AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Skrevet 26. februar 2015 Jeg må bare spørre her inne. Det er veldig vanskelig å gjette seg til andres smerte når man ikke har opplevd det selv. Jeg mistenker at kjæresten min er litt vel overfølsom evt. har arvet noen gener fra moren sin om å klage i overkant mye når han er syk. Et eksempel er at han kan si han er KJEMPESYK og KJEMPEFORKJØLET men jeg verken ser eller hører at han engang hoster eller snyter seg. Han kan si han er nærmest sengeliggende, men han går på jobb og står opp og legger seg til normal tid. I min verden er jeg ikke KJEMPEFORKJØLET når man ikke engang snufser. Nå har han falt på isen og i følge legevakten som tok røntgen, skadet leddbåndet i ankelen. Er det noen her som har gjort noe liknende og kan fortelle meg hvor vondt dette egentlig er? Helgidvis har jeg aldri opplevd dette selv. Nå har han fått smertestillende hos legen og han sier han må ta 3 paralgin forte flere ganger om dagen (fallet skjedde for 2 dager siden). Han klarer nesten ikke å gå på beinet, men han klarer fint å ligge på gulvet og skru sammen IKEA møbler. I tillegg sier han nå at han har fått vondt i halsen og er veldig forkjølet igjen, for når han falt på isen så var det så vondt at han ble liggende i flere minutter og da ble han litt våt i klærne, og dette utløste en forkjølelse. Jeg vet ikke - jeg er kanskje "slem", men som sagt så er det vanskelig for meg å vite hvor vondt dette er. Og han har vist seg å være ganske "sykelig" tidligere som sagt. Han fikk sykemelding av legen i 3 dager (ut uken) også. Uvisst av hvilken grunn egentlig, for han har en stillesittende kontorjobb, og han klarer fint å kjøre bil, for det har han gjort hele tiden siden han falt. Anonymous poster hash: 7c63a...2df 1
Severus Skrevet 26. februar 2015 #2 Skrevet 26. februar 2015 Høres sytete ut for meg, om han ble sykemeldt i 3 dager er det neppe ille. Jeg gikk med avrevet leddbånd, tror ikke jeg søyt over det noen gang. Dette var ganske vondt, men jeg taklet det fint alene.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #3 Skrevet 26. februar 2015 Smerte er veldig individuelt(!) Men menn, er menn da... Og bli forkjølet over å ha blitt våt er bare sprøyt, det er bakterier og/eller virus som gjør deg forkjølet, ikke vann.... (å bli våt og kald kan senke kroppstemperaturen så du er mer mottakelig mot infeksjon, men det skal mye til) Ligamentsmerter kan være helt forferdelig, eller man klarer fint å gå normalt, så ingen fasit her Anonymous poster hash: b4364...59e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Skrevet 26. februar 2015 Nå har han bestilt time hos fastlege i morgen når sykemeldingen går ut. Visstnok er det like vondt nå på dag 3 som da han falt. Jeg har ikke truffet han disse dagene så jeg vet bare hva han forteller meg. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men jeg synes det høres rart ut at smerten er like stor hele tiden siden fallet. TS Anonymous poster hash: 7c63a...2df
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 jeg røk et leddbånd i kneet... det var vondt det... men smerten i seg selv gikk fort over... etter 1 uke var smertene borte og jeg kunne gjøre normale ting. ikke jobb da... siden jeg har en veldig fysisk jobb og ikke hadde kontrolll over kneet siden det manglet et leddbånd. men vondt... neei ikke så veldig. Dagen når det skjedde og de to dagene etter var veldig vondt. så et skadet leddbånd og går på paralgin forte? høres veeldig sytete ut ja. Jeg har vrikket ankelen min flere ganger... humper på krykker noen dager. det tar noen dager før det går over og hadde fint klart å gått på jobb. Men Paralgin forte? HØres sytete ut for meg ja... Anonymous poster hash: acead...207
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Men det kan jo være noe annet som er galt... som ikke vises på røntgen osv. som gjør at det er veldig vondt. Men han kan jo kjøre bil så så galt er det vel ikke. da hadde han virkelig ikke hatt lyst til å bruke foten i det hele tatt. Bruker han krykker? Anonymous poster hash: acead...207
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #7 Skrevet 26. februar 2015 Ja han bruker krykker. Han har et par stående siden han falt i trappa da han var på fest for mange år siden, og da knuste han ankelen (dette var før jeg møtte han). Og det forstår jeg jo er veldig vondt. Så ja, han har tatt i bruk krykkene igjen. Det var den andre ankelen han brakk den gangen så ikke samme bein. TS Anonymous poster hash: 7c63a...2df
Poppie Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 Har slitt leddbånd både i ankler og knær, det er som andre sier over her, veldig vondt med én gang, men det går fort over. Jeg brukte krykkene mest fordi kneet/ankelen sviktet, og smertestillende for å ta knekken på betennelsen. Synes en skikkelig forstuet ankel er mye, mye vondere og klarte ikke røre på meg en gang. Jeg skal ikke si at mannen din ikke har vondt, men siden du sier han også mener han ble forkjøla av å ligge noen få betuttede minutter på bakken så får jeg en sytepavefølelse. Hadde jeg vært deg så hadde jeg latt ham være så syk han bare gidder ut uka, men om han fremdeles syter neste uke så hadde jeg sagt ifra.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #9 Skrevet 26. februar 2015 Tre Paralgin forte flere ganger om dag...!<br />Det nekter jeg å tro på. Det er det ingen lege som vil foreskrive.Anonymous poster hash: 59b83...73c 1
Bettina82 Skrevet 26. februar 2015 #10 Skrevet 26. februar 2015 Det er helt umulig at han skal ta 3 paralgin flere ganger om dagen, og OM han hadde tatt det skal han ihvertfall ikke kjøre bil Jeg stusser forøvrig mer over denne mistenksomheten du har til kjæresten. Folk opplever smerte og sykdom forskjellig. Du sier du ikke har truffet ham. Kan det være at han rett og slett bruker disse tingene som unnskylding for å slippe å treffe deg? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #11 Skrevet 26. februar 2015 Det er helt umulig at han skal ta 3 paralgin flere ganger om dagen, og OM han hadde tatt det skal han ihvertfall ikke kjøre bil Jeg stusser forøvrig mer over denne mistenksomheten du har til kjæresten. Folk opplever smerte og sykdom forskjellig. Du sier du ikke har truffet ham. Kan det være at han rett og slett bruker disse tingene som unnskylding for å slippe å treffe deg? Fascinerende at du klarer å snu og vri på ting til å få det til å bli et samlivsproblem. Som beskrevet i HI så er det ikke alltid så rart at man ikke klarer å sette seg inn i smertenivået til ander, og noen mennesker klager mer på mindre ting enn andre når det gjelder vondter og sykdom. At vi ikke treffer hverandre i ukedagene er rett og slett fordi vi bor noen mil unna hverandre og jobber i forskjellige byer. Vi har vært kjærester i snart 5 år og bor ikke sammen, men sees i helger og noen ganger om vi har mulighet også på en hverdag. Det er derfor ingen grunn til å tro at han prøver å unngå meg pga. forholdet vårt. Og om så skulle være tilfelle, så skal jeg evt. ta opp det under samlivsforumet om det skulle vise seg å være nødvendig . TS Anonymous poster hash: 7c63a...2df
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #12 Skrevet 26. februar 2015 Jeg røk et leddbånd i foten for noen år siden og det gjør SINNSYKT vondt! Vekslet mellom å holde på å kaste opp og besvime. Hadde smerter i over en uke. Det gjør fortsatt vondt om jeg tråkker feil og det er 2,5 år siden Anonymous poster hash: 09bf9...630
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #13 Skrevet 26. februar 2015 Man må aldri ta mer enn 2 PF av gangen, og så vente minst 6 timer til neste inntak. Ellers kan man fp varige leverskader av paracetamolen som også PF inneholder.Anonymous poster hash: 05e19...1eb
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #14 Skrevet 26. februar 2015 Dette hørtes veldig merkelig ut. Jeg har selv ødelagt et leddbånd i ankelen min og klarte meg fint. Måtte avlaste en uke, men tok ikke noe smertestillende. Nå har det gått ett i hånda, midt inni ett sted. Jeg er ung jente! Gikk til lege, røntgen fordi det kun var irriterende, veldig vondt og. Men etter hvert som jeg bruker hånda har det jo gått mer over. Nå er det to mnd siden og jeg kjenner det ennå hvis jeg bøyer fingeren veldig, men ingen smertestillende denne gangen! Rart at en mann har så vondt av filleting! Hvis noen lurer så hender det at det går noen leddbånd her og der for meg pga motorsport. Anonymous poster hash: 79454...56d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #15 Skrevet 26. februar 2015 I følge legevakten var leddbåndet skadet, ikke røket. TS Anonymous poster hash: 7c63a...2df
Cata Skrevet 26. februar 2015 #16 Skrevet 26. februar 2015 Høres litt voldsomt ut. Jeg fikk røket et leddbånd i hånden og slått av en flis av et bein i hånden, men selv rett etter operasjonen som måtte til for å lappe meg sammen igjen nøyde jeg meg med paracet. (Hva de "dopet" meg med den første halvtimen etter operasjonen vites dog ikke. ) Det gjorde skikkelig vondt med det samme båndet røk, men senere på kvelden var det bare en slags dump smerte. Tok ikke smertestillende i det hele tatt før jeg ble operert, men sørget for støttebandasje så hånden ble holdt mest mulig i ro.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #17 Skrevet 26. februar 2015 Det med forkjølelse irriterer meg med min kjæreste også.. plustelig føler han seg "skikkelig syk" men han hverken hoster eller virker til å ha feber, snufser såvidt litt..kanskje. Er for syk til alt mulig (inkludert jobb) men kan fint sitte og spille data hele dagen og alt mulig annet han liker. Klager likevel mer enn jeg gjorde da jeg lå rett ut med 40 i feber og lungebetennelse liksom.. Merker at jeg har begrenset med sympati når det er sånn, er det nødvendig å klage SÅ mye? Anonymous poster hash: fa1e9...7fb 1
Timza Skrevet 26. februar 2015 #18 Skrevet 26. februar 2015 I følge legevakten var leddbåndet skadet, ikke røket. TS Anonymous poster hash: 7c63a...2df Det blir uansett tullete å skulle sammenligne smerte. Vi er individer tross alt med forskjellig smerteterskel. Det største beviset for dette må da være fødsel. Noen sier at det har vært lett som ingenting, mens andre sier det er det verste de har opplevd og noen gang kommer til å oppleve. 1
FruRaeder Skrevet 26. februar 2015 #19 Skrevet 26. februar 2015 Leddbåndet mitt røk i en fotballkamp. Var ganske vondt ja, men jeg spilte utrolig nok kampen ferdig og gikk halve veien hjem. (3-4 km) Men da var jeg tidlig i tenårene, og det var vel ingenting som kunne stoppe meg. Forstuelse, leddbåndskader og brister er ofte vondere enn å brekke bein. I ettertid hovnet foten opp til trippel størrelse, og jeg kunne ikke gå i det hele tatt. Kom meg så vidt ut av senga, så ja det er vondt! Har fortsatt vondt av og til i samme foten, men det går frem og tilbake. Leddbåndskader reparerer sjeldent seg selv, og det er viktig å trene ankelen opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #20 Skrevet 26. februar 2015 Det blir uansett tullete å skulle sammenligne smerte. Vi er individer tross alt med forskjellig smerteterskel. Det største beviset for dette må da være fødsel. Noen sier at det har vært lett som ingenting, mens andre sier det er det verste de har opplevd og noen gang kommer til å oppleve. Joda, hadde man enda kunnet innrømme lav smerteterskel. Anonymous poster hash: 7c63a...2df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå