Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg driver enkeltmannsforetak og gjør en jobb med en annen som driver enkeltmannsforetak og tjener 100 tusen kr + 25000kr moms. når jeg skal betale han , må jeg da betale moms av fortjenesten eller er allerede momsen betalt? setter pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nødt til å forklare bedre hva du mener for at noen skal kunne hjelpe deg.

Skrevet

Hvis jeg driver enkeltmannsforetak og gjør en jobb med en annen som driver enkeltmannsforetak og tjener 100 tusen kr + 25000kr moms. når jeg skal betale han , må jeg da betale moms av fortjenesten eller er allerede momsen betalt? setter pris på svar:)

Ring skatteetaten og hør du.

Anonymous poster hash: b9f7d...050

Skrevet

Du må nok forklare liiitt bedre, men du kan også lese deg opp på mva/moms hos e-conomic eller gå enda mer i dybden hos Skattetaten. Kanskje det hjelper!

Skrevet

La meg se om jeg har forstått dette riktig.

Du har gitt en person et oppdrag for ditt firma, og han har sendt deg en faktura på 125 000 kr, hvorav 25 000 kr er mva.

Hvis dette er riktig, og jeg ikke tar helt feil nå, fører du opp i ditt regnskap som 125 000 ut (kontant eller bank) og posterer 100 000 kr på den kontoen oppdraget faller under, og 25 000 kr på inngående mva.

Om du må betale mva eller ikke kommer an på differansen mellom utgående mva og inngående mva

Anonymous poster hash: aab16...8b3

• Liker 2
Skrevet (endret)

La meg se om jeg har forstått dette riktig.

Du har gitt en person et oppdrag for ditt firma, og han har sendt deg en faktura på 125 000 kr, hvorav 25 000 kr er mva.

Hvis dette er riktig, og jeg ikke tar helt feil nå, fører du opp i ditt regnskap som 125 000 ut (kontant eller bank) og posterer 100 000 kr på den kontoen oppdraget faller under, og 25 000 kr på inngående mva.

Om du må betale mva eller ikke kommer an på differansen mellom utgående mva og inngående mva

Hvis du gjør en jobb og du får 100.000 å du betaler 25.000 i moms for oppdraget og du skal betale lønn til en annen som driver enkeltmannsforestak som har vært med å gjort jobben, må jeg da betale moms når jeg allerede har betalt moms fra oppdraget på 25% ? - ts

Endret av Inum94
Skrevet

Hvis du gjør en jobb og du får 100.000 å du betaler 25.000 i moms for oppdraget og du skal betale lønn til en annen som driver enkeltmannsforestak som har vært med å gjort jobben, må jeg da betale moms når jeg allerede har betalt moms fra oppdraget på 25% ? - ts

Jeg tror du skal betale moms, men at du får fradrag for momsen du betaler. Dette kan sikkert skatteetaten hjelpe deg med.

Anonymous poster hash: a1b04...ecc

Skrevet

Du får 125.000 for oppdraget, hvorav 25.000 er mva.

De 25.000 skal innbetales med fradrag for den mva du betaler.

Hvis du betaler faktura til en annet selskap, la oss si på 12.500 hvorav 2.500 er mva, skal disse pengene trekkes fra.

Dvs 25.000 - 2.500 = 22.500 skal betales tilbake.

Skrevet

Dette er et litt annet scenario enn jeg svarte på tidligere.

Du gjør en jobb, og fakturerer oppdragsgiver for 125 000 kr, hvorav 25 000 er mva.

Da posterer du 100 000 inn på bank, og 25 000 på utgående mva.

Samtidig har du "kjøpt" en tjeneste fra en annen som hjelper deg med oppdraget.

Denne personen sender deg en faktura for utført tjeneste.

Denne "lønnen" har du ikke gitt informasjon om, men la oss for eksempelets skyld si at denne fakturaen er på 100 000 kr

Denne posterer du ut 100 000 kr fra bank eller kontant, 80 000 kr mot den kontoen oppdraget faller under, og 20 000 på inngående mva.

MVA du skal betale blir da utgående mva (25 000 kr) - inngående mva (hypotetisk 20 000 kr)= 5 000 kr.

Skrevet

Dette er et litt annet scenario enn jeg svarte på tidligere.

Du gjør en jobb, og fakturerer oppdragsgiver for 125 000 kr, hvorav 25 000 er mva.

Da posterer du 100 000 inn på bank, 100 000 kr mot den kontoen oppdraget faller under,og 25 000 på utgående mva.

Samtidig har du "kjøpt" en tjeneste fra en annen som hjelper deg med oppdraget.

Denne personen sender deg en faktura for utført tjeneste.

Denne "lønnen" har du ikke gitt informasjon om, men la oss for eksempelets skyld si at denne fakturaen er på 100 000 kr

Denne posterer du ut 100 000 kr fra bank eller kontant, 80 000 kr mot den kontoen oppdraget faller under, og 20 000 på inngående mva.

MVA du skal betale blir da utgående mva (25 000 kr) - inngående mva (hypotetisk 20 000 kr)= 5 000 kr.

*Glemte en setning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...