Gå til innhold

Irriterende skrivefeil

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har tatt ansvar, men tråden ble plutselig flyttet til Snikk-Snakk.

MOOOOO DERRR A TOOOOOOOOOR!

:ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men: Hva med å opprette en tråd hvor vi kan skrive ned slike feil og hva som er rett' date=' UTEN å moralisere eller kalle hverandre mindre smarte? En slik tråd kunne vi alle lære noe av (?)[/quote']

Eg synest det har vore fleire forsøk på slike trådar eg, men det er alltid nokre som byrjar å unnskulde seg, eller lura på kva problemet er, eller drive narr med det, eller...

Er visst ikkje lov for oss som er opptekne av språket å gi uttrykk for litt frustrasjon over det me ser i innlegg. :-?

Gjest Embla s
Skrevet

Nei.. Og det er veldig synd, for de fleste av oss har uvaner når det gjelder språk. Jeg har blitt obs på en rekke uvaner og feil jeg selv gjør/har gjort gjennom slike tråder, og det kunne ikke falle meg inn å bli sur/lei meg. Heller glad fordi jeg blir oppmerksom på feil jeg gjør og hvordan jeg kan gjøre det riktig.

Husker blant annet et veldig opplysende innlegg om bruk av et kontra ett for en stund siden. Før jeg leste det brukte jeg de om hverandre og var kjempeusikker på når jeg skulle bruke hva.

Opplysning og lærdom kan da aldri bli noe negativt???!!!

Gjest GreenSky
Skrevet

Men det er forskjell på kritikk og konstruktiv kritikk. En tråd som begynner med "Irriterende" har allerede et negativt utgangspunkt.

Skrevet
Det virker som om "ingen" her på KG har fått med seg at det heter "verre" og ikke "værre"...

Jeg irriterer meg også over ordene "nykjerrig" og "ett" istedenfor "et".

Slike skrivefeil får ellers intelligente og reflekterte brukere til å virke mindre smarte...

Vet vi har hatt denne debatten før. Måtte bare få ut frustrasjonen :ler:

Dette var utgangsupunktet for denne tråden. Ikke akkurat et godt utgangspunkt dersom man ønsker en tråd med gode tips om de mest "vanlige" feilene som gjøres, og det er nok derfor det kommer så mange negative reaksjoner som det gjør.

Å formidle et budskap er ikke bare å skrive gramatisk riktig, men også å uttrykke seg slik at man blir tolket slik man vil.

Skrevet

Nettopp! Det er alltid noen som absolutt må forkludre tråden med "Herregud- ha litt takhøyde, a'!!"

Men det har alltid vært umulig å hold en tråd "ren" her på KG. Selv med LD's geniale avsporingstråd... :ler:

Skrevet

:frustrert: Sikker på at debatt starter er så glup selv? Neppe, jeg blir også provosert av sånne meningsløse innlegg. Egentlig ville jeg la være å svare, men andre må tydeligvis tenke for denne personen.

Det er nok bare to ting å bekymre seg for og det er at enten går det for fort i svingene, og da er det jo ingenting å bekymre seg for. Eller at noen kan ha dysleksi, og det er jo heller ingen ting å bekymre seg for. For det blir ikke noe bedre enn at det blir bekymringer for denne personen selv.

:klø: hva er egentlig vitsen? :ler:

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
:frustrert: Sikker på at debatt starter er så glup selv? Neppe, jeg blir også provosert av sånne meningsløse innlegg. Egentlig ville jeg la være å svare, men andre må tydeligvis tenke for denne personen.

Det er nok bare to ting å bekymre seg for og det er at enten går det for fort i svingene, og da er det jo ingenting å bekymre seg for. Eller at noen kan ha dysleksi, og det er jo heller ingen ting å bekymre seg for. For det blir ikke noe bedre enn at det blir bekymringer for denne personen selv.

:klø: hva er egentlig vitsen? :ler:

Jeg syns også det er irriterende hvis noen finner ut at jeg ikke er feilfri. Ekstra ille blir det hvis jeg finner ut at vedkommende også har større kunnskaper enn meg. Det setter meg i et dårlig lys.

Skrevet

Rattlesnake sier:

Jeg syns også det er irriterende hvis noen finner ut at jeg ikke er feilfri. Ekstra ille blir det hvis jeg finner ut at vedkommende også har større kunnskaper enn meg. Det setter meg i et dårlig lys.

Hvorfor i allverden skulle du settes i dårlig lys? Hvem er det som har større kunnskaper enn deg?

Alle mennesker ha kunnskap om noe. Alle kan ikke være like flink og kunne alt på alle områder. Forde at andre vet noe du ikke vet, er jeg sikker på at du også vet mye andre ikke vet.

Det at vi er så forskjellige burde egentlig bare være spennende. Feilen er at vi mennesker har mangen ganger for mye fordommer om hverandre og om det meste. Isteden for å tenke slik at vi kan ha mye å lære av hverandre. Slik kan man utfylle hverandre, mener nå jeg.

:)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er skremmende at så mange nordmenn skriver (og snakker) så utrolig dårlig. Jeg synes ikke man skal le av det og si at folk henger seg opp i bagateller, som om enkelte har monopol på en mening om hva som er viktig eller ikke.

Skrevet

...og jeg irriterer meg litt over at mange ikke kan skrive KANSKJE.

Jeg får ikke akkurat magesår av skrivefeil (og skriver sikkert titt og ofte feil selv), men jeg bare SER dem så veldig godt. De lyser liksom mot meg. :roll:

(Det har sikkert noe med å gjøre at dette er en sentral del i jobben min...)

Skrevet

Jeg synes også det er skremmende at så mange skriver helt borti natta feil. Særlig matt blir jeg av å lese f.eks pressemeldinger hvor det kryr av feil. Da er ikke de som står bak mye opptatt av å få frem budskapet sitt!

Det aller verste er når jeg får mail eller sms av venninner som er lærere - og de er fulle av feilstavede ord!

Gjest bare lille meg...
Skrevet
På`an igjen....

Ha takhøyde for at dette er et diskusjonsforum, der skrivemåten ofte blir preget av å være uformell, muntlig, skrevet i full fart, skrevet mens engasjementet raser.

Ta også høyde for at endel begreper brukes ulikt forskjellige steder i landet.

Personlig uttrykker jeg meg forskjellig her på KG enn jeg ville gjort i et formelt jobb brev, og ærlig talt: noen skrivefeil får da ikke mennesker til å fremstå som mindre smarte?? For min del er det ihvertfall innhold i innlegg som får meg til å tenke i de baner...

Well said!

:klappe:

Skrevet

Utrolig hvor hårsåre folk er når jeg påpeker skrivefeil - Jeg må vist ta i mot skyllebøtte etter skyllebøtte siden jeg kom til å nevne det...

Det var IKKE meningen å såre noen! Men det har jeg tydelig vis gjort, og er lei meg for det.

Et annet ord mange bommer på er "sjelden". Det skrives faktisk ikke "skjelden"...

Skrevet
Jeg må vist ta i mot skyllebøtte etter skyllebøtte siden jeg kom til å nevne det...

Det var IKKE meningen å såre noen! Men det har jeg tydelig vis gjort, og er lei meg for det.]

Okay, da blir du vel ikke såret om jeg påpeker noen feil hos deg? Det heter "visst", ikke "vist". "Imot" skrives i ett ord. Det gjør "tydeligvis" også.

Skrevet

Takk, Kalas!

Har ikke sagt jeg er feilfri jeg heller - jeg leser Emblas rettskrivningstråd med stor interesse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...