Bindersen Skrevet 26. februar 2015 #1 Skrevet 26. februar 2015 Jeg har nettopp får beskjed av arbeidsgiver at jeg er innmeldt i pensjonsordningen deres, men at de har glemt å trekke meg i lønn for dette siden jeg ble ansatt. Det er snakk om en periode på 3 år! Nå ønsker de å trekke meg 4% i ett år for å kompensere for manglende trekk tidligere. Det jeg lurer på er om at der er riktig at det er jeg som må betale dette? Jeg vet jeg burde ha oppdaget dette selv, men det har aldri vært problemer med tideligere arbeidsgivere. I tillegg har det vært feil med nesten samtlige lønnsutbetalinger så jeg har fokusert på å få det korrigert og ikke tenkt over noe så grunnleggende som trekk til pensjon. Det eneste jeg klarer å finne er dette på Altinn sine sider: Pensjonsordningen skal være opprettet innen seks måneder etter at plikten til å ha tjenestepensjonsordning inntrådte. Dersom arbeidsgiver forsømmer denne plikten, har arbeidstakerne rett til at arbeidsgiver retter opp dette ved å etterbetale der som skulle vært innbetalt i henhold til loven.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #2 Skrevet 26. februar 2015 Dette er et såpass komplekst spørsmål at du bør ta kontakt med fagforeningen din eller advokat. Svarer vil nemlig være forskjellig utfra hvilken type pensjonsordning det er. Om du ikke er organisert vil det lønne seg å bruke et par-tre tusen på advokat. Men utrolig sløv arbeidsgiver. Hva visst noe hadde skjedd deg i mellomtiden? Og pass på at de har fikset forsikringene dine de er pliktig til. Minner meg som SP som har lønn for alle I HSØ. Anonymous poster hash: a90d5...87e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #3 Skrevet 26. februar 2015 Dette er et såpass komplekst spørsmål at du bør ta kontakt med fagforeningen din eller advokat. Svarer vil nemlig være forskjellig utfra hvilken type pensjonsordning det er. Om du ikke er organisert vil det lønne seg å bruke et par-tre tusen på advokat. Men utrolig sløv arbeidsgiver. Hva visst noe hadde skjedd deg i mellomtiden? Og pass på at de har fikset forsikringene dine de er pliktig til. Minner meg som SP som har lønn for alle I HSØ.Anonymous poster hash: a90d5...87e Dersom man blir trukket til pensjon, skal dette da fremgå av lønnslippen og på trekkoppgaven? Eller bare gjøres det uten at det oppgis? Det virker som du har litt greie på dette så jeg prøver meg med et spørsmål. Anonymous poster hash: 9102f...31f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Skrevet 26. februar 2015 Dersom man blir trukket til pensjon, skal dette da fremgå av lønnslippen og på trekkoppgaven? Eller bare gjøres det uten at det oppgis? Det virker som du har litt greie på dette så jeg prøver meg med et spørsmål.Anonymous poster hash: 9102f...31f Hvis det er en 2% ordning tilsvarer det kr 8000,- ekstra på et år. Penger som uansett skulle vært trukket til TS pensjonssparing. Mener du fortsatt at det er en god ide og bruke tusenlapper på advokat? Jeg ville sjekket med fagforeningen hvis du er medlem, men ville ikke lagt all verdens energi inn i det og i hvert fall ikke dratt inn advokat. Pick your battles, som det sies.Anonymous poster hash: 44cfb...2d9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 Dersom man blir trukket til pensjon, skal dette da fremgå av lønnslippen og på trekkoppgaven? Eller bare gjøres det uten at det oppgis? Det virker som du har litt greie på dette så jeg prøver meg med et spørsmål. Anonymous poster hash: 9102f...31f Hvis det er en 2% ordning tilsvarer det kr 8000,- ekstra på et år. Penger som uansett skulle vært trukket til TS pensjonssparing. Mener du fortsatt at det er en god ide og bruke tusenlapper på advokat? Jeg ville sjekket med fagforeningen hvis du er medlem, men ville ikke lagt all verdens energi inn i det og i hvert fall ikke dratt inn advokat. Pick your battles, som det sies.Anonymous poster hash: 44cfb...2d9 Vet du om det skal stå på lønnslippen om det trekkes 2% i pensjon? Dette er et uavhengig spørsmål Anonymous poster hash: 9102f...31f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Vet du om det skal stå på lønnslippen om det trekkes 2% i pensjon? Dette er et uavhengig spørsmål Anonymous poster hash: 9102f...31f Takk for tilliten, men jeg har ikke det dessverre. Jeg jobber i staten og vi trekkes 2% til statens pensjonskasse. Det kommer på lønnslippen. Tidligere har jeg jobbet privat med en typisk elendig såkalt 2%-avtale. Ser på min lønnslipp at jeg ikke har blitt trukket og når jeg ser på regler for obligatorisk tjenestepensjon ser det ut til at det er arbeidsgiver som skal betale inn dette. Du virket så sikker på at du skal trekkes, men bør kanskje sjekke hvilken type pensjonsordning du har. Høres jo ikke ut som stat eller kommune slik du beskriver det.Anonymous poster hash: 44cfb...2d9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #7 Skrevet 26. februar 2015 Takk for tilliten, men jeg har ikke det dessverre. Jeg jobber i staten og vi trekkes 2% til statens pensjonskasse. Det kommer på lønnslippen. Tidligere har jeg jobbet privat med en typisk elendig såkalt 2%-avtale. Ser på min lønnslipp at jeg ikke har blitt trukket og når jeg ser på regler for obligatorisk tjenestepensjon ser det ut til at det er arbeidsgiver som skal betale inn dette. Du virket så sikker på at du skal trekkes, men bør kanskje sjekke hvilken type pensjonsordning du har. Høres jo ikke ut som stat eller kommune slik du beskriver det.Anonymous poster hash: 44cfb...2d9 Aha, jeg skjønner, så det kan hende at det ikke står fordi det ikke trekkes av lønna, men jeg får det utenom/ekstra i tillegg til lønna? Anonymous poster hash: 9102f...31f
Frøken S Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 Spør dine kolleger om dere har kollektiv pensjonsordning, dvs at de også trekkes hver mnd. Det er ikke mange private som har det, men noen, da betaler de ansatte "ekstra" selv. Du kan be om å få vite hvem som forvalter pensjonen, så ringer du forvalter for å få svar. Du skal få brev årlig fra forvalter.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #9 Skrevet 26. februar 2015 Spør dine kolleger om dere har kollektiv pensjonsordning, dvs at de også trekkes hver mnd. Det er ikke mange private som har det, men noen, da betaler de ansatte "ekstra" selv. Du kan be om å få vite hvem som forvalter pensjonen, så ringer du forvalter for å få svar. Du skal få brev årlig fra forvalter. Det er ikke privat, men kommunen jeg jobber i. Anonymous poster hash: 9102f...31f
Frøken S Skrevet 26. februar 2015 #10 Skrevet 26. februar 2015 Det er ikke privat, men kommunen jeg jobber i.Anonymous poster hash: 9102f...31f Da er det nok riktig. Men ring klp (tror det er det) å spør hvilken erfaring de har i slike situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #11 Skrevet 26. februar 2015 Det er ikke privat, men kommunen jeg jobber i.Anonymous poster hash: 9102f...31f Da skal du nok trekkes slik som oss i staten. Det er en mye bedre ordning enn minimumsordning fordi den ansatte betaler inn 2%, mens arbeidsgiver betaler inn mye mer. Jeg vet ikke hvor ulikt dette er fra kommune til kommune. Det er nok på tide at jeg setter meg bedre inn i pensjonen min! 😜 Men da er fortsatt min mening at det ikke er mye vits å bruke penger og mye energi på å klage. Elendig av en kommune å gjøre en sånn feil, men du skulle uansett ha betalt. Men var jeg deg ville jeg satt meg inn i hva ordningen innebærer.Anonymous poster hash: 44cfb...2d9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #12 Skrevet 26. februar 2015 Da er det nok riktig. Men ring klp (tror det er det) å spør hvilken erfaring de har i slike situasjoner. Hva er riktig? Skal det stå på lønnslippen dersom det spares til pensjon? Anonymous poster hash: 9102f...31f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #13 Skrevet 26. februar 2015 Da skal du nok trekkes slik som oss i staten. Det er en mye bedre ordning enn minimumsordning fordi den ansatte betaler inn 2%, mens arbeidsgiver betaler inn mye mer. Jeg vet ikke hvor ulikt dette er fra kommune til kommune. Det er nok på tide at jeg setter meg bedre inn i pensjonen min! Men da er fortsatt min mening at det ikke er mye vits å bruke penger og mye energi på å klage. Elendig av en kommune å gjøre en sånn feil, men du skulle uansett ha betalt. Men var jeg deg ville jeg satt meg inn i hva ordningen innebærer.Anonymous poster hash: 44cfb...2d9 Jeg er ikke TS. Beklager at jeg kuppet tråden, TS, men det virket som du hadde fått svar på ditt Anonymous poster hash: 9102f...31f
Frøken S Skrevet 26. februar 2015 #14 Skrevet 26. februar 2015 Hva er riktig? Skal det stå på lønnslippen dersom det spares til pensjon?Anonymous poster hash: 9102f...31f Riktig at du må betale mente jeg. På den andre siden betaler du til deg selv, så alt i alt er det ikke så ille som det høres ut. Du får tilbake pengene, selv om det er lenge til 😉 Det skal stå på lønnsslippen at det trekkes til kollektivpensjonsordning. Ordinær pensjonssparing står ikke på lønnsslippen, den får du brev om årlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå