Gå til innhold

Gourmetrestauranter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i mat og kunne godt tenke meg å teste ut en av de litt dyrere og eksklusive restaurantene i Oslo. Mest nysgjerrig på om det faktisk er verdt pengene og om det er godt.

Men hvorfor serverer slike restauranter så mye rart? Hvorfor skal jeg liksom ville ha servert andehjerte? Eller brissel(kjertel)? Eller kanin? Ikke så kult når man er oppvokst med kaniner som kjæledyr. Eller gåselever, som forøvrig er uetisk i tillegg til at det er ekkelt. Rogn er jeg heller ingen tilhenger av.

Slike restauranter serverer gjerne maaange retter. Noen av de ser veldig gode ut, og de har jeg lyst til å smake. Men det må alltid være minst en rett som består av noe ekkelt, som nevnt over her.

Noen som har vært på en slik restaurant og smakt noe litt uten om det vanlige? Hvordan var det?

Anonymous poster hash: 730cc...c77
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du er av typen som karakteriserer ting som kalvebrissel, rogn og kanin som "ekkelt" tror jeg neppe at du vil synes at et besøk på gourmetrestaurant er verdt pengene.

Jeg har vært på de fleste gourmetrestaurantene i Oslo, og på gournetrestauranter i andre storbyer rundt omkring i verden. Jeg vil si at det er litt varierende hvor fornøyd jeg har vært, men dette har utelukkende skyldtes kvaliteten på maten eller servicen, eventuelt en kombinasjon. Jeg har aldri noen sinne opplevd å få mat jeg ville karakterisere som "ekkelt" (for eksempel halvfabrikata eller bedervet mat) på gourmetrestaurant.

Så min konklusjon er: er du glad i gourmetmat er et besøk på en god gourmetrestaurant absolutt å anbefale. Dersom du (som jeg oppfatter deg av innlegget ditt) er kresen, og har store begrensninger på hva du synes er godt, er det lite poeng i å dra på gourmetrestaurant. Da er det vel like greit med et besøk på Egon eller Fridays?

Anonymous poster hash: 3a669...cce

• Liker 8
Skrevet

Nå finnes det jo heldigvis mellomting mellom gourmet-restaurantene og Ego. Jeg vil og tippe (enn så lenge) at TS ikke vil synes det er verdt pengene å dra til et sted med en Michelin-stjerne eller to, men hun kan da virkelig fortsatt ha sansen for noe som er bedre enn det de serverer på sånne steder? Eller MÅ man være kjemisk fri for alle aversjoner før man har tillatelse til å dra på de bedre stedene? TS viser jo både nysgjerrighet og vilje til å prøve (selv om hun er litt reservert), men i stedet for noen forslag eller et relevant svar, så ber du henne holde seg til kjedene som serverer masseprodusert, smakløs drittma. For det er visst bare dét man kan like om man er litt skeptisk til mat som tross alt er veldig uvanlig. Er det rart folk får prestasjonsangst når det kommer til mat, og at matsnobberi har blitt en helt reell diagnose her i landet?

Anonymous poster hash: 5c07c...fdf

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor serverer slike restauranter så mye rart? Hvorfor skal jeg liksom ville ha servert andehjerte? Eller brissel(kjertel)? Eller kanin? Ikke så kult når man er oppvokst med kaniner som kjæledyr. Eller gåselever, som forøvrig er uetisk i tillegg til at det er ekkelt. Rogn er jeg heller ingen tilhenger av.

Anonymous poster hash: 730cc...c77

Hvorfor du skulle blitt servert andehjerte, brissel og kanin? Fordi det smaker godt. Det er også en del av pakken, det å få helt nye smaker, og helt nye kombinasjoner av smaker. Det er det man betaler for. Det er også helt klart at dersom man ser på en meny og ikke kunne tenkt seg å smake på/spise alt, så er det ikke noe vits i å betale i dyre dommer for den opplevelsen heller.

Det er kanskje en tanke å begynne smått og ikke på michelin-nivå. Restaurant Eik er fin, de skifter meny hver uke.

http://www.restauranteik.no/restauranteik/var-filosofi/

Arakataka har god mat, og her mikser du som du selv vil fra menyen:

http://arakataka.no/

Statholderens Mat&Vinkjeller er helt ypperlig for å smake på mye, og akkurat nå har de ingen "rare" ingredienser på menyen (bortsett fra litt sikrogn, men det kan helt fint overleves):

http://statholdergaarden.no/smv/meny/sesongsmeny

For en uformell opplevelse, men klassisk fransk bistro, Le Benjamin:

http://lebenjamin.no/

Hold deg unna Pjoltergeist. ;)

Hvis problemet ditt i all hovedsak er mentale sperrer på hva du ønsker å spise så blir det tidvis vanskelig med gourmet. De fleste har en eller flere "sære" ingredienser til stede på menyen til enhver tid. De fleste som er glad i mat og har en interesse for mat lar seg ikke vippe av pinnen av det, alt må prøves.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært på Maaemo. Syns det var en helt fantastisk opplevelse. Alt var perfekt fra vi kom til vi gikk. Ble oppvartet på alle bauer og kanter.

Maten var super god. Alt matchet perfekt. Vi hadde også drikkepakke slik at vi fikk viner/øl og en saft faktisk som matchet rettene.

Jeg var kjempe skeptisk til ett par av rettene i forkant og 'gruer meg litt' til noen av dem, men når jg først var det hadde jeg bestemt meg for å spise alt- og det var nydelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...