Gå til innhold

Hva vil det si når noe av slimhinnen er igjen etter utskrapningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt MA, med påfølgende Cytotec x 2 og til slutt utskrapning grunnet rester.

I dag er det en ukes tid siden utskrapningen og jeg har hatt en del større blødninger som kommer og går, og på kontrollen i dag fant legen årsaken - visstnok er det 7 mm slimhinne igjen som jeg nå skal "blø ut".

Har forstått at dette er det som skjer ved hver mens. At man blør ut slimhinna og at slimhinna er årsaken til selve blødningen. Hva vil det si for min del? Kan jeg få EL + mens for å "blø ut" slimhinna etter svangerskapet, eller MÅ slimhinna ut før noe som helst kan starte som normalt?

Anonymous poster hash: ecc29...2e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan blø ut slimhinnen med mensen (når den kommer), ja. Men trodde også at de gjorde utskrapning når det var over 6mm igjen etter aborten. Jeg hadde småblødninger i lang tid etter en medisinsk abort, og da så gynekologen at det var slimhinner igjen. Hun sa det var så lite, at kroppen fikk ordne opp selv (et par mm) - det ville komme ut med mensturasjonen. Men mener hun også sa at de ikke gjorde utskrapning om det var snakk om mindre enn 6mm. Sånn sett kunne det jo vært akuelt hos deg med over den størrelsen - bare merkelig at de ikke fikk med alt forrige gang?

Anonymous poster hash: 84500...42d
Skrevet

Tror du kan blø ut slimhinnen med mensen (når den kommer), ja. Men trodde også at de gjorde utskrapning når det var over 6mm igjen etter aborten. Jeg hadde småblødninger i lang tid etter en medisinsk abort, og da så gynekologen at det var slimhinner igjen. Hun sa det var så lite, at kroppen fikk ordne opp selv (et par mm) - det ville komme ut med mensturasjonen. Men mener hun også sa at de ikke gjorde utskrapning om det var snakk om mindre enn 6mm. Sånn sett kunne det jo vært akuelt hos deg med over den størrelsen - bare merkelig at de ikke fikk med alt forrige gang?

Legen forklarte at de ikke kunne ta ALT, da dette kunne etterlate sår og arrvev, slik at ny slimhinne ikke kunne dannes. Så visstnok tar de aldri alt, men så mye som de kan.

Kom det ut hos deg da? Blødde du noe i tiden mellom utskrapning og mens? Og når fikk du mens?

Skrevet

Har forøvrig blødd og hatt smerter siden midten av januar etter første runde Cytotec, og fått et visst antall beskjeder om å se det an og håpe at restene skulle komme ut av seg selv. Kan ikke si jeg har mye tålmodighet igjen etter 6 uker med blødninger nei :P

TS

Skrevet

Legen forklarte at de ikke kunne ta ALT, da dette kunne etterlate sår og arrvev, slik at ny slimhinne ikke kunne dannes. Så visstnok tar de aldri alt, men så mye som de kan.

Kom det ut hos deg da? Blødde du noe i tiden mellom utskrapning og mens? Og når fikk du mens?

Jeg fikk aldri utskrapning, har legeskrekk så holdt meg unna så lenge jeg kunne. Men jeg blødde sparsomt i nesten tre måneder etter den medisinske aborten, og da MÅTTE jeg nesten til legen. Egentlig skal man jo ta kontakt om man blør lengre enn 3-4 uker.

Legen min ble jo veldig bekymret, og fryktet rester/betennelse/jegvetikkehva. Så han ville egentlig sende meg rett på sykehuset, men da ble det gråting, så han gikk med på å sende meg til privat gynekolog i stedet. Hun tok ultralyd, og så at det var litt rester der, men veldig lite. Så fikk noen tabletter jeg skulle ta i ti dager, sånn at syklusen fikk et "puff", og det kom ut med mensen. Hun sa at siden det var så lite igjen, så ville de ikke gjøre utskrapning på sykehuset uansett (sikkert av de grunnene du nevner).

Men det var ikke noe betennelse der, så hadde ikke blitt noen skader. Venter barn igjen nå. :)

Skrevet

Har forøvrig blødd og hatt smerter siden midten av januar etter første runde Cytotec, og fått et visst antall beskjeder om å se det an og håpe at restene skulle komme ut av seg selv. Kan ikke si jeg har mye tålmodighet igjen etter 6 uker med blødninger nei :P

TS

Er ikke det en litt merkelig beskjed å få? Legen min sa at hvis jeg hadde opplevd smerter (noe jeg ikke hadde), så ville han blitt enda mer bekymret. Det kan være tegn på betennelse. Men regner med de har gjort undersøkelse av deg og utelukket det? En betennelse som gir smerter (og evt. feber) kan gå over i egglederne - og det er kritisk.

Men altså - jeg blødde som sagt i tre måneder uten at det var noe farlig. Gynekologen mente det kunne være hormonelt også (gikk på cerazette). Ikke vet jeg, men hun var inne og dyttet på livmoren for å forsikre seg om at jeg ikke hadde betennelse (det ville gitt smerter når hun gjorde det).

Skrevet

Jeg har hatt to MA, og har fått utskrapning, og ikke Cytotec, begge gangene. Jeg ble forklart at det var standard prosedyre ved MA å ta utskrapning istedenfor å kun sette Cytotec fordi man ved sistnevnte ofte opplevde at ikke alt kom ut, og man uansett endte med å måtte gjøre utskrapning.

Når det er sagt, anbefaler jeg egentlig ikke utskrapning (og ville egentlig ikke ha det selv heller), nettopp fordi dette kan skape permanent skade på livmorslimhinnen, og lage arrvev i livmoren. Dette skjedde dessverre hos meg, så da jeg ble gravid etter MA nummer to opplevde jeg at morkaken vokste seg gjennom livmorveggen. Dette kan lett skje hvis man har arrvev i livmoren, og det førte til en massiv blødning umiddelbart etter fødsel (jeg mistet over 3 l blod).

Håper at det løser seg greit for deg, i hvert fall :)

Anonymous poster hash: 242ae...09a

Skrevet

Er ikke det en litt merkelig beskjed å få? Legen min sa at hvis jeg hadde opplevd smerter (noe jeg ikke hadde), så ville han blitt enda mer bekymret. Det kan være tegn på betennelse. Men regner med de har gjort undersøkelse av deg og utelukket det? En betennelse som gir smerter (og evt. feber) kan gå over i egglederne - og det er kritisk.

Men altså - jeg blødde som sagt i tre måneder uten at det var noe farlig. Gynekologen mente det kunne være hormonelt også (gikk på cerazette). Ikke vet jeg, men hun var inne og dyttet på livmoren for å forsikre seg om at jeg ikke hadde betennelse (det ville gitt smerter når hun gjorde det).

Ved hver kontroll hos legen hvor rester i livmor ble påvist ble jeg satt opp på en senere kontroll etter 10-14 dager, nettopp på grunn av faren for infeksjon. Jeg hadde såkalte smårester som kroppen skulle kunne klare å støte ut når jeg fikk sammentrekninger i livmor, smerter og blødninger - som var det jeg slet med. Men det var akkurat som om kroppen gav opp og hadde pause i en dag eller to, før den begynte på igjen. Årsaken til at jeg til slutt fikk utskrapning var fordi at til tross for disse forsøkene på å støte ut noe, så kom ble ikke restene mindre i det hele tatt.

Jeg har hatt to MA, og har fått utskrapning, og ikke Cytotec, begge gangene. Jeg ble forklart at det var standard prosedyre ved MA å ta utskrapning istedenfor å kun sette Cytotec fordi man ved sistnevnte ofte opplevde at ikke alt kom ut, og man uansett endte med å måtte gjøre utskrapning.

Når det er sagt, anbefaler jeg egentlig ikke utskrapning (og ville egentlig ikke ha det selv heller), nettopp fordi dette kan skape permanent skade på livmorslimhinnen, og lage arrvev i livmoren. Dette skjedde dessverre hos meg, så da jeg ble gravid etter MA nummer to opplevde jeg at morkaken vokste seg gjennom livmorveggen. Dette kan lett skje hvis man har arrvev i livmoren, og det førte til en massiv blødning umiddelbart etter fødsel (jeg mistet over 3 l blod).

Håper at det løser seg greit for deg, i hvert fall :)

Anonymous poster hash: 242ae...09a

Ja, ikke sant. Derfor ville de unngå utskrapning i det lengste siden jeg hadde så små rester og et inngrep medfører en viss risiko. og etter hva jeg ble fortalt; enda større risiko når det er snakk om rester fordi det ofte må skrapes mer for å få alt ut (fremfor at man får ut hele svangerskapsproduktet i en klump.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...