilbake når vi skulle rive veggen mellom det gamle og nye, eller noe sånt.

Dette var da første etasje bare. De 200 000 var ikke inkl materiale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...