AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #1 Skrevet 25. februar 2015 Jeg har tidligere spist endel sjokolade, kunne f.eks kjøpt en stor sjokoladeplate en mandag, også går jeg og tar litt og litt, så er den tom til onsdag/torsdag. Når jeg har vært på butikken har det ofte blitt f.eks en japp eller noe annet. I tillegg godteri på fredagskveld og lørdagskveld for kosen. Nå i det siste har jeg prøvd å kutte ned på dette, ved å ha en dag i helgen og en dag i uken hvor jeg kan spise godteri. Da kan jeg kjøpe f.eks en sjokoladeplate en lørdagskveld, og en liten sjokolade en ukedag. Samt dersom det blir servert noe en plass kan jeg smake. Men så er det når man f.eks går forbi mc donads en sjelden gang, så hadde det jo vært godt med en milkshake, og av og til frister det jo veldig med bare en liten sjokolade eller å bake kake. Det er da jeg sliter litt, så det har raskt blitt til litt godteri 3 dager fra mandag-torsdag, og så godteri en dag i helgen. Jeg har prøvd å bytte ut til sunnere "godteri", men føler ikke at det er helt det samme. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Det skal vel sies at jeg absolutt er normalvektig, men at jeg gjerne vil ordne kroppen litt frem til sommeren og føle meg bedre. Men nå får jeg jo dårlig samvittighet om jeg kunner meg f.eks en milkshake en ukedag, istedenfor at jeg klarer å nyte den.. Noen som har andre ideer til hvordan jeg kan ha restriksjoner på dette? Å spise så mye jeg vil fungerer iallefall ikke.. Anonymous poster hash: 83188...8ab
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #2 Skrevet 25. februar 2015 Vi har begynt med å ha det slik at vi har en fast sum (550 kr per måned for tre familiemedlemmer) som tilsvarer den felles godterikvoten vår for en måned. Det hjelper litt at man har en bestemt sum som er avsatt for dette formålet, spesielt når man tenker på regninger og andre viktige ting som man må prioritere. Det kan også hjelpe å tenke på viktige ting man må bruke pengene sine på. De fleste av oss her i verden må jo prioritere hvordan man må bruke pengene sine. Jeg forsøker å tenke på tannlegeregninger, nedbetaling av studielån og andre større regninger som jeg vet kommer i nærmeste fremtid. Da er det litt lettere å avstå fra det usunne. Det kan også hjelpe om man har en egen konto der man sparer det som blir til overs hver måned på, så kaller man denne kontoen for ferieprosjekt, eller lignende. Så tenker man at det man ikke bruker på denne milkshaken kan man heller sette inn der. Jeg prøver også å fokusere på å spise sunne ting. Tenker gjennom fargene på regnbuen, og prøver å spise en grønnsak/frukt hver dag for hver farge i regnbuen. Har også lest et råd om å drikke et glass vann om man føler at man har lyst på noe godt. Jeg sliter med den samme utfordringen, så jeg prøver å høre på mine egne råd nå om dagene. For min del hjelper det nok mest å tenke budsjett. Anonymous poster hash: cc5f9...549
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #3 Skrevet 25. februar 2015 Vi har begynt med å ha det slik at vi har en fast sum (550 kr per måned for tre familiemedlemmer) som tilsvarer den felles godterikvoten vår for en måned. Det hjelper litt at man har en bestemt sum som er avsatt for dette formålet, spesielt når man tenker på regninger og andre viktige ting som man må prioritere. Det kan også hjelpe å tenke på viktige ting man må bruke pengene sine på. De fleste av oss her i verden må jo prioritere hvordan man må bruke pengene sine. Jeg forsøker å tenke på tannlegeregninger, nedbetaling av studielån og andre større regninger som jeg vet kommer i nærmeste fremtid. Da er det litt lettere å avstå fra det usunne. Det kan også hjelpe om man har en egen konto der man sparer det som blir til overs hver måned på, så kaller man denne kontoen for ferieprosjekt, eller lignende. Så tenker man at det man ikke bruker på denne milkshaken kan man heller sette inn der. Jeg prøver også å fokusere på å spise sunne ting. Tenker gjennom fargene på regnbuen, og prøver å spise en grønnsak/frukt hver dag for hver farge i regnbuen. Har også lest et råd om å drikke et glass vann om man føler at man har lyst på noe godt. Jeg sliter med den samme utfordringen, så jeg prøver å høre på mine egne råd nå om dagene. For min del hjelper det nok mest å tenke budsjett. Anonymous poster hash: cc5f9...549 Dette var til stor hjelp! Kanskje jeg skulle satt av penger pr uke, f.eks rundt 60-70 kr (?). Må tenke litt på hvilken sum som er nok. Og jeg lever absolutt på budsjett, så det er jo veldig motiverende å tenke sånn (samtidig som jeg da tenker på helsen min) :D Anonymous poster hash: 83188...8ab
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #4 Skrevet 25. februar 2015 Vi har begynt med å ha det slik at vi har en fast sum (550 kr per måned for tre familiemedlemmer) som tilsvarer den felles godterikvoten vår for en måned. Det hjelper litt at man har en bestemt sum som er avsatt for dette formålet, spesielt når man tenker på regninger og andre viktige ting som man må prioritere. Det kan også hjelpe å tenke på viktige ting man må bruke pengene sine på. De fleste av oss her i verden må jo prioritere hvordan man må bruke pengene sine. Jeg forsøker å tenke på tannlegeregninger, nedbetaling av studielån og andre større regninger som jeg vet kommer i nærmeste fremtid. Da er det litt lettere å avstå fra det usunne. Det kan også hjelpe om man har en egen konto der man sparer det som blir til overs hver måned på, så kaller man denne kontoen for ferieprosjekt, eller lignende. Så tenker man at det man ikke bruker på denne milkshaken kan man heller sette inn der. Jeg prøver også å fokusere på å spise sunne ting. Tenker gjennom fargene på regnbuen, og prøver å spise en grønnsak/frukt hver dag for hver farge i regnbuen. Har også lest et råd om å drikke et glass vann om man føler at man har lyst på noe godt. Jeg sliter med den samme utfordringen, så jeg prøver å høre på mine egne råd nå om dagene. For min del hjelper det nok mest å tenke budsjett. Anonymous poster hash: cc5f9...549 Dette var til stor hjelp! Kanskje jeg skulle satt av penger pr uke, f.eks rundt 60-70 kr (?). Må tenke litt på hvilken sum som er nok. Og jeg lever absolutt på budsjett, så det er jo veldig motiverende å tenke sånn (samtidig som jeg da tenker på helsen min) :D Anonymous poster hash: 83188...8ab
LillaFrosk Skrevet 25. februar 2015 #5 Skrevet 25. februar 2015 Jeg lastet ned lifesum-appen og fikk se med egne øyne hva slike "godtedager" gjorde med meg.. Nå har jeg det slik at jeg har satt "målvekten" til lavere enn det jeg er også, da.. Men likevel.. Da har jeg "så så mange" kalorier jeg skal ha i meg på en dag.. Også har jeg lov til å skeie ut så mye jeg vil på lørdager.. Og første lørdagen lå jeg seriøst over 1700 OVER dagsmålet. Altså 1700 FOR MYE. Ved hjelp av denne appen ser jeg også hvilke dager jeg kan unne meg liiitt sjokolade.. Og da får du virkelig innblikk i hvor mye sjokolade "koster" deg.. Istedenfor at jeg, som før, spiste MYE godteri nesten hver kveld (og ble egentlig kjempeavhengig), så ser jeg på hvor mye det "koster" meg, og velger f.eks å kun ta tre sjokoladebiter, eller en appelsin eller så, istedenfor en halv ostepop-pose og halve sjokoladeplata. ALTSÅ. Det som hjalp for meg, var rett og slett å få bedre kontroll på det. Det frister ikke like mye med en halv sjokoladeplate når du ser at den koster like mange kalorier som hele middagen din..
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Syns det med å være bevisst på hvor mye penger man bruker på godteri var et lurt triks. Ser selv at jeg kan droppe sunne fiskekaker eller karbonadedeig for kjøttdeig pga pris, men på godis, is osv enser jeg ikke prisen en gang.. Ellers funker det veldig godt for meg å ha sukkerfritt pastiller og drops i hus alltid. Tar meg noen av dem på kveldene eller ettermiddagen når søtsuget kommer. I starten føltes det veldig stusselig, men nå er det blitt en vane Anonymous poster hash: 8a62c...9fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå