AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Del Skrevet 26. februar 2015 Det siste halvåret, har halsen min forandret seg betraktelig. Når jeg legger haken ned mot brystet, blir det vanskelig, fordi "noe" kommer i mellom. Dette "noe" er den store, nye dobbelthaka jeg har fått, selv om jeg ikke finnes overvektig. Jeg veier litt over 50 kg. Den er der, som en konstant dobbelthake, og i profil likner jeg ikke meg selv lengre. Det er kjempestygt, og jeg har fått store komplekser for denne dobbelthaken som bare ser ut til å bli større og større... Jeg har ikke vært i særlig form det siste året, men har blitt mye verre fra siden januar. Null energi, og enkelte dager legger jeg meg samtidig som jeg legger minstemann, klokka sju. Sover til klokka seks, er oppe spiser frokost og leverer barnet i barnehagen, kommer hjem, og må legge meg på sofaen og sove igjen, til jeg må hente i barnehagen. Null energi. Jeg har fibromyalgi fra før, og enorme smerter ved tilogmed små bevegelser, og er ofte helt stiv i kroppen. Av og til stivner leddene i fingrene helt. Før kunne jeg ha tre av sju dager, der jeg kunne være i ok form, hvor jeg var i stand til å gjøre husarbeid. Nå, er det en av sju dager, hvor jeg har energi til det. Føler meg i elendig form. Burde jeg gå til legen? Er det noen der ute som har hatt struma, som kan fortelle meg om hvordan de oppdaget at de hadde det? Utseendet på halsen har forandret seg totalt på et halvt år, så jeg er nesten overbevist om at jeg har struma. Det ser ikke ut... Apetitten er det ingenting å si på, og jeg spiser veldig mye, om det har noe å si. Vil jeg få operert vekk denne "ekstrahalsen", om jeg går til legen? Anonymous poster hash: cf5bb...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #2 Del Skrevet 26. februar 2015 Du bør absolutt gå til legen for klinisk sjekk og blodprøver. Anonymous poster hash: aaef5...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #3 Del Skrevet 26. februar 2015 Du bør absolutt gå til legen for klinisk sjekk og blodprøver. Anonymous poster hash: aaef5...d35 Men sist gang jeg var til legen, og skulle legge frem "alle" de tingene jeg plagdes med, sa hun indirekte at jeg er hypokonder, og at neste gang jeg tenker å bestille time til legen, bør jeg tenke meg godt om, om jeg virkelig trenger denne timen, eller om det bare er hypokondrien min... Jeg er ikke redd for å dø, og innbiller meg ikke at jeg har sykdommer. Jeg har faktisk ikke særlig til fokus på kropp eller sykdommer i det hele tatt. Men nå, som jeg knapt fungerer lengre, så lurer jeg på hvordan jeg skal legge frem dette, og samtidig bli tatt seriøst og ikke avfeid med at jeg er hypokonder... ? Anonymous poster hash: cf5bb...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Del Skrevet 26. februar 2015 Har du veldig ensidig kosthold? Anonymous poster hash: b835b...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #5 Del Skrevet 26. februar 2015 Har du veldig ensidig kosthold?Anonymous poster hash: b835b...cc5 Det er mullig... Syns selv at det er variert, men. Anonymous poster hash: cf5bb...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRaeder Skrevet 26. februar 2015 #6 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Hvis legen påstår at du er hypokonder så skifter du lege, tvert. Struma er veldig vanlig, spesielt hos kvinner, men det skal alltids sjekkes! Fastlegen skal ta blodprøver som bekrefter eller avkrefter stoffskiftesykdom, og henvise deg videre til ultralyd. Du bør også få testet døgnurin. Det kan være at du har jodmangel. Har selv knutestruma, ikke bestandig leger vil behandle det med det første, men det skal følges opp. Hvis det er stoffskifte, eller jodmangel. og det ikke blir bedre ved bruk av medisiner eller ev. jodtilskudd, så er ev. behandling er fjerning av skjoldbruskkjertelen, eller radiojodbehandling. Da må du forberede deg på å bruke medisiner ut livet. Endret 26. februar 2015 av FruRaeder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #7 Del Skrevet 26. februar 2015 Hvis legen påstår at du er hypokonder så skifter du lege, tvert. Struma er veldig vanlig, spesielt hos kvinner, men det skal alltids sjekkes! Fastlegen skal ta blodprøver som bekrefter eller avkrefter stoffskiftesykdom, og henvise deg videre til ultralyd. Du bør også få testet døgnurin. Det kan være at du har jodmangel. Har selv knutestruma, ikke bestandig leger vil behandle det med det første, men det skal følges opp. Hvis det er stoffskifte, eller jodmangel. og det ikke blir bedre ved bruk av medisiner eller ev. jodtilskudd, så er ev. behandling fjerning av skjoldbruskkjertelen, eller radiojodbehandling. Da må du forberede deg på å bruke medisiner ut livet. Legen virker veldig forståelig ellers, men følte meg temmelig umyndiggjort, da jeg ble avvist med å bli kalt hypokonder. Syntes det ikke var noe særlig, og følte meg veldig flau, men sa meg "enig" med legen, for hva annet kunne jeg gjøre, enn å bare jatte med? Men synes at legen er veldig grei ellers, så vet ikke helt om jeg vil bytte lege. Hvorfor vil ikke leger behandle knutestruma med det første, og hva er forskjellen på det og annen struma? Fjerning av skjoldbruskkjertelen? Må man det når man har struma? Har stor appetitt noe å si? Hvis jeg ikke spiser jevnlig, kjennes det ut som om jeg har lavt blodsukker, og blir kvalm og uvel. Jeg kan sovne mens jeg sitter og skriver, føler meg på tomgang hele tida. Anonymous poster hash: cf5bb...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRaeder Skrevet 26. februar 2015 #8 Del Skrevet 26. februar 2015 Legen virker veldig forståelig ellers, men følte meg temmelig umyndiggjort, da jeg ble avvist med å bli kalt hypokonder. Syntes det ikke var noe særlig, og følte meg veldig flau, men sa meg "enig" med legen, for hva annet kunne jeg gjøre, enn å bare jatte med? Men synes at legen er veldig grei ellers, så vet ikke helt om jeg vil bytte lege. Hvorfor vil ikke leger behandle knutestruma med det første, og hva er forskjellen på det og annen struma? Fjerning av skjoldbruskkjertelen? Må man det når man har struma? Har stor appetitt noe å si? Hvis jeg ikke spiser jevnlig, kjennes det ut som om jeg har lavt blodsukker, og blir kvalm og uvel. Jeg kan sovne mens jeg sitter og skriver, føler meg på tomgang hele tida. Anonymous poster hash: cf5bb...60d Struma er forstørret skjoldbruskkjertel, som du sikkert vet. Du må ikke fjerne skjoldbruskkjertelen, men hvis ikke noe annet funker (som det jeg har nevnt.) så er det alternativet ditt, det eller leve med struma. Knutestruma er knuter, cyster, og eller svulster på skjoldbruskkjertelen. Vanlig struma er forstørret skjoldbruskkjertel. Du har typiske symptomer som henger sammen med struma. Struma er ofte et symptom på at du har, eller kan utvikle stoffskiftesykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #9 Del Skrevet 26. februar 2015 Struma er forstørret skjoldbruskkjertel, som du sikkert vet. Du må ikke fjerne skjoldbruskkjertelen, men hvis ikke noe annet funker (som det jeg har nevnt.) så er det alternativet ditt, det eller leve med struma. Knutestruma er knuter, cyster, og eller svulster på skjoldbruskkjertelen. Vanlig struma er forstørret skjoldbruskkjertel. Du har typiske symptomer som henger sammen med struma. Struma er ofte et symptom på at du har, eller kan utvikle stoffskiftesykdom. Får vel bare prøve å bestille time i morgen, men det tar vel en måneds tid før jeg får time. Er temmelig sikker på at det står i journalen min "vil ha time ofte", "hypokonder" eller noe. Hva gjør du da, bruker medisiner, hvordan fungerer det i hverdagen, klarer man å jobbe? Jeg har selv flere kroniske tilstander og sykdommer, som gjør hverdagen litt tyngre å komme gjennom, som nevnt fibromyalgi, og diverse andre sykdommer, jeg ikke vil ut med her i fare for gjenkjennelse. Anonymous poster hash: cf5bb...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #10 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg fikk påvist struma etter et år med jevnlige stoffskifte tester, og time hos spesialist på sykehus. Hvis du har struma har du forstørring en veldig spesifikk plass på halsen, og jeg synes det minner lite om dobbelt hake. Forstørrelsen er ca 2 cm over kragebeinet som oftest, på sidene av halsen. Kan være det er stoffskifte, men kan også være noe annet. Struma er visst ikke så veldig vanlig, og som oftest er det genetisk disposisjon eller kostholds relatert. Be legen ta en blodprøve, bare for å se om det er noe uvanlig. Anonymous poster hash: c9d3f...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #11 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg fikk påvist struma etter et år med jevnlige stoffskifte tester, og time hos spesialist på sykehus. Hvis du har struma har du forstørring en veldig spesifikk plass på halsen, og jeg synes det minner lite om dobbelt hake. Forstørrelsen er ca 2 cm over kragebeinet som oftest, på sidene av halsen. Kan være det er stoffskifte, men kan også være noe annet. Struma er visst ikke så veldig vanlig, og som oftest er det genetisk disposisjon eller kostholds relatert. Be legen ta en blodprøve, bare for å se om det er noe uvanlig. Anonymous poster hash: c9d3f...8ca Kan også nevne det at, jeg fikk diagnosen for et år siden. Kan ikke gå på medisiner pga svingene stoffskifte, men må operere en gang i fremtiden. Dette blir når strumaen blir såpass stor at den går utover generelt livskvalitet osv. Per nå går det helt greit! Man blir vant med mye Fungerer greit i hverdaget. Prøver å ikke fokusere for mye på det! Jeg klarer helt fint jobb hver dag. Ofte jeg trenger en liten ettermiddagshvil, men ikke noe mer enn det! Anonymous poster hash: c9d3f...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRaeder Skrevet 26. februar 2015 #12 Del Skrevet 26. februar 2015 Får vel bare prøve å bestille time i morgen, men det tar vel en måneds tid før jeg får time. Er temmelig sikker på at det står i journalen min "vil ha time ofte", "hypokonder" eller noe. Hva gjør du da, bruker medisiner, hvordan fungerer det i hverdagen, klarer man å jobbe? Jeg har selv flere kroniske tilstander og sykdommer, som gjør hverdagen litt tyngre å komme gjennom, som nevnt fibromyalgi, og diverse andre sykdommer, jeg ikke vil ut med her i fare for gjenkjennelse. Anonymous poster hash: cf5bb...60d Huff, hørtes ikke bra ut. Det er ikke en god følelse når leger eller andre gir deg hypokonder-stempelet. Jeg bruker Levaxin mot lavt stoffskifte, det er ikke så lenge siden jeg startet opp, men det fungerer greit virker det som. Fungerer ganske dårlig i hverdagen ellers, så det kan være vanskelig å skille det fra hverandre. Sliter mye med kroniske smerter etter jeg ble slått ned for mange år siden. Blodprøver av vitaminer, mineraler og stoffskifte + antistoffer, døgnurin og ultralyd av kjertelen er noe du må få tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå