Gå til innhold

Tips til farge- og maling

Orchideae

Anbefalte innlegg

Vi har endelig fått kjøpt oss eget hus, og jeg vil gjerne male litt her for å gjøre det til vårt. Foreløpig er det soverommene (våres, datteren vår og et gjesterom) som står for tur.

På vårt blir det Marakesh. På rommet til datteren vår ønsker jeg en lys lillafarge, og gjesterommet vet jeg ikke. Noen som har noen tips? Synes det er vanskelig å skulle velge noe ut ifra fargekartene. Og fargen blir jo fort helt annerledes når man får den på en hel vegg.. Alle rommene har skråtak og ingen vegg som naturlig skiller seg ut til å kunne males som en fondvegg, så alt må males i samme fargen.

Dører og lister er malt i bomull. Denne skal jeg også ha i taket. Og her kommer vi til mitt andre spørsmål. Takene er i MØRK furu. Og siden det å male tak ikke er så veldig moro trenger jeg en som dekker godt, og gjerne er rimelig, da det er MYE tak som skal males..

Ser jotaplast er en rimelig maling. Dekker denne godt? Med tanke på å bruke den i takene. Takene er jo ikke det som utsettes for veldig mye slitasje og vaskes jo ikke med en dryppende våt klut, så hvordan fungerer denne til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minty breeze eller soft mint synes jeg hadde passet bra på et gjesterom 😊

Jeg er også veldig begeistret for disse to fargene - nydelige! Hvis disse blir for mye farge for gjesterommet ville jeg kanskje ha gått for en lys grå eller greige farge.

Malingen du refererer til kjenner jeg ikke, og jeg kan dermed ikke uttale meg om denne. Det første jeg ville gjort var imidlertid og grunnet takene med kvist og sperregrunn eller brukt kvistlakk. Kjedelig å få kvistgjennomslag! Det er ikke så gøy å male paneltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vurdere å bruke panelgrunn i taket. De fleste panelgrunner kan også brukes som ferdigstrykningsfarge så du slipper å kjøpe flere spann med ulik maling. Om du allerede har en type dekkfarge du skal bruke må du først stryke på kvistlakk.

Har dere vurdert å heller montere takplater? Panel er et skikkelig herk å male, spesielt i taket. Det gir også et litt "ryddigere" inntrykk av rommet.

Anonymous poster hash: 7178c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok bare ha smelt opp plater i taket. Enklere, penere og ganske like pris som å male. I paneltak må du først stryke på sperregrunn og så to strøk maling.

Enig i at Soft Mint og Minty Breeze er fine farger. Veldig rene og pene!

4099 Lys Viol, Jotun er en nøytral og fin lillafarge.

4099

LYS VIOL

Anonymous poster hash: 7886c...956
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgendis er helt nydelig. Har akkurat malt mitt eget soverom i den fargen, og er veldig fornøyd!

Anonymous poster hash: e3661...9ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååh. Der forelsket jeg meg i morgendis. Da blir det den på gjesterommet tror jeg. :)

Smelle opp plater er ikke noe alternativ. Da må vi ta av listene for å få de under, og da også fjerne ledninger.. Har malt x-antall kvadratmeter paneltak fra før, så jeg gruuuuuer meg. Kjøpt ti liter takmaling i dag, og har kvistlakk, så jeg er klar. Ussj. Får tenke på hvor bra det blir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh. Der forelsket jeg meg i morgendis. Da blir det den på gjesterommet tror jeg. :)

Smelle opp plater er ikke noe alternativ. Da må vi ta av listene for å få de under, og da også fjerne ledninger.. Har malt x-antall kvadratmeter paneltak fra før, så jeg gruuuuuer meg. Kjøpt ti liter takmaling i dag, og har kvistlakk, så jeg er klar. Ussj. Får tenke på hvor bra det blir. :)

Godt valg hihi ;)

Anonymous poster hash: e3661...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgendis er desverre dårlig match med bomull. Jotun selv fraråder den kombinasjonen, men anbefaler deg å spørre dem om et godt alternativ på Facebooksiden deres.

Anonymous poster hash: 88862...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgendis er desverre dårlig match med bomull. Jotun selv fraråder den kombinasjonen, men anbefaler deg å spørre dem om et godt alternativ på Facebooksiden deres.

Anonymous poster hash: 88862...eab

Æsj, det var kjedelig.

Noen som har fargen lys syrin? Så på den og syrin i dag også. Redd for at syrin kan bli for mørk til et helt rom..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...