AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Skrevet 26. februar 2015 Er det greit at en tenåringejente får bruke BH og tampong? Eller bør hun bruke sportsbh og bind? Jeg husker jeg ikke gikk med BH i det hele tatt da jeg var 13 år og begynte i 8.klasse. Dette tenkte jeg ikke på i det hele tatt, og mamma hadde ikke sagt noe om det heller. Jeg var heller ikke en jente som sminket meg eller tenkte så mye på utseendet. Men jeg var opptatt av klær og at jeg var fin på håret. Husker noen jenter i gymmen i 8.klasse etterhvert begynte å kommentere det (på en fin måte) om hvorfor jeg ikke gikk med BH og at det måtte være vondt for meg å gymme uten BH eller sportsBH? Jeg husker jeg ikke hadde tenkt på det i det hele tatt før de begynte å kommentere det, og jeg hadde jo ikke så store pupper, men jeg hadde nok 75A vil jeg tro. Jeg var jo 13 år og høy og slank/tynn. Husker ikke hvordan jeg fikk BH, men jeg tror mamma til slutt kjøpte en sånn barneBH, dere vet en sånn BH topp uten spiler, men som kan minne om formen på en sportsBH ... husker den var søt, men barnslig. Hadde noen sånne jeg brukte gjennom hele resten av 8.klasse og hele 9.klasse, men de ga jo ingen beskyttelse. Jeg var vel nesten 15 år da jeg til slutt gikk for å kjøpe meg min første BH alene. Jeg ante ingenting om størrelse, og det virket ikke som om mamma ville at jeg skulle bruke BH, men alle i klassen min brukte BH... Jeg fikk iallfall kjøpt meg min første BH og følte jeg måtte smugle den inn hjemme. Ettehvert kjøpte jeg meg flere, og mamma sa iallfall ikke noe på det. Husker ikke hvor jeg fikk penger fra... Jeg husker jeg kjøpte 75A så trengte det jo. På vgs måtte jeg bruke 75B og idag bruker jeg 75C. Jeg fikk ikke mensen før jeg var 15 år og hadde nettopp begynt i 10.klasse. Jeg husker jeg brukte bind hele tiden, men da jeg var 17 år (gikk 2.klasse vgs) spurte jeg mamma om jeg kunne bruke tampong. Det fikk jeg ikke lov til, og hun fnyste nesten av det uten at hun ga meg et godt svar på hvorfor. Mamma brukte selv ikke tampong fordi hun ikke likte det. Jeg vet ikke hvorfor jeg tenker på dette, men jeg lurer på når dere kjøpte deres første BH? Når fikk dere mensen første gang og brukte dere bind eller tampong? Jeg bare syns moren min var litt rar i forhold til dette med BH og tampong og sånt... Anonymous poster hash: a6a95...48b
bobler Skrevet 26. februar 2015 #2 Skrevet 26. februar 2015 (endret) altså, det er nesten rart om man ikke får bruke det. selv begynte jeg med bh når jeg var 11-12 år og brukte bher som jeg hadde arvet fra eldre søsken/søskenbarn. jeg fikk mensen når jeg var 14 og brukte bind hjemme og tampong på skolen. Endret 26. februar 2015 av bobler 12
Rotemor Skrevet 26. februar 2015 #3 Skrevet 26. februar 2015 Moren din må nok oppdateres litt:) Jeg husker også Mamma var imot Tampong, men dette får jo jenter styre selv. BH bruker man jo tidlig nå. Slik er det jo bare! 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Skrevet 26. februar 2015 Jeg fikk BH da jeg trengte det, tipper jeg var rundt 12. Før det hadde jeg brukt topper. Tampong husker jeg ikke første gangen jeg brukte, men var vel rundt 13. Fikk mensen da jeg var 11. Moren din høres merkelig ut. Anonymous poster hash: bf3c9...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 Det er helt vanlig at jenter i tidlig ungdomsskolealder vil prøve sminke, få seg BH og bruke tampong. Anonymous poster hash: f6d22...ada 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Jeg husker ikke når jeg begynte med "ordentlig" BH, men jeg var i tenårene. Hadde små pupper og moren min ville at jeg skule bruke slik "barne-BH" og jeg syntes det var flaut. Mange andre begynte med push up og stringtruse. Det å få bruke string var en kamp med moren min - hun tok den da hun fant og gjemte den. Tampong klarte jeg ikke bruke da jeg fikk mensen som 13-åring (og var jomfru) og jeg syntes det var veldig frustrerende. Etter hvert testet jeg med minitamponger. Begynte med det så snart jeg klarte. Anonymous poster hash: 0bc29...1c4
Rachelzane Skrevet 26. februar 2015 #7 Skrevet 26. februar 2015 det må da være greit! jeg brukte bh/topp fra jeg gikk i 6.klasse fordi jeg fikk pupper tidlig og synes det var ubehagelig å vise brystvortene og formen. fikk mensen når jeg var 12 og aldri brukt bind, har prøvd da. brukte tampong fra første mensdag, da jeg følte meg trygg og slapp å uroe meg for om binde syntes, hvordan det føltes og om det lakk igjennom.
Rosewood Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 Begynte med bh da jeg var 13, da jeg fikk mensen begynte jeg med mind, men gikk fort over til tampong og har ikke sett tilbake siden. Foreldre har ingenting med hva jenter bruker når de har mens, alvorlig talt. Man trenger ikke spørre om lov til å bruke tampong 8
sweg Skrevet 26. februar 2015 #9 Skrevet 26. februar 2015 Mamma kjøpte en BH til meg da jeg var 12 eller 13. Og hun sa at jeg kunne velge mellom å bruke bind eller tampong når jeg fikk mensen når jeg var 13, men at bind var enklest når man var såpass ung. Synes det er rart at moren din var sånn. Du hadde ikke trengt å spørre moren din om å få lov til å bruke tamponger heller. Det er trossalt ikke noe hun styrer.
Gjest Vevila Skrevet 26. februar 2015 #10 Skrevet 26. februar 2015 Syns det bør være opp til jenta selv. Begynte med bh når jeg var 13, burde begynte leenge før Fikk mensen når jeg var 9/10, men prøvde ikke tampong før jeg var rundt 15.
Gjest Uhumskheter Skrevet 26. februar 2015 #11 Skrevet 26. februar 2015 Kjøpte min første string og min første bh da jeg var 13. Gikk rett på tampong da jeg fikk mensen, var 12.
Sweet77 Skrevet 26. februar 2015 #12 Skrevet 26. februar 2015 Ikke gjør samme feilen som moren din. Haugevis av jenter har komplekser for kroppen sin og det å bli voksen. Her kan du gjøre en super jobb, lær henne å sette pris på det som skjer med henne allerede fra start Mange jenter i den alderen synes det er flaut å få pupper etc, ikke gjør det verre ved å lage en sak ut av det. Jeg kjenner en mamma som tok med den sjenerte datteren sin i en undertøysforretning da hun var 13 og hadde begynt å få pupper hun ikke visste helt hvor hun skulle gjøre av. Og kjøpte et lekkert undertøyssett til henne. Det gjorde alt for henne, har datteren fortalt meg senere. Så jeg anbefaler deg heller å gjøre noe sånt Gjør det til en koselig "allieringsgreie" og kun hvis hun vil, men husk å være lavmælt bare jenter i den alderen er ikke glad i de store ordene og altfor eksponerende atferd. Tampong synes jeg hun burde få avgjøre selv. Hun finner fort ut av hva hun vil om hun prøver 4
Flyvefisken Skrevet 26. februar 2015 #13 Skrevet 26. februar 2015 Jeg begynte med BH lenge før det egentlig var nødvendig, fordi de i klassen min brukte det. Kjøpte meg selv eller arvet, mamma kjøpte også et par. Hun sa ingenting, bare lot meg holde på og utforske i mitt eget tempo, og det er jeg glad for Mensen fikk jeg ganske sent, da jeg var rundt 15, så jeg begynte med tampong med det samme. Min søster fikk mensen da hun var 11, og mamma kjøpte inn både bind og tamponger, forklarte hvordan begge deler fungerer og lot henne finne ut hva hun trivdes med.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #14 Skrevet 26. februar 2015 Man begynner med BH når det er nødvendig. Om man er 12 eller 16 år spiller vel egentlig ikke noen rolle?! Jeg vil vel si at sånn generelt er det vanligste å begynne med bind i starten, mensturasjonen kommer jo ofte i en tid hvor man blir kjent med egen kropp, så kan de evt gå over til tampong når de føler seg modne for det. Men det blir jo opp til hver enkelt å vurdere, vi er jo så forskjellige.Anonymous poster hash: d6d6d...0b4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #15 Skrevet 26. februar 2015 Moren min var sånn som moren din. Da jeg var 14-15 år tørte jeg endelig gå å kjøpe en BH, men gjemte den langt inni skapet. Anonymous poster hash: 89841...313
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #16 Skrevet 26. februar 2015 Moren min var sånn som moren din. Da jeg var 14-15 år tørte jeg endelig gå å kjøpe en BH, men gjemte den langt inni skapet. Anonymous poster hash: 89841...313 Ja, det var det jeg følte også, at jeg måtte gjemme alt og det skulle liksom ikke prates om ... Når jeg etterhvert kjøpte meg BH-er ble de jo vasket av mamma. Hun sa ingenting på det, og ting bare skled stille forbi. Anonymous poster hash: a6a95...48b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #17 Skrevet 26. februar 2015 Jeg aner ikke når jeg begynte med BH, faktisk. Kan ikke huske at det var noe jeg tenkte over. Regner med mor kjøpte da hun syntes jeg var i riktig alder, kanskje. Rart å tenke på. Jeg husker at jeg hadde BH i 10-klasse, men før det husker jeg verken om jeg hadde eller ikke hadde. Tampong syns jeg burde være fritt frem. Syns det er mer sikkert og mindre søl enn bind. Anonymous poster hash: cf967...932
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #18 Skrevet 26. februar 2015 Jeg kjøpte min første bh da jeg var 12 år. Mamma bruker bind selv, så av den enkle grunn var det det jeg begynte med også da jeg fikk mensen som 13-åring. Flyttet hjemmefra som 16-åring, og når jeg plutselig måtte handle selv så begynte jeg like så greit å bruke tamponger. Synes det var litt rart av moren din å nekte deg sånt. Anonymous poster hash: 2d626...4a1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #19 Skrevet 26. februar 2015 Jeg synes ikke moren din kan nekte deg å bruke verken bh, eller tampong. Tipper det er vanskelig for henne å akseptere at du er blitt så stor. Tror kanskje det har litt med det å gjøre. Jeg synes absolutt at du burde kunne fortelle henne at du ønsker en ordentlig og tydelig samtale med henne om hvorfor hun mener det hun mener. Om du har en sånn størrelse på brystene dine må du jo ha bh'er. Og mer enn én da de er som undertøy å regne. Når det gjelder tamponger vil jeg bare tipse deg om at det er svært viktig å lese instruksjonene på hvordan man skal bruke dem før man bruker dem. Jeg og mamma kjøpte min første bh en gang på ungdomsskolen. Tror nok det var i 9. eller 10. klasse da jeg ikke var spesielt tidlig utviklet for å si det slik. Tamponger begynte jeg ikke med før jeg gikk på vgs, men jeg skulle ønske at mamma hadde informert meg om bruken av dem da jeg ble baksnakket fordi jeg brukte alt for store bind. Det sitter fast i minnet i dag, og er ikke noe hyggelig å tenke tilbake på. Anonymous poster hash: 507aa...d15
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #20 Skrevet 26. februar 2015 Jeg kom på en ting; kanskje du burde snakket med helsesøster om dette? Enten alene, eller sammen med mammaen din? Høres ut som om at moren din trenger en liten oppdatering på hvordan verden fungerer. Mvh AB: 17:04. Anonymous poster hash: 507aa...d15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå