AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #1 Skrevet 27. februar 2015 Utleieren mener at jeg ikke har god nok grunn for framleie? men har hun noe med hvorfor jeg vil ha framleie? Må jeg virkelig dokumentere grunnen til framleie???? Anonymous poster hash: 6c377...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #2 Skrevet 27. februar 2015 Hva sier kontrakten? Da jeg leide ut boligen hadde jeg krysset av for "ingen fremleie". De fleste kontrakter har en seksjon for dette. Anonymous poster hash: 32c5f...272
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #3 Skrevet 27. februar 2015 Hva sier kontrakten? Da jeg leide ut boligen hadde jeg krysset av for "ingen fremleie". De fleste kontrakter har en seksjon for dette. Anonymous poster hash: 32c5f...272 Det står i kontrakten at jeg må ha skriftlig samtykke fra utleier.. men ingen krav om at leietaker skal ha gyldig grunn for å få framleie? Anonymous poster hash: 6c377...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #4 Skrevet 27. februar 2015 Utleier bestemmer om h*n vil at du skal fremleie. Du har null rettigheter for det som leietaker Anonymous poster hash: 64334...07a 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #5 Skrevet 27. februar 2015 Det står i kontrakten at jeg må ha skriftlig samtykke fra utleier.. men ingen krav om at leietaker skal ha gyldig grunn for å få framleie? Anonymous poster hash: 6c377...c6f Dersom du må ha skriftlig samtykke er det inneforstått at utleier skal si seg enig i det, og enten godkjenne eller ikke godkjenne årsaken og omstendighetene. Det er opp til utleier å bestemme. Anonymous poster hash: 32c5f...272 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #6 Skrevet 27. februar 2015 Det står i kontrakten at jeg må ha skriftlig samtykke fra utleier.. men ingen krav om at leietaker skal ha gyldig grunn for å få framleie? Anonymous poster hash: 6c377...c6f Da aksepterer hun vel ikke fremleie da, er ikke så mye å gjøre med det. Anonymous poster hash: 9e92d...ea6 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #7 Skrevet 27. februar 2015 Nå er det ikke snakk om at hun ikke bestemmer eller ikke. Har hun rett på å vite HVORFOR jeg ikke skal bruke hybelen lenger? og vil derfor ha framleie? Anonymous poster hash: 6c377...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #8 Skrevet 27. februar 2015 Utleieren kan i utgangspunktet bare gi avslag på leieboerens søknad dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller det fremleies til så mange at boligen blir overbefolket Står i loven at hun må ha gyldig grunn for å nekte meg framleie. HAR HUN NOE MED HVORFOR JEG SKAL FRAMLEIE? NÅR JEG NÅ IKKE SKAL BO HER, OG HAR SKIFTET ADRESSE!? (ER KLAR OVER AT JEG MÅ BETALE FREM TIL AT KONTRAKTEN GÅR UT, OM JEG EVT IKKE FÅR FRAMLEIE, ELLER IKKE FINNER EN SOM VIL FRAMLEIE) Anonymous poster hash: 6c377...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #9 Skrevet 27. februar 2015 Utleieren kan i utgangspunktet bare gi avslag på leieboerens søknad dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller det fremleies til så mange at boligen blir overbefolket Står i loven at hun må ha gyldig grunn for å nekte meg framleie. HAR HUN NOE MED HVORFOR JEG SKAL FRAMLEIE? NÅR JEG NÅ IKKE SKAL BO HER, OG HAR SKIFTET ADRESSE!? (ER KLAR OVER AT JEG MÅ BETALE FREM TIL AT KONTRAKTEN GÅR UT, OM JEG EVT IKKE FÅR FRAMLEIE, ELLER IKKE FINNER EN SOM VIL FRAMLEIE) Anonymous poster hash: 6c377...c6f Selvfølgelig har hun noe med hvorfor du ikke vil bo der lenger. Men det holder du sier; jeg skal flytte. Mer trenger du ikke si. Ser ikke problemet ditt TS. Får du ikke fremleie, så betal ut oppsigelsen, så er problemet løst Anonymous poster hash: 64334...07a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #10 Skrevet 27. februar 2015 Selvfølgelig har hun noe med hvorfor du ikke vil bo der lenger. Men det holder du sier; jeg skal flytte. Mer trenger du ikke si. Ser ikke problemet ditt TS. Får du ikke fremleie, så betal ut oppsigelsen, så er problemet løst Anonymous poster hash: 64334...07a Jeg får hjelp av leieboerforeningen, men lurer på om jeg virkelig må sende henne dokumentasjoner? Hun kan ikke bare si nei, du får ikke! Det er ikke en god nok grunn. Det er faktisk ikke for en utleier og bare bestemme om framleie eller ikke.. loven : Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold GIR SAKLIG GRUNN til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.» Anonymous poster hash: 6c377...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #11 Skrevet 27. februar 2015 jeg har bare skole 2 dager i uken, og har derfor ikke behov for å leie mer ettersom det blir da billigere for meg å pendle og flytte hjem igjen!.. Det er grunnen min. Jeg har sagt til henne at jeg skal flytte pga studieendringer. mer trenger jeg da vell ikke å dokumentere? Anonymous poster hash: 6c377...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #12 Skrevet 27. februar 2015 jeg har bare skole 2 dager i uken, og har derfor ikke behov for å leie mer ettersom det blir da billigere for meg å pendle og flytte hjem igjen!.. Det er grunnen min. Jeg har sagt til henne at jeg skal flytte pga studieendringer. mer trenger jeg da vell ikke å dokumentere? Anonymous poster hash: 6c377...c6f Det er virkelig ikke huseierens problem at du har funnet ut dette. Du sier opp leiligheten, og du betaler ut oppsigelsen. Verre er det ikke. Om huseier ikke vil godta fremleie, så har du ingen rettigheter. MEN, det du kan gjøre er å spørre huseier om du kan hjelpe med å finne en annen leietaker som kan ta over før oppsigelsestiden er ute, og du slipper å betale mer enn nødvendig. Anonymous poster hash: 64334...07a 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #13 Skrevet 27. februar 2015 Du kan ikke tvinge deg frem til framleie. Selv om det blir konflikt er alt du kan å si opp og betale ut oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: 32c5f...272 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #14 Skrevet 27. februar 2015 Les fullt ut lovene du refererer til. § 7-2.Den alminnelige regelen om framleie Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse. Dette er den alminnelige regelen. Du har ikke avtale om at framleie er godtatt uten forbehold, det er spesifikt kun etter egen avtale (der hun bestemmer forholdsreglene). § 7-3. Framleie av del av bolig Leier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Understreket en del av boligen, med deg fortsatt boende der. Ellers gjelder ikke dette om du forlater boligen og overlater den til en annen. Anonymous poster hash: 32c5f...272 5
Poserose Skrevet 27. februar 2015 #15 Skrevet 27. februar 2015 Googlet fremleie: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1015/1033/1035 Det virker ikke som din grunn er tungtveiende nok. Om utleier er villig til å godta fremleie hvis du dokumenterer behovet ser jeg virkelig ikke problemet med å gi dokumentasjon. H*n kan nok kreve det ja.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #16 Skrevet 27. februar 2015 Googlet fremleie: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1015/1033/1035 Det virker ikke som din grunn er tungtveiende nok. Om utleier er villig til å godta fremleie hvis du dokumenterer behovet ser jeg virkelig ikke problemet med å gi dokumentasjon. H*n kan nok kreve det ja. ""Utleier kan nekte slikt fremleie også hvis det ikke foreligger saklig grunn på bakgrunn av fremleietakerens person, men ved en slik nektelse, vil leietaker kunne si opp leieavtalen etter vanlige oppsigelsesregler, altså med tre måneders oppsigelsestid"" Da kan jeg altså si opp leieavtalen om hun ikke gir meg en saklig grunn til framleie? Anonymous poster hash: 6c377...c6f
Poserose Skrevet 27. februar 2015 #17 Skrevet 27. februar 2015 ""Utleier kan nekte slikt fremleie også hvis det ikke foreligger saklig grunn på bakgrunn av fremleietakerens person, men ved en slik nektelse, vil leietaker kunne si opp leieavtalen etter vanlige oppsigelsesregler, altså med tre måneders oppsigelsestid"" Da kan jeg altså si opp leieavtalen om hun ikke gir meg en saklig grunn til framleie? Anonymous poster hash: 6c377...c6f Sånn jeg skjønte det er det sånn at om du gir henne en saklig grunn til å fremleie før kontrakten har gått ut og hun nekter deg dette har du 3 måneders oppsigelsestid. Jeg vet ikke akkurat hva som er saklig grunn, men jeg tviler på at å spare penger er en av dem. Syns uansett at det er vrangt av henne å ikke ville godta fremleie, når jeg ville flytte ut 2 mnd før tiden fra min forrige leilighet var det ikke noe problem, trengte ikke skriftlig oppsigelse engang. Og da sto det at fremleie ikke var lov i kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #18 Skrevet 27. februar 2015 ""Utleier kan nekte slikt fremleie også hvis det ikke foreligger saklig grunn på bakgrunn av fremleietakerens person, men ved en slik nektelse, vil leietaker kunne si opp leieavtalen etter vanlige oppsigelsesregler, altså med tre måneders oppsigelsestid"" Da kan jeg altså si opp leieavtalen om hun ikke gir meg en saklig grunn til framleie? Anonymous poster hash: 6c377...c6f Har du tidsbestemt kontrakt? Du kan si opp ja, men må betale ut oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: 32c5f...272
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #19 Skrevet 27. februar 2015 Sånn jeg skjønte det er det sånn at om du gir henne en saklig grunn til å fremleie før kontrakten har gått ut og hun nekter deg dette har du 3 måneders oppsigelsestid. Jeg vet ikke akkurat hva som er saklig grunn, men jeg tviler på at å spare penger er en av dem. Syns uansett at det er vrangt av henne å ikke ville godta fremleie, når jeg ville flytte ut 2 mnd før tiden fra min forrige leilighet var det ikke noe problem, trengte ikke skriftlig oppsigelse engang. Og da sto det at fremleie ikke var lov i kontrakten. Jeg har ikke flere forelesninger etter 14 april, og ser ingen grunn til å bo i hybelen min når jeg ikke har noen flere forelesninger å gå til!? Jeg får meg heller ikke jobb her jeg bor nå.. Derfor vil jeg da flytte tilbake til hjembyen min, der jeg har større muligheter for å få meg jobb. Anonymous poster hash: 6c377...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #20 Skrevet 27. februar 2015 Jeg har ikke flere forelesninger etter 14 april, og ser ingen grunn til å bo i hybelen min når jeg ikke har noen flere forelesninger å gå til!? Jeg får meg heller ikke jobb her jeg bor nå.. Derfor vil jeg da flytte tilbake til hjembyen min, der jeg har større muligheter for å få meg jobb. Anonymous poster hash: 6c377...c6f Som årsak er det ikke relevant for utleier at du vil spare penger. Du sier opp og betaler ut oppsigelsestiden. Anonymous poster hash: 32c5f...272
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå