Gå til innhold

Enkeltmannsforetak / AS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man er god ide, men kan lite om område. Kan det være muligheter for og gjøre det bra om man starter et enkeltmannsforetak rundt denne ideen, eller anbefaler folk her som har enkeltmannsforetak at du burde være utdannet innen ideen. Bare lurer. Noen med enkeltmannsforetak som har hatt suksess her selv om man ikke er utdannet innen det dere driver med?

Anonymous poster hash: eb4f6...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det sikkert mange som har, men om du er smart sparer du opp penger til aksjekapital

(det er vel snakk om 30.000 pr d.d) og starter ett AS.

Jeg hadde ALDRI turt å starte et ENK uansett hvor god ideen min var.

Går det konkurs står du personlig ansvarlig for gjelden og kan bli sittende å betale på den i evigheter.

Skrevet

Det er det sikkert mange som har, men om du er smart sparer du opp penger til aksjekapital

(det er vel snakk om 30.000 pr d.d) og starter ett AS.

Jeg hadde ALDRI turt å starte et ENK uansett hvor god ideen min var.

Går det konkurs står du personlig ansvarlig for gjelden og kan bli sittende å betale på den i evigheter.

Dette kommer jo helt an på hva man skal drive med. Har man ingen store investeringer eller et varelager så har man jo heller ikke så mye å tape om man skulle gå konkurs.

I tillegg betaler man 14,1 % (om man ikke bor der avgiften er redusert) arbeidsgiveravgift for seg selv med et AS. Dette må veies opp mot ekstraforsikring på 2,9 % hos NAV ved. evt sykdom. Å drifte et AS er som regel også dyrere fordi mange da vil bruke regnskapsfører, noe som koster mellom 15 - 20.000 i året for et relativt lite regnskap.

Tar man opp lån i bank vil man uansett stille med pant/sikkerhet og derfor også være ansvarlig for gjelden sin her om man skulle gå konkurs.

Det er med andre ord mange ting som spiller inn her av kostnader og hva man egentlig behøver. Bildet er derfor ikke så svart-hvitt.

Til TS ang. utdannelsen "innen ideen" så er det vel ingen fasitsvar overhode. Spørsmålet er hvor mye kunnskap man har og om man er flink å drive forretning. Det er utallige eksempler på folk som er gode på en ting, men ikke nødvendigvis en god selger, kundebehandler, markedsfører eller god på økonomi. Ideen kan være aldri så god, men det hjelper lite om man ikke setter seg inn i markedet, og har kunnskap om hvordan man skal selge ideen/varene sine og følge opp kundene.

Det er mange eksempler på mangemillionærer som "ikke er utdannet innen ideen" sin, som det er eksempeler på de som er godt utdannet i det de holder på med, men som likevel ikke er noen god forretningsfører.

Anonymous poster hash: 07e65...3ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...