kkristin Skrevet 13. august 2004 #1 Skrevet 13. august 2004 Får dere pengene inn på konto eller kontant?
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #2 Skrevet 13. august 2004 kontant. greit at det ikke blir registrert penger noen plass.
kkristin Skrevet 13. august 2004 Forfatter #3 Skrevet 13. august 2004 Har det noe å si i forhold til selvangivelsen?
MiniMjau Skrevet 13. august 2004 #4 Skrevet 13. august 2004 svarte penger er vel nettopp for å unngå å få det registrert på selvangivelsen. Litt ulovelig da men.... RILUM - rett i lomma uten moms.
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #5 Skrevet 13. august 2004 kontant,ikke skattepliktig og rett i lomma,det blir ikke registerer noen plass. Trygt og bra men ganske så ulovlig. Jeg holdt på å registrere meg som hvit dagmamma en gang og det er jeg glad for at jeg ikke gjorde. For det var 500,-kr perr 2000 du tjente. så da jobba jeg svart i flere år jeg.
MiniMjau Skrevet 13. august 2004 #6 Skrevet 13. august 2004 ja, det skal ikke lønne seg å være verken bedriftsetablerer eller dagmamma i dette duste-landet. Blir jo flådd uansett!!!!
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2004 #7 Skrevet 13. august 2004 Vel, disse pengene dere "sparer" er jo penger som går til skole, helse, etc for dere og barna deres. Hvorfor er det så gjevt å ikke være med på å betale inn til dette, siden dere garantert benytter dere av disse godene? Hvorfor tror dere at andre skal gidde å betale skatt av sin lønn når ikke dere gidder? Folk som jobber svart behøver i allefall ikke sutre og klage over dårlig offentlig tilbud :-? En annen ting: Alle disse pengene dere "sparer", bør dere legge til side siden dere får minimalt med pensjon og/eller sykepenger den dagen dere blir gamle og/eller syke..
Gjest gjesta Skrevet 13. august 2004 #8 Skrevet 13. august 2004 Enig med Embla! Flådd fordi man må betale skatt, evt mva? Hvor tror dere godene vi har her i landet kommer fra? Hvem betaler trygder, sykelønn, veier og skoleplasser? Jeg blir så utrolig provosert av folk som durer i vei og jobber svart i åresvis, men går ut i fra at de får det kjipt igjen den dagen de blir syke eller skal ha pensjon.
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #9 Skrevet 13. august 2004 Vel, disse pengene dere "sparer" er jo penger som går til skole, helse, etc for dere og barna deres. Hvorfor er det så gjevt å ikke være med på å betale inn til dette, siden dere garantert benytter dere av disse godene? Hvorfor tror dere at andre skal gidde å betale skatt av sin lønn når ikke dere gidder? Folk som jobber svart behøver i allefall ikke sutre og klage over dårlig offentlig tilbud :-? En annen ting: Alle disse pengene dere "sparer", bør dere legge til side siden dere får minimalt med pensjon og/eller sykepenger den dagen dere blir gamle og/eller syke.. Det er foreldrene til disse barna som faktisk vil ha svarte dagmammaer. Hva har du å si til det da? Og når det å være dagmamma er så dårlig betalt og foreldrene vil ha det på den måten så er det vel greit. Eller??? Hva sier det om foreldrene da??? Kan du si meg det. Av 10 dagmammajobber som jeg har hatt så er det bare et foreldrepar som ville ha hvit dagmamma. Kanskje det sier like mye om foreldrene også :o
Gjest Pjusk Skrevet 13. august 2004 #10 Skrevet 13. august 2004 ja' date=' det skal ikke lønne seg å være verken bedriftsetablerer eller dagmamma i dette duste-landet. Blir jo flådd uansett!!!![/quote'] :o :o :o Skjønner du ikke hvorfor man betaler skatt?
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #11 Skrevet 13. august 2004 kontant,ikke skattepliktig og rett i lomma,det blir ikke registerer noen plass. Trygt og bra men ganske så ulovlig. Jeg holdt på å registrere meg som hvit dagmamma en gang og det er jeg glad for at jeg ikke gjorde. For det var 500,-kr perr 2000 du tjente. så da jobba jeg svart i flere år jeg. Ærlig talt, 25% skatt var ikke mye! Håper som en annen her nevnte at du sparer disse pengene til pensjon og sykefravær, uførhet eller liknende. Det lille du vil få dersom noe slikt skulle skje og du ikke har noe registrert inntekt er lite å klare seg på. (Flaks at de fleste i landet faktisk betaler skatt så du i det hele tatt får noe hvis så galt skulle skje).
Gjest Espera i. i. Skrevet 13. august 2004 #12 Skrevet 13. august 2004 Øh.... vet dere hva en dagmamma får betalt? De jeg kjenner som har barn (dvs en person når jeg tenker meg) får 27 kr i timen. Skal man betale skatt av dette blir det ikke mye greiene igjen... Stort mer kan man ikke ta, vanlige folk har ikke råd til å betale mer - forståelig nok! Jeg er i full jobb, en ordinær kontorjobb, og betaler min skatt med glede. Jeg har likevel full forståelse for at dagmammaer jobber svart. Dere som er bombastiske motstandere, har dere hvite dagmammer (om dere ikke er så heldig å ha fått barnehageplass)?
Gjest Pjusk Skrevet 13. august 2004 #13 Skrevet 13. august 2004 (Flaks at de fleste i landet faktisk betaler skatt så du i det hele tatt får noe hvis så galt skulle skje). Ikke sant?? Og jeg er ganske sikker på at de som over lang tid mottar penger svart, gjerne er de som syter mest også....
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2004 #14 Skrevet 13. august 2004 Er det foreldrene som insisterer på at dagmamman skal være svart? hvorfor i allværden skulle noen ville insistere på det? Og ikke kom med kontantstøtten, for foreldre beholder denne selv om dagmamman er svart. (så lenge hun ikke er registrert som barnehage og får tilskudd). Jeg har faktisk benyttet svart dagmamma i ett år selv. Det var fordi jeg var så overlykkelig over å ha funnet det jeg tror er en av verdens beste dagmammaer, var også i en små-desperat situasjon og tok ikke sjangsen på å miste henne. Hun sa heller ikke rett ut at hun var svart, men jeg antar det; jeg spurte om jeg skulle sette pengene inn på konto, men hun sa at jeg kunne gi de direkte, så da regner jeg med at hun ikke betalte skatt. Jeg hadde ikke noen som helst gevinst av dette - tvertimot, jeg tapte penger på det (regner med at jeg kunne trukket fra på skatten hvis hun hadde skattet av pengene?) .
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2004 #15 Skrevet 13. august 2004 Øh.... vet dere hva en dagmamma får betalt? De jeg kjenner som har barn (dvs en person når jeg tenker meg) får 27 kr i timen. Skal man betale skatt av dette blir det ikke mye greiene igjen... Stort mer kan man ikke ta, vanlige folk har ikke råd til å betale mer - forståelig nok! Jeg er i full jobb, en ordinær kontorjobb, og betaler min skatt med glede. Jeg har likevel full forståelse for at dagmammaer jobber svart. Dere som er bombastiske motstandere, har dere hvite dagmammer (om dere ikke er så heldig å ha fått barnehageplass)? Vel, meg bekjent mottar de aller fleste som har dagmamma, kontantstøtte. Dermed burde det være rom for å kunne betale mer for dagmamma, og allikevel komme ut med det samme som de som har barn i barnehage betaler. Og hvis man er desperat etter barnepass, er det ikke alltid man kan vente til en hvit dagmamma dukker opp. Selv om det selvfølgelig er det man burde gjøre. Og angående de 27 kronene i timen: De aller fleste dagmammaer har flere barn de passer. Og de passer ofte sitt eget barn (som de mottar kontantstøtte for, og som de slipper barnepassutgifter til). Enkelt regnestykke: Mor med eget barn og tre dagbarn: Kontantstøtte eget barn: 3000,- Spart pass til eget barn: 4000,- Tre dagmammabarn: 12000,- ---------------------------------------- Skattefri inntekt: 19 000,- Vet om mange som tjener dette beløpet som betaler skatt og barnepass uten å mukke.
Gjest regn på det selv Skrevet 13. august 2004 #16 Skrevet 13. august 2004 Tror det er mange rykter og mange som tror mye rart når det gjelder hva det er å spare på å jobbe svart, eller kjøpe andre tjenester svart. Dere svarte dagmammaer, har dere egentlig regnet ut hvor skatt dere må betale?, evt spurt på igningkontoret. Her har dere et eksempel. Hvis man passer to barn i eget hjem, Jeg er ikke sikker på markedsprisen på dagmamma, men regner med kr. 3.000,- pr barn. Da blir det slik: 3.000 * 2 * 12 = 72.000 - Fradrag for slitasje i heimen var i 2001 kr 700 pr barn pr mnd. 700 * 2 * 12 -16.800 Skattepliktig inntekt 55.200 Deretter trekkes minstefradragog klassefradrag slik at det kun betales avgift til folketrygden av en så lav inntekt. Det vil si total skatt mellom 4 og 5.000,- . For kr. 5.000 får dere altså rett til sykepenger, pensjonspoeng og dere slipper faktisk å bryte loven. Kan altså gå med hodet høyt. Foreldra får 28 % fradrag på sin skatt for endel av detter altså 30.000 - 28 % skatt = kr. 8.400 i spart skatt. ( dette hvis barna er søsken.) Hvis barna ikke er søsken blir regnestykket enda bedre. Tror ikke foreldra sier nei til dette nei. Den gangen jeg trang dagmamma var det nesten helt umulig å finne en som ikke arbeidet svart. Fordi alle trodde et eller annet om skatten, ville de arbeide svart. Det er faktisk en myte at vi blir flådd av skatten i Norge. For de ssom ikke tror det kan jo bare undersøke hva man faktisk betaler i andre land, kanskje det da vil føles litt bedre å være med på å bære fellesskapets kostnader.
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2004 #18 Skrevet 13. august 2004 Enig med Pjusk, det var et flott og informativt innlegg som jeg skulle ønske alle svarte dagmammaer kunne lese!
Gjest gjesta Skrevet 13. august 2004 #19 Skrevet 13. august 2004 Helt enig, flott innlegg. Jeg kjenner også en dagmamma som driver svart - hun passer mange barn og kjapt regnet for et tid tilbake - hun har ca 25 000 utbetalt pr mnd. Aldri har hun hatt utgifter til pass av egne barn. Hvor mye tror dere egentlig at vi som jobber og betaler skatt får utbetalt? I min naivitet skiller jeg mellom det å ha et dagbarn en kort periode samtidig som man er hjemme et ekstraår med eget barn, og dem som systematisk gjennom flere år jobber som dagmamma - svart. Sistnevnte stiller jeg på linje med alle andre arbeidstakere som ikke betaler skatt.
Gjest Pjusk Skrevet 13. august 2004 #20 Skrevet 13. august 2004 I min naivitet skiller jeg mellom det å ha et dagbarn en kort periode samtidig som man er hjemme et ekstraår med eget barn, og dem som systematisk gjennom flere år jobber som dagmamma - svart. Sistnevnte stiller jeg på linje med alle andre arbeidstakere som ikke betaler skatt. Enig med deg, selv om jeg ikke vet om det moralsk sett er en helt holdbar påstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå