AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Skrevet 26. februar 2015 Satt med to bekjente på kafe her om dagen, og de begynte å diskutere dette med at søndag er såkalt hviledag og at det da skal være stille. Den ene mente at det betydde absolutt stillhet, altså ingen lyd fra TV'n til nabo'n(snakker om normalt volum her) f.eks. mens den andre mente dette måtte man tåle når man bodde i blokk(vi bor alle i tilsvarende). Ble jo til at begge så til meg for å avgjøre det hele men jeg visste ikke riktig hva jeg skulle si. Jeg bor selv i blokk, og jeg hører jo VM-brøl på søndager, naboen oppe trener noen ganger på søndag osv. Jeg hører jo selvsagt dette, men jeg synes ikke dette går inn under bråk. Holder jo ikke akkurat på i veldig mange timer uansett. Å høre naboen er nesten noe en må påberegne seg når man bor så tett på hverandre synes jeg. Men finnes det noen faktiske regler på det? Som hun ene sa; hun er ikke kristen og nekter å la seg kue av religion for å opprettholde søndag som hviledag/stilledag:P Må man bare finne seg i at naboen trener på søndag i blokk eller er det ikke greit? Spiller ingen rolle for meg men. Anonymous poster hash: 798d4...d7d
Gjest Tekola Skrevet 26. februar 2015 #2 Skrevet 26. februar 2015 (endret) Det er vel snakk om unødvendig støy, mener jeg å huske. Bruk av maskiner som bråker ute, og så videre? Her er loven: "Lov om helligdager og helligdagsfred." Endret 26. februar 2015 av Tekola
Kragebein Skrevet 26. februar 2015 #3 Skrevet 26. februar 2015 Normalt hverdagsstøy er greit, men vi har for eksempel ikke lov til å støvsuge eller kjøre vaskemaskinen på søndager. Det skal også være helt stille litt tidligere enn andre dager.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Skrevet 26. februar 2015 At vi holder hviledagen hellig har ingenting med kristendommen å gjøre, selv om vi har stjålet uttrykket "å holde hviledagen hellig" derfra. Formålet er at man skal ha en rolig dag i uken der man kan lade batteriene og slappe av uten å bli plaget av bråk fra andre. Det er innfeldt i norsk lov (du finner det om du googler), og det er noe alle må forholde seg til, enten de vil eller ikke. At du kan så vidt høre naboen, må vel være greit. Det kommer an på hvor lytt det er der du bor, men man skal ikke klippe plenen f.eks. Anonymous poster hash: 2b24f...076
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 Det er vel snakk om unødvendig støy, mener jeg å huske. Bruk av maskiner som bråker ute, og så videre? Men unødvendig støy er jo en definisjonssak? Hun som er over meg trener, og det synes jeg hun er i sin fulle rett til å gjøre i sitt eget hjem enten det er søndag eller ei. Og jeg dør ikke akkurat av å høre at hun er på mølla en times tid. Men jeg vet også at naboen på siden av henne er uenig og jeg hører ofte at vedkomne banker i veggen til hun som trener:P Anonymous poster hash: 798d4...d7d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Som Tekola viser til finnes det faktisk en lov om dette. Det er § 3 som regulerer dette, og grensen for hva som er greit er altså "utilbørlig larm". Det er ingen helt konkret definisjon av utilbørlig larm, så det er egentlig bare en skjønnsmessig vurdering. Kan derfor variere mye fra sted til sted, det er jo forskjell på bygård i Oslo sentrum og rekkehus i Rakkestad. Antagelig også forskjell på hva politiet gidder å bry seg med, sånn om det først ikke løser seg med en liten prat. Det er ingen helt sovende lovbestemmelse, det hender en sjelden gang at den brukes aktivt. Jeg tror nok likevel ikke det er så mange som går rundt på søndager og tenker at man skal være stillere da enn resten av uken. Terskelen for å bli hørt med en påstand om at noen "bryter helligdagsfreden" er høy. Anonymous poster hash: 12d4f...f7d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #7 Skrevet 26. februar 2015 Normalt hverdagsstøy er greit, men vi har for eksempel ikke lov til å støvsuge eller kjøre vaskemaskinen på søndager. Det skal også være helt stille litt tidligere enn andre dager. Wow. Er glad det ikke er slik i blokken min. Anonymous poster hash: 9b0d4...3b8 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 Normalt hverdagsstøy er greit, men vi har for eksempel ikke lov til å støvsuge eller kjøre vaskemaskinen på søndager. Det skal også være helt stille litt tidligere enn andre dager. Hørtes herlig ut, skulle ønske det var slik i mitt bbl Anonymous poster hash: 664c9...573
Rosalie Skrevet 27. februar 2015 #9 Skrevet 27. februar 2015 En pekepinn: " Men hva er utilbørlig larm? –Det er et definisjonsspørsmål, sier Klæstad. Politiet vurderer det slik at det skal litt til før det er utilbørlig larm. Da er det snakk om lyder som konkret forstyrrer, som gressklippere eller høytrykkspylere eller andre maskiner som bråker. Hvis du nå lurer på om du kan klage på trampolinehopping eller høylytt lek i gata, så er det ikke ansett som utilbørlig larm hos politiet" http://www.nrk.no/vestfold/hva-gjor-du-pa-sondager_-1.11179255 .
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #10 Skrevet 27. februar 2015 Det finnes mange mennesker som lager hver minste lyd om til støy. Its all in your own mind.. Dumme folk, hadde ikke brydd meg. Jeg støvsuger på søndager hvis jeg vil. At andre har problemer med hodet sitt og prøver å finne feil og ting de kan bli opprørt av, det er ikke mitt problem. Noen mennesker elsker å finne feil hos andre. Anonymous poster hash: 28c57...611
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #11 Skrevet 27. februar 2015 Man skal vel ikke bråke unødvendig. Det hender at jeg må starte maskiner (traktor og sprøytemaskn) kl. 5 på søndagen. Men det er fordi det er nødvendig. Så om det kan utsettes til mandagen, så gjøres det. Anonymous poster hash: ade98...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå