Gå til innhold

Strøk på en eksamen, jeg føler meg helt forferdelig....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg så uheldig å stryke på en muntlig eksamen. Jeg går siste året på en bachelorutdanning, som betyr at jeg ikke vil få vitnemål til sommeren. Jeg må derfor ta opp igjen eksamenen til høsten.

Jeg misforforstod oppgaven min helt, og fikk selvfølgelig det temaet jeg var mest usikker på. Har aldri strøket en eksamen før, og jeg føler at min verden faller sammen. Det er så ubeskrivelig flaut...

I fkor høst mistet jeg et nært familiemedlem i en ulykke, noe som resulterte i bånnkarakterer for meg, kun D'er. Og rett før denne eksamen ble et annet familiemedlem lagt inn på sykehus grunnet alvorlige årsaker, pluss at hunden min måtte akutt opereres og det var like før jeg mistet han. Jeg ble selvfølgelig preget av dette, som påvirket min forberedelse til eksamenen jeg hadde i går. Jeg føler at alt er så urettferdig at jeg måtte få alt dette nå, og det går utover fremtiden min....

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, jeg følte bare at jeg måtte få det ut...

Anonymous poster hash: 99bf0...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke verdens undergang! Les hardere og nail den neste gang i stedet :)

• Liker 4
Skrevet

Masse klemmer og trøst til deg.

Det er jo ikke dårlig å oppleve forskjellige ting, da kan vi si at ‘jeg er så sterke’.

Bare ta det med ro og lære noe ting fra dette. Når vi er unge, må vi jo betale noen lærepenger for å få mye bedre livet i fremtiden.

Anonymous poster hash: e4657...24c
Skrevet

Det er mange som stryker på eksamen, det er ingen krise. Les mye og ta den opp til høsten :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler med deg. Jeg strøk i fjor og det var tilogmed med mye innsats, og dette var privatskole så jeg måtte tilogmed betale en veldig dyr regning for karakter stryk. Forferdelig opplevelse, men jeg velger å tro at det kommer noe positivt ut av det negative også. Det handler om å aldri gi seg, samt bare stå på videre! Kanskje du bør finne en ny studiemåte, samt kanskje du lærer pensum bedre på en helt annen måte?

Hva studerte du ts?

Klem:)

Anonymous poster hash: 3badd...d4b
Skrevet

Skjedde meg også i fjor. Når jeg prøvde igjen fikk jeg B :) Den følelsen du har nå går over.

Anonymous poster hash: 19a83...d37
Skrevet

Hei! Det er UTROLIG vanlig å stryke på minst en eksamen i løpet av studietiden, og du har vært kjempeflink som har greid å stå på alt hittil :laugh: Jeg har strøket på 3 eksamener men holder motet oppe og tar dem opp igjen, og får alt fra beste ståkarakter til A på neste forsøk.

Det vil bli bedre! Og en ting til: ikke alle får vitnemål samtidig på grunn av permisjoner, endringer i planen eller stryk på eksamen - det er med andre ord ingen skam :blomst::blomst::blomst::blomst:

• Liker 3
Skrevet

Alle jeg kjenner har strøket på en eller annen eksamen på universitetet. På vgs. Er det ikke så

Vanskelig, men på universitetet er det utrolig vanlig.

Anonymous poster hash: d8d34...ac6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har og strøket siste halvår. Kjipt, men det går. Jeg, mistet en nær og kjær og brukte lang tid på å finne tilbake til meg selv. Da jeg tok eksamen på nytt fikk jeg B

Jeg fikk og relevant jobb i mellomtiden. Så, det behøver ikke å være verdens undergang, men det føles sånn akkurat nå.

Skrevet

Jorda dreier rundt som vanlig :), du får din eksamen til høsten :).

Det er så mange som stryker en eller flere ganger på veien mot utdanning, har hatt flere professorer som har fortalt om sine stryk.

Jeg mistet min bror dagen før eksamen for noen år siden. Han var bare 42 og det var et sjokk. Han hadde vært syk lenge, men vi visste ikke at han kunne gå så tidlig. Jeg hadde sittet oppe nesten hele natta, men dro for å ta eksamen. Jeg fikk lov til å tenne et lys for min bror på pulten, og eksamen gikk kjempebra, jeg fikk en A. Men jeg husker nesten ingenting fra selve eksamen.

Det jeg mener å si er at det har i det store og hele lite å si om du må ta en eksamen om igjen, du kommer litt senere ut i jobb men det ordner seg :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 00827...e0c
Skrevet

Så utrolig gode og snille dere er! Jeg føler meg bare som et utskudd i klassen nå, siden de aller fleste har fått c og oppover, og før vi fikk karakteren sa de at man må jo være direkte dumme om man klarer å stryke på en muntlig eksamen. Jeg visste at det ville gå dårlig for min del, så jeg dro hjem og fikk heller karakteren, (stryk) på nettet.

Det bare føles så urettferdig, for jeg får ikke vært med på seremonien når man egentlig skal få vitnemålet heller. Tanken på at dersom det ikke hadde skjedd så mye i familien min det siste året, ville jeg på lik linje med alle de andre klare meg og få vitnemålet sammen med dem. Det gnager på selvfølelsen. Jeg går ett studie der det stort sett er kamp om å få jobber i Norge, så da skjønner dere kanskje hva jeg utdanner meg til å bli,,,

Skrevet

Det er bare en eksamen. Du sier det jo selv; du missforstod. Shit happens!:) Jeg har en master og jeg har strøket på flere eksamner enn jeg har fingre om jeg teller med VGS :fnise: Så jeg har omtrent snublet meg gjennom hele studieforløpet. Det ordner seg:) Finn en jobb i mellomtiden og så tar du den opp til høsten^^,

Anonymous poster hash: 794d6...77e
  • Liker 3
Skrevet

Så utrolig gode og snille dere er! Jeg føler meg bare som et utskudd i klassen nå, siden de aller fleste har fått c og oppover, og før vi fikk karakteren sa de at man må jo være direkte dumme om man klarer å stryke på en muntlig eksamen. Jeg visste at det ville gå dårlig for min del, så jeg dro hjem og fikk heller karakteren, (stryk) på nettet.

Det bare føles så urettferdig, for jeg får ikke vært med på seremonien når man egentlig skal få vitnemålet heller. Tanken på at dersom det ikke hadde skjedd så mye i familien min det siste året, ville jeg på lik linje med alle de andre klare meg og få vitnemålet sammen med dem. Det gnager på selvfølelsen. Jeg går ett studie der det stort sett er kamp om å få jobber i Norge, så da skjønner dere kanskje hva jeg utdanner meg til å bli,,,

Egentlig ikke, er stor kamp om å få jobber i ganske mange studier. Det der kan være alt

Anonymous poster hash: 8421c...86a

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er det vanskelig, og det føles urettferdig. Det er jo det også, men sånn er livet. Livet går ikke akkurat som planlagt, og det er ikke verdens undergang når det ikke gjør det. Det føles helt forferdelig ut nå, men etter hvert vil det synke inn og ikke være så ille lenger. :)

Anonymous poster hash: a9378...d37

Skrevet

Det går nok bra! Hva er planene dine til høsten? Skal du søke jobber eller studere videre? Hør med rådgiver hvordan ting blir om du skal studere videre. Skal du søke jobber er ikke dette noe du trenger å nevne i søknaden.. Er flere som blir tilbudt jobb før de har fullført utdannelsen, de aner jo ikke hvordan studentens siste eksamener vil gå. Bare de fullfører den så fort som mulig er det vel greit.

Anonymous poster hash: 7d16e...c95

Skrevet (endret)

Hei kjære deg. Jeg forstår at du er lei deg. Det er nok ikke lenge til høsten og vips då er du ferdig. Kanskje du kan bruke høsten til å forbedre noen andre karakterer også? Du har jo gått gjennom mye og jeg synes at du er flink som klarer å stå på de andre fagene. Å stryke på eksamen betyr ikke nødvendigvis at man er dum, det kan være at man misforstår oppgaven og andre følelser og erfaringer kan også virke på vår prestasjonsevne. Jeg strøk jeg også, 2 ganger gjennom studiene mine, tok det opp igjen og bestod. Det er ikke verdens undergang. Fokuser på det du kan gjøre fremover istedenfor å fokusere på det negative. Livet handler ikke bare om studier og du er et sammensatt menneske med mange unike egenskaper som gjør akkurat deg til deg :) se på det positive, kanskje det er bra at du strøk nå for å gjøre det bedre på neste ;)

Edit: var ikke på seremoni jeg heller ;)

Klem og god helg.

Endret av Guacamole
Skrevet

Hvorfor er det urettferdig? Sorry, men sånn er livet. Men! Å stryke på en eksamen er ikke verdens undergang.

Anonymous poster hash: a2a43...62c
Skrevet

Hvorfor er det urettferdig? Sorry, men sånn er livet. Men! Å stryke på en eksamen er ikke verdens undergang.

Fordi mange tragiske hendelser har skjedd på et kort tidspunkt og virket negativt inn på TS sine prestasjonsevner. Hun stiller derfor svakere enn hun hadde gjort hvis dette ikke hadde skjedd. Hun stiller derfor svakere enn den vanlige medstudenten. Derfor virker det urettferdig. Sånn er livet, ja, og det er ikke noe man kan få gjort med det utenom å prøve på nytt igjen, men jeg synes at TS har rett til å føle at det er urettferdig.

• Liker 2
Skrevet

Fordi mange tragiske hendelser har skjedd på et kort tidspunkt og virket negativt inn på TS sine prestasjonsevner. Hun stiller derfor svakere enn hun hadde gjort hvis dette ikke hadde skjedd. Hun stiller derfor svakere enn den vanlige medstudenten. Derfor virker det urettferdig. Sånn er livet, ja, og det er ikke noe man kan få gjort med det utenom å prøve på nytt igjen, men jeg synes at TS har rett til å føle at det er urettferdig.

Dersom hun var så preget, kunne hun gått til fastlegen sin og forklart situasjonen og mest sannsynlig fått en sykemelding ut dermed fått utsatt eksamen.

Skrevet

Det er bare en eksamen. Du sier det jo selv; du missforstod. Shit happens! :) Jeg har en master og jeg har strøket på flere eksamner enn jeg har fingre om jeg teller med VGS :fnise: Så jeg har omtrent snublet meg gjennom hele studieforløpet. Det ordner seg:) Finn en jobb i mellomtiden og så tar du den opp til høsten^^,

Anonymous poster hash: 794d6...77e

Tusen takk for oppmuntrende ord, det hjelper når man bare sitter og synes synd på seg selv... Det tar nok litt tid før den følelsen slipper, men jeg får bare prøve å sørge for å heve snittet mitt på de neste eksamene... :)

Selvsagt er det vanskelig, og det føles urettferdig. Det er jo det også, men sånn er livet. Livet går ikke akkurat som planlagt, og det er ikke verdens undergang når det ikke gjør det. Det føles helt forferdelig ut nå, men etter hvert vil det synke inn og ikke være så ille lenger. :)

Takker for fine ord, det kan være at jeg overdramatiserer det hele.. Men jeg hadde jobbet så hardt for å komme inn på den skolen, er nok derfor det føles som et nederlag. 2015 har startet dårlig for min del, jeg får bare prøve å finne motivasjonen i å prøve å gjøre det bra på de neste eksamene vi skal ha. :) Det tar nok litt tid før det legger seg, kjenner enda at det stikker litt i magen når jeg ser, "ikke bestått" på studentweb....

Det går nok bra! Hva er planene dine til høsten? Skal du søke jobber eller studere videre? Hør med rådgiver hvordan ting blir om du skal studere videre. Skal du søke jobber er ikke dette noe du trenger å nevne i søknaden.. Er flere som blir tilbudt jobb før de har fullført utdannelsen, de aner jo ikke hvordan studentens siste eksamener vil gå. Bare de fullfører den så fort som mulig er det vel greit.

Anonymous poster hash: 7d16e...c95

Tusen takk! :) Jeg hadde planer om å søke meg jobb så fort jeg var ferdig med studiene dette året. Det er mulig å ta master, men det er mer vitenskapelig basert, så det er nok ikke noe for meg. Det blir med bachelor når jeg får den i boks :)

Jeg bare tenker det at når de andre er ute i jobb, og jeg kommer søkende på etterslep, så tror jeg det er noe de vil spørre meg om på et intervju.. Altså hvorfor jeg søkte jobb mye senere. Er ikke sikkert at det er så mange aktuelle jobber for meg å søke på heller, da det kun blir bevilget så og så mange stillinger i hvert distrikt...

Hei kjære deg. Jeg forstår at du er lei deg. Det er nok ikke lenge til høsten og vips då er du ferdig. Kanskje du kan bruke høsten til å forbedre noen andre karakterer også? Du har jo gått gjennom mye og jeg synes at du er flink som klarer å stå på de andre fagene. Å stryke på eksamen betyr ikke nødvendigvis at man er dum, det kan være at man misforstår oppgaven og andre følelser og erfaringer kan også virke på vår prestasjonsevne. Jeg strøk jeg også, 2 ganger gjennom studiene mine, tok det opp igjen og bestod. Det er ikke verdens undergang. Fokuser på det du kan gjøre fremover istedenfor å fokusere på det negative. Livet handler ikke bare om studier og du er et sammensatt menneske med mange unike egenskaper som gjør akkurat deg til deg :) se på det positive, kanskje det er bra at du strøk nå for å gjøre det bedre på neste ;)

Edit: var ikke på seremoni jeg heller ;)

Klem og god helg.

Tusen hjertelig takk for gode ord, det trengte jeg! :helen: Nå skal jeg ikke sitte her og sutre over en eksamen, men det bare var så kjedelig at det skulle skje nå, rett før jeg egentlig skulle vært ferdig med studiene. Det er sant det at tankene mine, og ikke minst følelsene mine har påvirket meg de siste månedene. Jeg tenker det at jeg skal prøve å forbedre de karakterene jeg fikk i fjor høst. Jeg var minimalt på skolen grunnet en dødsulykke som en i familien min dessverre var involvert i.

Ønsker deg også en riktig god helg, krysser fingrene for at jeg blir ferdig til slutt jeg også :)

Det var nok ikke bare det at jeg strøk på en eksamen som har vært vanskelig å takle. Det er en kombinasjon med at jeg nylig mistet et nært familiemedlem, samt at et annet familiemedlem har blitt alvorlig syk. Alt dette kom oppå to store og ikke minst viktige eksamener. Noe som automatisk dro min oppmerksomhet vekk fra skolen. Jeg skulle egentlig ha vært ferdigutdannet i juni, men det skjer dessverre ikke, og jeg derfor automatisk stilt bakerst i rekken ved jobbsøking, ettersom at jeg nå henger på etterslep i min karriere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...