Gå til innhold

Er dette et greit treninsprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :) Jeg er nybegynner innen styrketrening, og lurte på noen ting ang dette.

Kan fortelle litt om meg selv først. Jeg er ei jente på snart 21 år som veier 64 kg og er 167 cm høy. Jeg vil gå ned i fettprosent, føler meg slank og vel på 58-60 kg. For tiden spiser jeg mellom 1600-1900 kcal. Spiser opp treningskaloriene. Spiser mye proteiner, grovt brød og holder meg unna junkfood og godteri. Spiser gjerne litt en dag i uka, men da passer jeg på at jeg ikke spiser mer enn 2300 kcal. Jeg jobber som vikar på et sykehjem, og går deltidsstudie for å bli sykepleier. Så beveger meg litt på jobb også. Går et par turer på alt fra 20 min til 1,5 time i uka, men ellers er det ikke så mye hverdagsaktivitet.

Målet mitt er å gå ned ca 5 kg i fett, og bli strammere og mer "fit" frem til sommerferien. Det er spesielt rumpa jeg vil at skal bli større og strammere! Er det realistisk?

Jeg har ikke trent lenge, så har ikke så tunge vekter, og skal selvfølgelig øke vekt etterhvert.

En normal treningsøkt for meg ser sånn ut:

Varmer opp på tredemølla til jeg har brent ca 50 kcal. Jogger ikke, men har høy stigning.

Rumpetrening:

Glute-bridge: Tar 15 x 3 med 10 kg.

Dype knebøy: Så mange jeg greier x 3. (Har ikke begynt med stang enda)

Det er som sagt spesielt rumpa jeg vil trene, så føler kanskje det er litt lite øvelser her? Er dette nok eller er det noen øvelser jeg bør legge til? :)

Armer:

Bruker en maskin der man skyver armene ut og inn. Her har jeg 25 kg som jeg gjør 2 x 10.

Bicepcurl: 10 x 2, 5 kg

Arnold press: 10 x 2, 5 kg

Nedtrekk: 10 x 2, 26 kg

Mage og rygg:

Planken i så mange sekunder jeg greier 2 ganger

Sit ups, så mange jeg greier 2 ganger

Deretter går jeg med høy stigning på tredemølla til jeg har brent ca. 150 kcal

Dette gjør jeg 2-3 ganger i uka.