Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sånn minnebok for barnets første år, og den ene siden er forbeholdt barnest fot og håndavtrykk. Så da tenkte vi at vi skulle få til det.

Men hva bruker vi? Må jo være en form for maling eller stempel så avtrykket smitter over på arket. Også må det være noe som spedbarnshud tåler.

Noen som har noen tips? :)

Anonymous poster hash: 6ae54...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte bare en vanlig, litt stor, blekkpute fra Panduro. Det skal jo kun være på barnehuden et par minutter og så vaskes av.

Skrevet

Er det ikke ganske vanlig å bruke fingermaling til dette?

Anonymous poster hash: 6e298...90e
Skrevet

Jeg prøvde med maling. Det gikk ikke spesielt bra, da babyen knep igjen hånden så fort malingen var påført.. Det nærmeste vi fikk da, var et lite kunstverk med noen fingre. Ble veldig stilig, men ikke helt det som var meningen. Prøvde igjen da han var 6 måneder, og da ble han fly forbanna og klinte malingen over hele seg før jeg rakk å komme med arket engang.

Har hørt at stempelblekk fungerer bra, da det ikke blir for mye/kladdete.

Kanskje det er lurt å gjøre det mens babyen sover..?

Husk å ha klart våtservietter/våt klut, for de er søren meg raske med å veive med hendene. 😜

Skrevet

Maling blir fort ganske sølete. Stempelpute gir bare et tynt lag blekk på hender og fingre og gir et mye finere avtrykk.

Det er enklest når de bare er noen uker gamle. Et tips er også å ikke trykke rett i boken, for det er ikke sikkert det blir pent på første forsøk. Trykk heller på et papir som du så limer inn i boken, da har du sjansen til å gjøre det igjen og være sikker på at du får et bra resultat.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :)

Stempel høres fornuftig ut ja, og å trykke på eget ark og lime inn.

Er det noe spesielt stempel som egner seg, som er lett å vaske fort av?

Skrevet

Hvis man ikke vet hva stempelblekket inneholder, hadde jeg vært ytterst skeptisk til å la min lille putte hånden på stempelblekk....

Prøv svamp som er mettet med fingermaling...

(Spør i butikken om malingen kan spises... Det er typer som er laget på hvetemel og med plantefarger. De er ikke giftige. Kan spises, men det er ikke å anbefale med mindre en vil at bleien skal få en skummel farge neste gang 😜 )

Mvh kunst og håndverkslærer

Anonymous poster hash: faf38...34d

Skrevet

Jeg et også skeptisk til stempel. Har har vi gjort det på to ulike måter: 1) kopi fra kopimaskin (ikke lett med fotsvtrykket, dog) og 2) ved å tegne rundt. Er litt pga latskap- har ikke kommet meg ut for å finne egnet maling

Anonymous poster hash: 98603...726

Skrevet

Hvis man ikke vet hva stempelblekket inneholder, hadde jeg vært ytterst skeptisk til å la min lille putte hånden på stempelblekk....

Prøv svamp som er mettet med fingermaling...

(Spør i butikken om malingen kan spises... Det er typer som er laget på hvetemel og med plantefarger. De er ikke giftige. Kan spises, men det er ikke å anbefale med mindre en vil at bleien skal få en skummel farge neste gang 😜 )

Mvh kunst og håndverkslærer

Vet du Hva slags butikker som fører slikt?

Her har vi bare vanlig bokhandel og lekebutikk. Kan lekebutikken ha slikt?

Evt. Noen nettbutikker som selger slike hobbyvarer?

Skrevet

Er du i det produktive hjørnet kan du lage giftfri fingermaling selv:

(Oppskrift funnet på internett, ikke prøvd selv...)

Oppskrift på hjemmelaget, giftfri fingermaling

Du trenger:

En bolle eller liten beholder til malingen

En kopp (som målebeger)

Maizena

Konditorfarger (velg rød, gul og blå slik at du kan blande disse for å lage flere farger)

Varmt vann

Slik lager du fingermaling:

1. Begynn med å helle to kopper maizena i en bolle.

2. Tilsett en teskje konditorfarge.

3. Tilsett to kopper kaldt vann og rør til du får en glatt blanding uten klumper.

4. Tilsett fire kopper varmt vann (ikke kokende) til du får en silkeaktig konsistens som ikke er for tynn. NB! Den får ikke samme konsistensen som kjøpemaling, og etterhvert som den kjøles ned vil den ha en geleaktig konsistens.

5. Vent til malingen er helt avkjølt før du gir den til barna.

6. Hvis du ikke bruker alt, kan du lagre den i en lukket beholder for senere bruk.

....eller så kan du søke: "giftfri fingermaling"... Da finner du flere nettbutikker? Både i Norge og utlandet 😊

(Skolen jeg jobber på har leverandør vi er forpliktet å kjøpe hos, de selger ikke til privatpersoner...sorry...)

Mvh K&H-lærer'n

• Liker 1
Skrevet

Brukte helt vanlig vannbadert maling, ja litt gris ble det, men det er jo ingen krise er ikke hver dag man gjør det ;) tørket fort av med våtserviett med en gang etterpå og vasket så med vann. Han var da 7 uker :)

Anonymous poster hash: 2b3bb...e02

Skrevet

Jeg brukte vanlig stempelpute. Kjapt påført på baby, kjapt trykk på arket og vask av. Vanlige babywipes tar faktisk stempelsverte, jeg bruker alltid babywipes til å rengjøre stempler etter bruk. Ingen reaksjoner i hud eller noe som helst, og det er raskt å vaske bort.

Et tips er å gjøre dette når babyen sover. Byss barnet i søvn på armen, og få hjelp fra noen til å lage stempeltrykket. Ta hånda først. Det er lettere å stemple med foten hvis babyen er våken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...