Gå til innhold

sånn cirka hvor mange kalorier trenger jeg hvis.. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener hver dag, en halv times jogging. Er 19 år, og ellers på dagen er jeg på forelesninger og sitter i ro. Jo, i tillegg trener jeg et kvarter med styrke hver dag. Jeg veier 60 kilo og er 182 høy. Har merket at etter jeg begynte å trene er jeg sulten konstant, og spiser som en hest. Dette klarer jeg ikke å stoppe meg, orker ikke å gå rundt sulten og jeg legger på meg,,Spiser fire gode måltider som er helt normalt, før spiste jeg tre- det var det jeg orket og veka var stabil. Men nå spiser jeg for mye siden jeg legger på meg..

Anonymous poster hash: 9cd8e...630
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har allerede en lav vekt, så at du går opp i vekt burde du ikke bekymre deg for.

Anonymous poster hash: a9f6c...004
  • Liker 1
Skrevet

Hva spiser du når du blir sulten? Fyller du på med sunne ting som gir metthetsfølelse som varer en stund?

Og vet du om du har lag på deg fett? Det kan nemlig godt være at du har gått ned i fett, men går opp i totalvekt når du begynner å trene. Muskler veier dobbelt så mye som fett pr volumenhet, så man kan se seg litt blind på vekten samtidig som man faktisk har blitt mindre i størrelse.

Skrevet

Ellers enig med den over her at du har lav vekt for høyden din... Vil tippe du har lagt på deg muskler av treningen?

Skrevet

Hva spiser du når du blir sulten? Fyller du på med sunne ting som gir metthetsfølelse som varer en stund?

Og vet du om du har lag på deg fett? Det kan nemlig godt være at du har gått ned i fett, men går opp i totalvekt når du begynner å trene. Muskler veier dobbelt så mye som fett pr volumenhet, så man kan se seg litt blind på vekten samtidig som man faktisk har blitt mindre i størrelse.

Jeg spiser alltid to brødskiver da med sunt pålegg :)

Skrevet

Ellers enig med den over her at du har lav vekt for høyden din... Vil tippe du har lagt på deg muskler av treningen?

Jeg har fått noe mer muskler, men det er ikke snakk ommye, vil heller si at jeg har fått en fastere kropp kanskje.

Skrevet

Jeg har fått noe mer muskler, men det er ikke snakk ommye, vil heller si at jeg har fått en fastere kropp kanskje. Anonymous poster hash: 9cd8e...630

Ja, men hvis du da tenker deg at du har lagt på deg tilsvarende en liter med muskler, i volum, så vil dette altså veie like mye som to liter med fettvev. Så det er fullt mulig at du har holdt deg lik, eller til og med gått ned i fett (håper egentlig ikke det, siden du er såpass høy og slank), men har lagt på deg muskler. Og det blir du fin og stram av, så det er bare fint :-) muskler forbrenner også kalorier i hvile, så da er det naturlig at du er mer sulten enn før.

Du kan jo evt prøve å spise noe annet enn brød, for eksempel en omelett, eller skyr, cottagecheese, ting med mer proteiner pleier mette lenger.

Hvis du er glad i brød, så er av mine favoritter, både til frokost og lunsj, en ristet brødskive med most avokado og et speilegg oppå :-) da får du både sunt fett og proteiner.

Skrevet

Ja, men hvis du da tenker deg at du har lagt på deg tilsvarende en liter med muskler, i volum, så vil dette altså veie like mye som to liter med fettvev. Så det er fullt mulig at du har holdt deg lik, eller til og med gått ned i fett (håper egentlig ikke det, siden du er såpass høy og slank), men har lagt på deg muskler. Og det blir du fin og stram av, så det er bare fint :-) muskler forbrenner også kalorier i hvile, så da er det naturlig at du er mer sulten enn før.

Du kan jo evt prøve å spise noe annet enn brød, for eksempel en omelett, eller skyr, cottagecheese, ting med mer proteiner pleier mette lenger.

Hvis du er glad i brød, så er av mine favoritter, både til frokost og lunsj, en ristet brødskive med most avokado og et speilegg oppå :-) da får du både sunt fett og proteiner.

ts: Men si hvis jeg løpe en halvtime, forbenner da rundt 250 kalorier, Kan jeg fint spise et ekstra måltid uten å legge på meg? :)

Skrevet

ts: Men si hvis jeg løpe en halvtime, forbenner da rundt 250 kalorier, Kan jeg fint spise et ekstra måltid uten å legge på meg? :)Anonymous poster hash: 9cd8e...630

Det kommer jo helt an på måltidet da :-) du kan spise 250 kalorier ekstra, det er ikke så veeeldig mye. En brødskive med pålegg og et glass melk ca.

Skrevet

Det kommer jo helt an på måltidet da :-) du kan spise 250 kalorier ekstra, det er ikke så veeeldig mye. En brødskive med pålegg og et glass melk ca.

problemet er jo at jeg blir mer sulten en dette..

Skrevet

problemet er jo at jeg blir mer sulten en dette..

Da spiser du til du blir mett! Du veier jo veldig lite i utgangspunktet så du trenger sikkert litt mer næring for at kroppen skal ha noe og bygge seg opp på.

Anonymous poster hash: aae65...5cc

Skrevet

Spis mat som gir god metthetsfølelse og som holder deg mett lenge (les: proteiner, trege karbs).

Anonymous poster hash: a87e4...763
Skrevet

Spis mat som gir god metthetsfølelse og som holder deg mett lenge (les: proteiner, trege karbs).

er ikke det brød da?

Skrevet

Skikkelig grovt brød med et proteinrikt pålegg er fint. Jeg er forøvrig enig i at du ikke bør være redd for å legge på deg, du må være rimelig slank!

Skrevet (endret)

Har merket at etter jeg begynte å trene er jeg sulten konstant, og spiser som en hest. Dette klarer jeg ikke å stoppe meg, orker ikke å gå rundt sulten og jeg legger på meg,,Spiser fire gode måltider som er helt normalt, før spiste jeg tre- det var det jeg orket og veka var stabil.

Det er jo kjempebra at du har appetitt. Du skal ikke gå rundt sulten, eller hvorfor? Spis deg mett. Spis fem måltider hvis du må.

Men nå spiser jeg for mye siden jeg legger på meg..

Hæ? Det er bare bra om du legger på deg, og du spiser ikke for mye om det under ikke er en trykkfeil.
Jeg veier 60 kilo og er 182 høy.

Er det korrekt, så er du undervektig, og hvis du er undervektig og bekymret for å legge på deg, bør du oppsøke lege som kan henvise deg videre.

Endret av Pringle
Gjest Godjente
Skrevet

Du er undervektig, så at du spiser deg mett er positivt, også at vekten stiger.

• Liker 2
Skrevet

er ikke det brød da?

Det kommer jo selvsagt helt an på brødet. Man blir mer mett av en skive lavkarbobrød eller dansk rudbrød enn av en kneip- eller loffskive. Jeg spiser nesten ikke brød, men kjøtt, fisk, bønner, linser, magre meieriprodukter og grønnsaker. Det funker for meg.

Skrevet

Mann i 30++++alderen (Hjelp begynner å bli gammel) 1.89 høy, 62 kg, spiser 4 grov brød som frokost, 5-6 grovbrød til lunsj, 2 egg om dagen, ca.200gr pasta eller Basmati ris+kjøtt(helst storfe) eller kylling (proteiner) og ca. 100gr grønnsaker (siste er ikke min favo ;P) Yoghurt med meusli før jeg legger meg....... :( SKULLE ØNSKE JEG KUNNE LEGGE PÅ MEG :( Har nå just begynt med protein pulver. Hvis dette ikke kommer til å funke, jeg er åpen for mange tips :P

By the way.... Trenner alt for liten jeg ;)

Skrevet

Mann i 30++++alderen (Hjelp begynner å bli gammel) 1.89 høy, 62 kg, spiser 4 grov brød som frokost, 5-6 grovbrød til lunsj, 2 egg om dagen, ca.200gr pasta eller Basmati ris+kjøtt(helst storfe) eller kylling (proteiner) og ca. 100gr grønnsaker (siste er ikke min favo ;P) Yoghurt med meusli før jeg legger meg....... :( SKULLE ØNSKE JEG KUNNE LEGGE PÅ MEG :( Har nå just begynt med protein pulver. Hvis dette ikke kommer til å funke, jeg er åpen for mange tips :P

By the way.... Trenner alt for liten jeg ;)

Går du ikke opp i vekt spiser du for lite. Dette var ikke voldsomt mye mat. Spis mer energitett mat som nøtter, H-melk/fløte, peanøttsmør etc.

Anonymous poster hash: 3777b...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...