Gå til innhold

KjøpsLov, valp mangler testikkel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg solgte et kull med valper i fjor. Jeg tok alle valpene til dyrlegen og gav de vaksine, ormekur, stamtavle og helseattest.

Den ene hannvalpen manglet en testikkel, dette ble skrevet i helseboka og kjøper ble informert om dette. Det var helt greit for dem.

I kontrakten skrev jeg også "valpen selges som den er"

Nå, 1 år etterpå ringer valpekjøper og krever tilbake halve kjøpesummen fordi valpen ikke har fått ene testikkelen!

Har de rett på det?

Anonymous poster hash: 62044...782

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i kontrakten som ble inngått?

Skrevet

Valpen selges som den er, og at det ikke er funnet begge testikler. Ts

Skrevet

Valpen selges som den er, og at det ikke er funnet begge testikler. Ts

Den siste setningen bør redde deg.

Du burde ha avklart det skriftelig ved kjøpstidspunktet, men gitt det er informert om det skriftelig, så har kjøper lite å gå på i etterkant.

"Selges som den er" har liten vekt i kontraktskonflikt, og alene ville den ikke betydd noe.

Skrevet

Med mindre dere har avtalt at eier skal få igjen halve kjøpesummen om testikkelen ikke har kommet på plass, så har kjøper lite h*n skulle ha sagt.

Men regner med du solgte valpen til halv pris, siden den har en vesentlig "mangel" da den ikke kan brukes til utstilling eller avl?

Anonymous poster hash: 7701a...ae5
Skrevet

Jeg har lest gjennom ganske mange saker fra Forbrukertvistutvalget ang kjæledyr, så jeg har god oversikt over hva som pleier å bli utfallet når folk klager.

En hund som mangler en testikkel pleier som regel å ende med at oppdretter må refundere 50 % av kjøpesummen. Det er en mangel, og ett år er innenfor klagefristen. Du har lov til å skrive "selges som den er" i kontrakten, men kjøper kan likevel klage så lenge varen er i dårlige stand enn hva man kunne regnet med. Så langt er alt i kjøpers favør.

Samtidig har man ikke rett til å klage på mangler man visste om på kjøpetidspunktet. Hvis det ble informert om at hunden manglet en testikkel, har kjøper ingen sak her. Dette burde du skrevet tydelig i kjøpekontrakten. Dersom det står opplyst i kontrakten har du ingenting å bekymre deg for. Står det ikke i kontrakten vil det ord mot ord om hva som har blitt sagt eller ikke, så lykke til hvis det er tilfellet.

Anonymous poster hash: 6ca61...939
Skrevet

Synes uansett du burde gi kompensasjon ,ved et lite prisavslag.

Anonymous poster hash: 82b95...0db
Skrevet

De fleste refunderer manglende testikel med 25 til 50 prosent. Ulik praksis. Testikel i buk øker faren for syster og at den må opereres ut ved ett tidspunkt, dette koster.

Testiklar refunderes oftest ved 18 mnd alder, da det er vanlig at de kommer ned etter 8 uker.

At det var opplyst syns ikke jeg hjelper, var hunden solgt til full pris så har du solgt den for dyrt med sin mangel. Useriøst.

• Liker 2
Skrevet

"Ja kjempe useriøst." Bedrevitere.

Anonymous poster hash: 62044...782

Skrevet

Hvor mye du solgte hunden for er irrelevant. Riktignok burde du ha solgt hunden til redusert pris når den hadde en mangel som de andre valpene ikke hadde, men hvis kjøperne godtok prisen så er saken grei. Ingen grunn til å kalle deg useriøs av en grunn. Pris er opp til kjøper og selger å bli enige om. Kjøper man en vare man vet er mangelfull, så nytter det ikke å klage over mangelen i ettertid. Prisen har ingen betydning.

Anonymous poster hash: 6ca61...939
Skrevet

Synes faktisk det er litt useriøst av en oppdretter å selge hunden til full pris,når h*n visste om testikkelmangel.

For meg vitner det om en litt mulig grådig oppdretter.Hva vet vi om kjøper er klar over at kreftfaren øker når en testikkel ligger i buken?

• Liker 3
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at det er greit, så lenge kjøper er klar over hva det innebærer (mulig kastrering om man velger det - i så fall kan den ikke konkurreres med, kan ikke stilles ut, etc)... Men nei, jeg synes ikke det er særlig seriøst av oppdretter. I NKK sin standardkontrakt er det vel et eget punkt der man kan fylle inn summen som skal tilbakebetales til kjøper dersom hunden ikke får begge testikler på plass, nettopp fordi det er svært vanlig å gi en form for kompensasjon.

Begge mine hunder har fått testiklene på plass sent - den første fikk jeg til halv pris og avtalte at jeg ville betale resten dersom begge kom på plass (hadde jeg ikke kjent oppdretter hadde det nok evt. blitt tilbakebetaling i stedet). Den andre deleier jeg, har igjen betalt halv pris, og hvis begge holder seg i buken slik det er p.d.d. vil han overføres til meg uten ekstra kostnader. Det ser jeg på som helt standard.

Skrevet

Den ene hannhunden min manglet en testikkel, altså den lå fortsatt i buken hans. Jeg ble opplyst om dette før jeg kjøpte han, og selger solgte meg han til halv pris.

Tok du full pris for hunden ved salg? Er vel noe man stort sett ikke gjør dersom hunden har "vesentlige mangler" som i dette tilfellet. Steiner i bukhulen bør opereres ut, og dette er stort sett noe man ikke får brukt forsikringen til.

Dersom du ikke tok full pris for hunden ved salg og nåværende eier ble opplyst om at hunden manglet en Stein, syntes jeg du har ditt på det rene.

Skrevet

"Ja kjempe useriøst." Bedrevitere.Anonymous poster hash: 62044...782

Dette svaret ditt viser jo faktisk veldig godt at du har dårlig samvittighet og/eller er en meget useriøs oppdretter.

Anonymous poster hash: 91bb1...650

Skrevet

Er du registrert oppdretter?

Eller var dette et privat kull?

Hvis det er et privat kull kan kjøper på en måte skylde seg selv, selv om jeg ikke syns det er ok å selge en "defekt" hund til full pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...