Gå til innhold

Trekkes oppreisning fra AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på AAP og lurer på om oppreisning vunnet gjennom rettssak regnes ut som inntekt og vil da trekkes fra aap.

Anonymous poster hash: cbdd6...7b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på AAP og lurer på om oppreisning vunnet gjennom rettssak regnes ut som inntekt og vil da trekkes fra aap.

Ja, det regnes som inntekt

Anonymous poster hash: bac80...33d

Skrevet

Ja, det regnes som inntekt Anonymous poster hash: bac80...33d

Det rører ikke AAP-satsen. For et dårlig svar!!

Det regnes som inntekt ift skatt!

Skrevet

Det rører ikke AAP-satsen. For et dårlig svar!!

Det regnes som inntekt ift skatt!

Hei

Hva mener du med ift skatt?

Skrevet

At du må skatte av det.

Men så lenge du ikke JOBBER over grensene for AAP (såvidt meg bekjent har man ikke noe innteksgrense på AAP, men du har ikke lov til å jobbe mer enn 60% og samtidig få AAP) påvirker det ikke pengene dine. Det er kun på sosialstønad at andre penger inn påvirker.

Så du kan vinne ti millioner i lotto i morra og likevel få AAP :)

Anonymous poster hash: 97f13...2ea
  • Liker 3
Skrevet

Skjønner. Tusen takk :)

• Liker 1
Skrevet

Oppreisning har ingen betydning, nei. Ikke engang om det var sosialstønad det gjaldt. Jeg fikk 100 000 kr i voldsoffererstatning i en periode hvor jeg mottok sosialstønad hver måned. Sjekket dette grundig og fikk også beskjed av NAV om at det ikke hadde noen påvirkning :)

Ved AAP er det kun inntekt fra arbeid som betyr noe for utbetalingen.

Skrevet

Viktig å huske at du ikke skal betale skatt av alle mulig erstatning heller. Faktisk kun erstatning som gjelder tapt arbeidsinntekt som har påløpt.

Anonymous poster hash: 10649...f53

Skrevet

Oppreisning har ingen betydning, nei. Ikke engang om det var sosialstønad det gjaldt. Jeg fikk 100 000 kr i voldsoffererstatning i en periode hvor jeg mottok sosialstønad hver måned. Sjekket dette grundig og fikk også beskjed av NAV om at det ikke hadde noen påvirkning :)

Ved AAP er det kun inntekt fra arbeid som betyr noe for utbetalingen.

Ikke TS men det blir forvirrende når det er så ulike svar, for her sier jo du det motsatte av

Anonymous poster hash: 97f13...2ea som sier at inntekten ikke teller, kun antall arbeidstimer.

Så hva er riktig? Jeg har lurt på det samme som TS.

Anonymous poster hash: b3466...c04

Skrevet

Jeg er AB som sa at inntekt ikke teller; jeg sa jeg ikke var sikker. Det jeg vet er at når jeg gikk på AAP og jobbet deltid, så fikk jeg kun beskjed om at jeg kunne ikke jobbe over 60% over en lengre periode uten å miste rettighetene til AAP (om jeg jobbet 65% to uker og 30% to uker var ikke det noe problem, er gjennomsnittet som teller). Det ble aldri nevnt på noe inntektstak. Men jeg er som sagt ikke 100% sikker, det er kun det jeg fikk beskjed om.

Skrevet

Ikke TS men det blir forvirrende når det er så ulike svar, for her sier jo du det motsatte avAnonymous poster hash: 97f13...2ea som sier at inntekten ikke teller, kun antall arbeidstimer.Så hva er riktig? Jeg har lurt på det samme som TS. Anonymous poster hash: b3466...c04

Han sier ikke det motsatte. Han bekrefter det samme....les igjen;)

Anonymous poster hash: a4ddd...2a1

Skrevet

Jeg er AB som sa at inntekt ikke teller; jeg sa jeg ikke var sikker. Det jeg vet er at når jeg gikk på AAP og jobbet deltid, så fikk jeg kun beskjed om at jeg kunne ikke jobbe over 60% over en lengre periode uten å miste rettighetene til AAP (om jeg jobbet 65% to uker og 30% to uker var ikke det noe problem, er gjennomsnittet som teller). Det ble aldri nevnt på noe inntektstak. Men jeg er som sagt ikke 100% sikker, det er kun det jeg fikk beskjed om. Anonymous poster hash: 97f13...2ea

Det er det som skrives her også.

Du kan være Kjell Inge Røkke og likevel ha like stor rett på AAP som Olsen.

Du kan bare IKKE JOBBE mer enn aktivitetsavtalen med NAV.

Skrevet

Han sier ikke det motsatte. Han bekrefter det samme....les igjen;)

Nå har Snop oppklart, men nei - jeg kan ikke se at Snop og AB skrev det samme, fordi den ene skrev:

"Ved AAP er det kun inntekt fra arbeid som betyr noe for utbetalingen."

og den andre skrev:

"...(såvidt meg bekjent har man ikke noe innteksgrense på AAP, men du har ikke lov til å jobbe mer enn 60% og samtidig få AAP) påvirker det ikke pengene dine."

Mulig jeg er helt ute å surrer, men for meg så der dette ut til å være to ulike svar. Men nå er det jo uansett oppklart.

Skrevet

Ts og litt forvirret her:

La oss si at type oppreisning jeg snakker om her må skattes av. Vil den da affektere min aap?

Skrevet

Viktig å huske at du ikke skal betale skatt av alle mulig erstatning heller. Faktisk kun erstatning som gjelder tapt arbeidsinntekt som har påløpt.

Anonymous poster hash: 10649...f53

Ts her:

Dette stemmer ikke oppreisning over 100.000 skal det skattes av.

Skrevet

Ts og litt forvirret her:

La oss si at type oppreisning jeg snakker om her må skattes av. Vil den da affektere min aap?

Meg som skrev om inntektsgrenser og arbeidsgrenser.

Nei, oppreisningen din påvirker IKKE din aap, uavhenging om den må skattes av eller ikke.

Det om påvirker AAP er:

-om man jobber høyere % enn det som er tillat (60%) over lengre tidsperiode

Det er potensielt også et inntektstak på hvor mye man har lov til å tjene på arbeid når man går på AAP. Men andre inntekter som ikke er lønn for arbeid, påvirker ikke AAP.

Skrevet

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Relatert+informasjon/Arbeidsavklaringspenger+og+l%C3%B8nnet+arbeid.346106.cms

Dersom du utfører inntektsgivende arbeid, skal arbeidsavklaringspengene som utgangspunkt reduseres etter hvor mange timer du har vært i lønnet arbeid. Dette er fordi arbeidsavklaringspengene er en erstatning for den arbeidsevnen du har tapt.

Reduksjonen beregnes ut fra forholdet mellom en arbeidstid på 37,5 timer per uke og det antall timer du er i lønnet arbeid. Utbetalingen vil bli redusert fra første time du har arbeidet.

Du kan arbeide mellom 0 og 60 prosent av full stilling, og likevel motta reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til arbeidsavklaringspenger for den aktuelle 14-dagersperioden.

Skrevet

Meg som skrev om inntektsgrenser og arbeidsgrenser.

Nei, oppreisningen din påvirker IKKE din aap, uavhenging om den må skattes av eller ikke.

Det om påvirker AAP er:

-om man jobber høyere % enn det som er tillat (60%) over lengre tidsperiode

Det er potensielt også et inntektstak på hvor mye man har lov til å tjene på arbeid når man går på AAP. Men andre inntekter som ikke er lønn for arbeid, påvirker ikke AAP.

Nå blir jeg også enda mer forvirret. Hva mener du med "potensielt inntektstak"? Er det ingen regler for dette? Hvorfor potensielt? Link?

Skrevet

Takker :)

Skrevet

Potensielt fordi jeg ikke var sikker, ville derfor ikke si det definitivt :) Men linken til NAV sier ingenting om lønn, kun %

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...