AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Skrevet 26. februar 2015 Beklager om denne ligger i feil underforum, men: Jeg skal selge leiligheten min og har hatt flere meglere på besøk. Har nå bestemt meg for at det blir en av to: en er fra et relativt nystartet firma (A), den andre fra et godt etablert (B). A har solgt flere leiligheter i samme bygg/område. B har solgt noen leiligheter, ikke like mange, men firmaet har solgt mange. A er ikke tilknyttet bank. B er tilknyttet bank, hvor jeg er kunde. Egentlig hadde jeg bestemt meg etter jeg og megler A hadde hatt befaring hos meg, men jeg ble veldig usikker etter å ha møtt megler B, da han kommer fra et av Norges største meglerfirma. I følge en megler-venn av meg er noe av det megler A har skrevet på firmaets nettside ikke helt sant (at man gikk ut med topp karakterer fra skolen). På den andre siden skulle jeg egentlig møte en annen megler fra B sitt selskap, men han "meldte frafall". Jeg vet ikke hvorfor, men fikk da besøk av en annen megler, som forsåvidt virker veldig hyggelig. Prismessig er B billigere med ca 7-9.000, men i følge A kan det files på prisen dersom det er det som det står på, ergo koster de noenlunde det samme. På nettsiden hvor man kan sjekke hvor god erfaring folk har med disse meglerene, har A fått 1 x 5 stjerner (fra i år), mens B har fått 2 x 5 og 1 x 4 (fra i fjor). Nå står jeg og vingler mellom to forskjellige meglere. Den ene (A) har allerede ringt meg to ganger for å høre om jeg har bestemt meg, så vedkommende er veldig gira, men det skal og nevnes at jeg ga beskjed om at jeg var nødt til å tenke på det litt. Megler B fikk beskjed om at jeg trengte betenkningstid også, og har ikke ringt for å høre hva det har blitt til. Skal nevnes at det er mindre enn 24 timer siden jeg møtte begge. Hva ville dere valgt? Har dere noen tips til hva jeg kan spørre meglerene om, som kan bidra til at jeg får bestemt meg? Anonymous poster hash: 05063...491
Pipzky Skrevet 26. februar 2015 #2 Skrevet 26. februar 2015 Megler b. Vi valgte en som var lokalkjent og som var trygg på seg selv. Vi hadde bare han på besøk da det var samme vi kjøpte leiligheten av, og han forklarte oss nøye strategien for å få solgt leiligheten. Naboleiligheten ble solgt uka etter vår. Anna megler, og fikk 200.000 mindre enn oss for nesten lik leilighet...
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #3 Skrevet 26. februar 2015 Det høres ut som om du har valget mellom Proa eller DNB. Der jeg bor er det en DNB-megler som har "monopol", noe som er litt synd siden han feilpriser samtlige leiligheter (bra når en skal kjøpe, kjedelig for verdiøkning). Gå for magefølelsen din. Hvem føler du kommer til gjøre best jobb? Sammenlign gjerne prospekter, er ingen hemmelighet at meglere opererer med forskjellig kvalitet. En megler via en bank har typisk en "samlebåndsproduksjon", du får så og så mange bilder og det er mye standardisert. En "uavhengig" megler står ofte litt friere og kan lage et prospekt som skiller litt ut. Fordelen med megler A er at han har solgt flere boliger i samme område som gjør at han kan ha flere interessenter for hånden. Det du skal være obs på med å velge megler fra bank er at megleren får provisjon på å selge lån fra banken. Dette gjør at samtlige interessenter blir pushet på lån fra denne banken. Jeg hadde brukt megler A Anonymous poster hash: 0e12a...cdd
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Skrevet 26. februar 2015 Det høres ut som om du har valget mellom Proa eller DNB. Der jeg bor er det en DNB-megler som har "monopol", noe som er litt synd siden han feilpriser samtlige leiligheter (bra når en skal kjøpe, kjedelig for verdiøkning). Gå for magefølelsen din. Hvem føler du kommer til gjøre best jobb? Sammenlign gjerne prospekter, er ingen hemmelighet at meglere opererer med forskjellig kvalitet. En megler via en bank har typisk en "samlebåndsproduksjon", du får så og så mange bilder og det er mye standardisert. En "uavhengig" megler står ofte litt friere og kan lage et prospekt som skiller litt ut. Fordelen med megler A er at han har solgt flere boliger i samme område som gjør at han kan ha flere interessenter for hånden. Det du skal være obs på med å velge megler fra bank er at megleren får provisjon på å selge lån fra banken. Dette gjør at samtlige interessenter blir pushet på lån fra denne banken. Jeg hadde brukt megler A Anonymous poster hash: 0e12a...cdd Valget står mellom HOME og EiendomsMegler1 (Proa tror jeg ikke finnes hvor jeg bor). DnB var aldri aktuelt for min del, da jeg har hatt dårlig erfaring med kundeservice der. Anonymous poster hash: 05063...491
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 Jeg ville tatt den du har best kjemi med :-) Anonymous poster hash: 69536...9a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå