Millimani Skrevet 25. februar 2015 #1 Skrevet 25. februar 2015 Hvordan i all verden klarer folk å spise både glutenfritt og melkefritt på en gang...og det uten at de er allergiske? Ja, det skal visstnok hjelpe på humøret, - jeg vet selvsagt at det er mange som klarer det. Jeg prøver å motivere meg selv til å gjøre det, da jeg ofte føler meg litt "ustabil", men også har mye luft i magen, og raper mye. Hva spiser man når man spiser både glutenfritt og melkefritt samtidig? Er det ikke ekstremt mye man må unngå? Skulle innerst inne ønske at jeg hadde klart å begynne med det, men det er kanskje bare viljestyrken min som må jobbe med det..
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #2 Skrevet 25. februar 2015 Ser ikke helt problemet ditt..Man kjøper glutenfritt brød og lakrosefri melk. Ikke verre enn det. Anonymous poster hash: 8497c...ddf 2
nattsvermer Skrevet 25. februar 2015 #3 Skrevet 25. februar 2015 Laktosefritt eller helt melkefritt? Det er mye godt i plantemelk. Vi lager f.eks risgrøt med rismelk og bruker havrefløte i steden for vanlig fløte. Fungerer utmerket
Millimani Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2015 Jeg klarer bare ikke motivere meg til å spise 100% glutenfritt og melkefritt. Det er ikke bare brød det er gluten i! Pasta, pizza, gryteretter, lasagne o.l., og endel godteri. Blant annet. Laktosefri melk smaker pyton.
Millimani Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2015 Laktosefritt eller helt melkefritt? Det er mye godt i plantemelk. Vi lager f.eks risgrøt med rismelk og bruker havrefløte i steden for vanlig fløte. Fungerer utmerket Der har du også et poeng. Helt melkefritt altså
nattsvermer Skrevet 25. februar 2015 #6 Skrevet 25. februar 2015 Jeg klarer bare ikke motivere meg til å spise 100% glutenfritt og melkefritt. Det er ikke bare brød det er gluten i! Pasta, pizza, gryteretter, lasagne o.l., og endel godteri. Blant annet. Laktosefri melk smaker pyton. Jeg kjenner ikke forskjell på glutenfri og vanlig pasta, gryteretter lager du fra bunnen av. Du får kjøpt ferdige poser med glutenfri pizzabunn som er kjempegod. Man må jo ikke ha ost på pizza. Denne har vi prøvd. Jeg lever delvis gluten- og melkefritt pga samboer, og det går egentlig overraskende greit Om du tåler hvetestivelse står du også mye friere enn om du ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #7 Skrevet 25. februar 2015 Jeg gjør det allerede jeg.. Spiser rent kjøtt, grønnsaker, frukt, bær og nøtter. Er kjempelett :-)Anonymous poster hash: 799e1...771 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #8 Skrevet 25. februar 2015 Pizza uten ost? Det kan ikke smake så godt og vil føle det er noe som mangler. Laktosefri melk smaker hvert fall ikke noe godt. Det er også dyrt med glutenfritt og laktosefritt. Anonymous poster hash: 9f1a2...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #9 Skrevet 25. februar 2015 Jeg klarer bare ikke motivere meg til å spise 100% glutenfritt og melkefritt. Det er ikke bare brød det er gluten i! Pasta, pizza, gryteretter, lasagne o.l., og endel godteri. Blant annet. Laktosefri melk smaker pyton. Hvorfor skal du på død og liv spise gluten- og lakrosefritt når du verken er motivert for det, synes det smaker pyton og du har ingen intoleranser?? Maten du nevner finnes forresten glutenfri. Anonymous poster hash: 8497c...ddf 6
Millimani Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #10 Skrevet 25. februar 2015 Jeg gjør det allerede jeg.. Spiser rent kjøtt, grønnsaker, frukt, bær og nøtter. Er kjempelett :-)Anonymous poster hash: 799e1...771 Hva gjorde du for å begynne med det da? Hvorfor skal du på død og liv spise gluten- og lakrosefritt når du verken er motivert for det, synes det smaker pyton og du har ingen intoleranser?? Maten du nevner finnes forresten glutenfri.Anonymous poster hash: 8497c...ddf Laktosefri melk smaker pyton ja. Jeg har smakt det. Utenom laktosefri melk så har jeg ikke vært så bevisst på om jeg har spist/drukket noe med laktose i. Men som jeg nevner lengre opp, helt melkefritt. Og helt glutenfritt. Jeg vet at maten jeg nevnte i det innlegget finnes glutenfritt, men det er en over som skriver som om det er bare brød som inneholder gluten. Jeg bare understreker i det innlegget - at det faktisk er mye mer enn brød det er gluten i Enn så lenge har jeg ikke vært motivert, men jeg prøver å motivere meg. Jeg vet at andre rundt meg spiser glutenfritt og melkefritt, og at de har fått en ny hverdag etter at de la om kostholdet. Jeg tenker at kanskje jeg også kan bedre meg på endel ting og tang andre har blitt bedre av som følge av å ha lagt om kostholdet. For eksempel det med luft i magen og raping.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #11 Skrevet 25. februar 2015 Hva gjorde du for å begynne med det da? Det kom bare gradvis... Men skal sies at jeg aldri har likt melkeprodukter, og er ikke så glad i bakst heller.. Bestemte meg bare for å slutte med halvfavrika mat, og lage alt fra bunnen av.. Før jeg visste ordet av det var jeg inni det så var ikke bevisst sånn sett! Tror man bare må venne seg til det Anonymous poster hash: 799e1...771
Gjest Nosoul Skrevet 26. februar 2015 #12 Skrevet 26. februar 2015 Jeg har levd uten hvetegluten og laktose i ca 2 - 2,5 år nå, og det er ingen problemer. I starten var det vanskelig å venne av seg brød. Men det finnes jo mange typer gode knekkebrød og det finnes også veldig gode oppskrifter på feks glutenfrie rundstykker. Nå er jeg ganske heldig, da jeg tåler rug. Før tålte jeg også bygg og spelt, men det varte ikke så lenge før jeg fikk utslag mot det også. Personlig merker jeg ikke forskjellen på vanlig og glutenfri pasta. Når det kommer til ost, reagerer jeg ikke på hvite oster. Jarlsberg og Norvegia er de to hvite ostene med aller minst laktose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå