Gå til innhold

Spise før tidlig styrketrening?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg trener styrketrening tidlig på morgenen, og orker ikke frokost (jeg må være våken en stund før jeg greier frokost) disse dagene, men spiser frokost etter trening.

Men jeg leser jo hele tiden over hvor utrolig viktig det er å spise før styrketrening... Er det virkelig så viktig?

Noen forslag til hva jeg kan spise da, som ikke er tungt og som går raskt? Jeg MÅ spise etter trening (selv om jeg spiser før trening), og da spiser jeg havregryn, så det kan jeg ikke spise før. Egg og slikt spiser jeg til lunsj.

Hva gjør dere andre tidlig-trenere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg trener styrketrening tidlig på morgenen, og orker ikke frokost (jeg må være våken en stund før jeg greier frokost) disse dagene, men spiser frokost etter trening.

Men jeg leser jo hele tiden over hvor utrolig viktig det er å spise før styrketrening... Er det virkelig så viktig?

Noen forslag til hva jeg kan spise da, som ikke er tungt og som går raskt? Jeg MÅ spise etter trening (selv om jeg spiser før trening), og da spiser jeg havregryn, så det kan jeg ikke spise før. Egg og slikt spiser jeg til lunsj.

Hva gjør dere andre tidlig-trenere?

Jeg jogger og drikker litt Biola rett før jeg hopper på mølla.

Så lenge du presterer bra uten mat så er det bare til å kjøre på så lenge du spiser rett etterpå. Men om du klarer å drikke noe med litt karbs(sjokomelk eller juice eller noe) så vil du kanskje klare å ta i enda hardere?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg jogger og drikker litt Biola rett før jeg hopper på mølla.

Så lenge du presterer bra uten mat så er det bare til å kjøre på så lenge du spiser rett etterpå. Men om du klarer å drikke noe med litt karbs(sjokomelk eller juice eller noe) så vil du kanskje klare å ta i enda hardere?

Men når jeg googler meg rundt finner jeg bare at det er helt topp å trene kardio før frokost, men styrketrening uten frokost er visst fyfy. Og at frokost må inntas en time før styrketrening.

Men jeg kan jo ikke stå opp halv fem for å spise frokost! :sjokkert:

Kan godt hende jeg presterer bedre med frokost innabords, men jeg syns jo jeg presterer bra nok.

Skrevet

Jeg spiser før trening, men det er fordi jeg ikke orker samme trening uten mat. Jeg vet om mange som klarer det helt fint. Noen av dem bruker også BCAA før trening for å forhindre muskelsvinn. Hvorvidt dette er godt vitenskapelig dokumentert ville jeg vært litt tvilende til. Det er ikke alltid lett å ha kontroll over relevante variabler i slike studier.

Om du ikke konkurrerer på elitenivå så tror jeg egentlig ikke at det spiller noen rolle. La være å spise, eller drikk noe næring. Prøv litt forskjellig.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Men når jeg googler meg rundt finner jeg bare at det er helt topp å trene kardio før frokost, men styrketrening uten frokost er visst fyfy. Og at frokost må inntas en time før styrketrening.

Men jeg kan jo ikke stå opp halv fem for å spise frokost! :sjokkert:

Kan godt hende jeg presterer bedre med frokost innabords, men jeg syns jo jeg presterer bra nok.

Ikke stress med det. Så lenge du oppnår resultater og har fremgang og spiser nok ellers de dagene du trener så går det greit :)

Endret av Runforit
Skrevet

Du må ikke spise før styrketrening, nei. Det er mange trenings-og-diett-protokoller som baserer seg på nettopp fastet styrketrening (leangains, eat stop eat, osv).

Det er ofte anbefalt å ta BCAA før fastet styrketrening.

Du kan evt ta en proteinshake før trening, eller bare et glass melk. Du må ikke spise noe.

Jeg trener som regel minst en styrkeøkt på tom mage i uken. Jeg tar BCAA først, that's it.

Anonymous poster hash: 12f9e...585
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Sikter definitivt ikke mot noe elitenivå. :ler: Blir bare så usikker når jeg googler temaet, og jeg leser tilbakemeldinger som "herregud, du kan ikke trene uten å ha spist, da tærer du bare på musklene dine, gale menneske!" (ikke ordrett, men det er essensen...).

De første gangene jeg trente uten frokost i magen ble jeg svimmel og sliten, men det har gitt seg helt nå. Mulig jeg må få i meg noe mat når jeg begynner å løfte tyngre, så jeg tar gjerne imot flere tips på enkle, raske "før-frokoster".

Hva er forskjell på BCAA og proteinpulver? Noen gode grunner til å bruke det? Syns det blir litt avansert, vil holde treningen/kostholdet mest mulig "hverdagslig" (for det er det jeg kan opprettholde over tid).

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Og hvor lang tid før må jeg ta BCAA? Går en halvtime fra jeg står opp til jeg er på treningssenteret...

Gjest Runforit
Skrevet

Sikter definitivt ikke mot noe elitenivå. :ler: Blir bare så usikker når jeg googler temaet, og jeg leser tilbakemeldinger som "herregud, du kan ikke trene uten å ha spist, da tærer du bare på musklene dine, gale menneske!" (ikke ordrett, men det er essensen...).

De første gangene jeg trente uten frokost i magen ble jeg svimmel og sliten, men det har gitt seg helt nå. Mulig jeg må få i meg noe mat når jeg begynner å løfte tyngre, så jeg tar gjerne imot flere tips på enkle, raske "før-frokoster".

Hva er forskjell på BCAA og proteinpulver? Noen gode grunner til å bruke det? Syns det blir litt avansert, vil holde treningen/kostholdet mest mulig "hverdagslig" (for det er det jeg kan opprettholde over tid).

Drit i avansert. Drikk sjokomelk. Proteiner og karb. Enkelt.

Skrevet

Den eneste grunnen til å spise før trening er for å tilføre kroppen energi til å gjennomføre treningsøkten. Dersom du føler du har energi nok trenger du ikke å presse i deg mat. Mat etter trening vil da være ekstra viktig, men det har du jo kontroll på.

Anonymous poster hash: 725fb...eb0
Skrevet

Proteinpulver er som oftest myseproteiner i pulverform. Det inneholder en god det BCAA som er "branched chain amino acids". Det er hovedsaklig aminosyrer som er lette å bruke som energi. Formålet er å forhindre tap av muskelprotein for å skape energi (som primært kommer fra fett og restene av lagret glykogen når du faster).

Poenget med å velge "rent" BCAA er fordi proteinpulver vil ta deg ut av fasten.

Skrevet

BCAA betår bare av aminosyrer som proteiner er bygget opp av. Proteinpulver inneholder akkurat de samme aminosyrene, men med litt attåt (ekstra kalorier, karbohydrater og fett og diverse).

BCAA kan du ta 15 minutter før du trener, og supe litt av gjennom treningen.

Om du ikke løfter veldig tungt er det ikke nødvendig. Man tar det for å hindre unødvendig stor muskelnedbrytning.

Om du ikke liker å spise noe, kan du drikke noe. Eller la være. Du merker jo selv om du får framgang i treningen eller ikke. Har du fremgang, kjør på som du gjør, det virker jo. Har du ikke fremgang kan du heller prøve å gjøre endringer.

Skrevet

Den eneste grunnen til å spise før trening er for å tilføre kroppen energi til å gjennomføre treningsøkten. Dersom du føler du har energi nok trenger du ikke å presse i deg mat. Mat etter trening vil da være ekstra viktig, men det har du jo kontroll på.

Anonymous poster hash: 725fb...eb0

Ekstra energi er ikke den eneste grunnen. Å hindre muskelnedbrytning er en annen grunn. Men ved trening som ikke er så hard på musklene er ikke dette noe problem.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Drit i avansert. Drikk sjokomelk. Proteiner og karb. Enkelt.

Sjokomelk er supergodt, så ok! :biggrin:

Nei men da skal jeg fortsette slik jeg gjør nå, eventuelt med et glass melk først innimellom på morgener jeg føler meg sulten. Så får jeg avansere senere hvis jeg ser behovet.

Takk, dere. :)

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ekstra energi er ikke den eneste grunnen. Å hindre muskelnedbrytning er en annen grunn. Men ved trening som ikke er så hard på musklene er ikke dette noe problem.

Trener stronglifts 5x5, men har begynt på scratch, så det blir vel hardere etter hvert. Skal huske forslagene da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...