Gå til innhold

olje, smør, margarin, etc. hva steker dere maten i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis èn spiseskje olje inneholder så mye som 100 kcal.. da blir jo fort maten ganske så mye mer kaloririkt enn utgangspunktet.

Bruker dere dette i steking, eller finnes det andre gode alternativer som ikke ødelegger smaken? Har jo hørt om sånn 1kcal stekespray - noen som har erfaring med det og vet hvor man kan få kjøpt det? merker jeg blir litt redd for olje.. haha

kan ikke spise stekt mat på to uker, så her går det i koking. men når jeg da skal steke kyllingfilet neste gang er jeg ikke gira på å plutselig få 100kcal ekstra bare på grunn av litt olje.

Anonymous poster hash: b402a...6c2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst - IKKE VÆR REDD OLJE. Det er mye sunt fett i det, selv om det er ekstra kalorier. :)

Selv steker jeg i smør, fordi det har sykt god smak, eller uten fett i en non-stick panne. Det er ikke fordi jeg er redd for fettet, men fordi jeg synes at det funker like greit og tar kortere tid å vaske opp..

• Liker 1
Skrevet

Kjøp deg en god stekepanne med slippbelegg. Da trenger du som regel ikke noe fett i pannen for å steke.

Denne 1kcal stekesprayen du snakker om er også olje, men ett "sprut" er så lite at det ikker er så mye olje som kommer av gangen.

Om du skal bruke olje får du kjøpt oljesprayflasker i de fleste kjøkkenutstyrbutikker. Det er lettere å få bare litt olje på pannen når du sprayer framfor når du heller fra en oljekanne.

Anonymous poster hash: c7e1f...435
Skrevet

Jeg bruker smør, helios stekeolje, eller olivenolje.

Fett er viktig. Om du er redd for den ekstra energien bør du heller redusere mengden av de andre energirike varene som typisk er stivelsesproduktene. Det er viktig at du har fett i alle måltider. Det både senker opptakshastigheten, og bidrar til at fettløselige vitaminer tas bedre opp.

• Liker 2
Skrevet

jeg bruker smør, steker tilogmed bacon i smør. Ofte så mye at jeg nærmest frityrsteker ting i smør. nam nam.

120kg

Anonymous poster hash: 905c1...fcb
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker cocosa pure. Synes det funker kjempe bra :))

• Liker 1
Skrevet

Jeg steker også i smør, og jeg har aldri vært redd for fett og kalorier. Jeg er mye mer opptatt av å begrense tomme karbohydrater, da jeg merker at det påvirker kroppen min mer negativt enn sunt fett. Og ja, jeg mener at rent meierismør er sunt fett. Hvis du er opptatt av kalorier, ville jeg heller sett på helheten av hva du får i deg i løpet av en dag (spesielt i form av flytende kalorier) enn å tenke på den lille smør- eller oljeklatten på stekepanna. Det er viktig å få i seg nok fett også, da blir man mettere og unngår gjerne å gå på en sukkersmell etter middag :-)

Anonymous poster hash: 25b68...476
  • Liker 4
Skrevet

Det går i ekte varer her. Smør, ghee, cocosa pure til steking. Pluss kaldpressede oljer til lavere temperaturer (i stekeovn for eksempel) og til kaldt (for å lage pesto for eksempel).

Margarin og varmpressede oljer er ødelagt fett og er bannlyst fra mitt kjøkken. Alle oljer det ikke eksplisitt står at det er kaldpresset er varmpresset.

Fett er blant annet viktig for cellemembranen i hver eneste celle. Akkurat som at man ikke bygger hus med råtne og sprukne planker, så bør man heller ikke la ødelagt fett få være byggestein i cellemembranene. Helse er så mye mer enn kcal. Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Kvalitet gjør at kroppen fungerer bedre, deriblant sultfølelsen.

• Liker 1
Skrevet

Litt off topic, men den flytende margarin skal være bra?!

Je steker i olivenolje eller flytende margarin

Anonymous poster hash: ca466...db6
Skrevet

Om du steker i en SS olje ligger det meste av oljen igjen i panna. ER veldig lite av det som er igjen på fileen.

Anonymous poster hash: 2d685...845
Skrevet

Litt off topic, men den flytende margarin skal være bra?!

Je steker i olivenolje eller flytende margarin

Anonymous poster hash: ca466...db6

Margarin er sjeldent bra. Dette er fett som er delvis- eller full-herdet av primært flerumettede fettsyrer (av typen omega 6). I Norge benyttes ikke delvis herdet fett (transfett) i margarin lenger. Det benyttes som oftest en metode som kalles om-estring. Dette skal i utgangspunktet være trygt (sett i forhold til delvis hydrogenering), men det er fortsatt det kjipeste fettet som brukes. Og det utvinnes gjerne med løsemidler før det renses. Nå skal så og si alle løsemidler være vekke før det selges som næringsmidler. Det vil si: innenfor de grenseverdier som er vedtatt. Noen ganger virker det som det er industrien som dikterer disse grenseverdiene basert på sine behov og ikke vår helse.

Jeg ville skippet margarinen om jeg var deg.

• Liker 2
Skrevet

Bruker pam spray.

Kjøpte på proteinfabrikken, men hørt at man får kjøpt den på meny.

Får i meg nok fett fra peanuttsmør, nøtter, fisk etc

Anonymous poster hash: 8591e...e2f
Skrevet

Steker ikke i noe, har teflonpanner så trenger det ikke. Gidder ikke å tilføre mer fett enn det jeg har behov for :) Med teflonpanner trenger du ikke smør/olje i panna for at det ikke skal svi seg.

Skrevet

Bruker smør (meierismør) eller kaldpresset olje.

• Liker 1
Skrevet

Steker i smør eller kokosolje. Gir god smak.

• Liker 2
Skrevet

Steker omtrent bare i smør. Men egentlig merker jeg at jeg burde brukt noe som tåler høyere temperatur, for det hender ofte at smøret blir litt brent. Vet at klarnet smør er bedre, men orker ikke å lage det (og regner med det koster en del å kjøpe..?). Så da står jeg vel igjen med kokosfett (ikke extra virgin, for da smaker jo all maten kokos). Eventuelt den rapsoljen på glassflaske, som er merket "steking"..?

Anonymous poster hash: 918be...755
Skrevet

Steker kun i ghee, ekte meierismør eller kokosolje. Mettet fett er mye mer stabilt ved høye temperaturer og fungerer godt til steking. Planteoljer og margarin er ustabilt over 120 grader og blir til transfett. Og jeg steker KUN i støpejernspanne. Jeg har kun støpejern og stål, holder meg LANGT unna teflon og annet slipp belegg som lekker aluminium ut i maten når det blir for varmt eller når belegget blir slitt.

• Liker 2
Skrevet

Bruker til vanlig rapsolje og jeg trenger som regel ikke mer enn 1ss i pannen, og noe blir jo igjen i panna, og fordelt om jeg lager flere. Og det er jo sunnere type fett enn smør/margarin. Ekte smør bruker jeg blant annet til smørøyet i grøten:P Samt når jeg virkelig skal diske opp med noe godt og fancy, eller bake.

Anonymous poster hash: baaf0...84c
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Kommer an på hva jeg skal lage.

Syns ikke smør passer til wok, og jeg syns ikke olje passer til biff, for eksempel.

Men stort sett så går det i enten cocosa, olje eller smør.

Margarin er forbudt i dette huset :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...