AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Del Skrevet 26. februar 2015 Ser det er så mange treningsfolk som spiser peanøttsmør. Er dette sunt, eller er det bare et sunnere alternativ til treningsfolk. Spørsmålet bør jeg gå til innkjøp av det? Er det noe man bør spise? Hvis det er sunt - hvor mye økologisk peanøttsmør bør man spise per dag? Anonymous poster hash: 10cdd...15d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 26. februar 2015 #2 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg spiser Monki Peanøttsmør. Har smakt mange typer, men denne er definitivt den aller beste og det sier de fleste som har smakt det Sunt. Hva er sunt? Peanøttsmør i seg selv er sunt i den forstand at det går under nøtter. Men nøtter er kaloririkt med 600 kcal per 100 gram. En ss med peanøttsmør er 110 kcal. Fordelen med peanøttsmør er at det er mye fett og metter lenger. Jeg spiser lavkarbo og jogger over 4 mil i uka så for meg er det genialt så jeg får i meg nok kalorier og nok fett slik at jeg holder meg mett lenge. Jeg spiser i snitt et glass i uka(650 gram) så det er jo ganske mange kalorier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #3 Del Skrevet 26. februar 2015 Sunt er det, (proteiner, fett, litt karbohydrater, masse mineraler, noe vitaminer, folat) men det er jo ikke slankekost. Jeg spiser peanøttsmør med for eksempel eple på. Hvor mye man "bør" spise avhenger jo av den enkeltes behov og hva man ellers spiser. Anonymous poster hash: 37769...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 26. februar 2015 #4 Del Skrevet 26. februar 2015 Det er noen som mener at peanøtter ikke er sunt fordi det er i bønne/linse-familien (det er altså ikke en nøtt, til tross for navnet). En ganske balansert debatt rundt det kan du lese her: http://chriskresser.com/are-legumes-paleo Selv mener jeg at så lenge man ikke er allergisk så er det ingenting i veien for å spise peanøtter eller peanøttsmør. Merk dog at mange peanøtter er stekt/ristet i usunne industrioljer med mye flerumettet fett. Mye av peanøttsmøret er dessuten tilsatt sukker og andre tilsetningsstoffer utenom salt. Prøv derfor å velge en variant som kun inneholder peanøtter (og ev salt). Jeg ville selvsagt også valgt en økologisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 26. februar 2015 #5 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Peanøttsmør er kjempedigg! Jeg foretrekker det som heter "Africa's Finest", det er helt mykt og er tilsatt bare salt og emulgator. Neppe "økologisk". Men jeg prøver å unngå "økologisk", det bare fordyrer uten noen påvist helsefordel (etter min mening, ikke la dette spore av). Jeg spiser og har spist peanøttsmør jevnlig mens jeg har gått ned i vekt, enten sammen med grønt eple, eller i smoothie med banan, melk og kakaopulver. Men det er veldig energirikt så man bør og behøver ikke ta så mye om gangen. Endret 26. februar 2015 av Pringle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 26. februar 2015 #6 Del Skrevet 26. februar 2015 Peanutsmør er for folk som synes det smaker godt, evt sliter veldig med å få i seg nok kalorier... Verken sunt eller usunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 26. februar 2015 #7 Del Skrevet 26. februar 2015 Det er jo forferdelig enkelt å lage peanøttsmør selv, og da kan du jo gjøre den så sunn man bare kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå