Gå til innhold

Gresk salat - hvilken type olivenolje og fetaost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken type olivenolje er best til å bruke i gresk salat? Jeg har forsøkt å lage gresk salat flere ganger, men synes ikke resultatet blir veldig bra. Noen som har forslag til merke og type olivenolje jeg bør bruke?

Og fetaost, hvilken type er best og "riktig" ?

På forhånd tusen takk ; )

Anonymous poster hash: 06176...139
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min personlige mening:

- Kjøp en extra virgin olivenolje, og ikke en av de aller billigste. God olje koster penger.

- Om du får tak i en gresk eller tyrkisk fetaost blir vel det mest "riktig". Om ikke, tror jeg ikke det blir den helt store forskjellen hvilken av de andre du kjøper. Jeg liker en naturell med litt smak, dvs at om jeg ikke får tak i gresk eller tyrkisk foretrekker jeg de flate plastpakkene fra Arla fremfor de grønne pappboksene deres, og kjøper sjelden de marinerte terningene på glass).

Anonymous poster hash: 39791...d08
Skrevet

Fetaost er alltid gresk. Så lenge du får tak i ekte fetaost, så er det den som er mest riktig å bruke. Ekte fetaost kommer ikke fra Arla.

Det finnes også gode alternativer fra andre land, men det heter ikke fetaost.

• Liker 2
Skrevet

Tomatene er også viktig. Det blir aldri en god salat om en bruker kjipe tomater.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar og tips!

Og MC: Helt enig, gode tomater er viktig!

Anonymous poster hash: 06176...139
Skrevet

Det er ikke riktig tid på året å få til en skikkelig gresk salat. Tomatene er ikke på topp. De smaker lite.

Men generelt: En god extra vergine olje. Ordentlig Feta (Arla lager IKKE feta, men en kjip kopi).

Problemet ditt blir likevel at grønnsakene ikke holder mål. Denne salaten lager de nok heller ikke i Hellas på denne tiden av året.

I Spania, Hellas og Italia (sikkert andre steder også), er menyen styrt av årstidene og tilgangen på gode råvarer.

Skrevet

Jeg kjøper alltid fetaost i innvandrersjappa. Der de har de beste :)

Anonymous poster hash: 90753...7b2

Skrevet

Det er ikke riktig tid på året å få til en skikkelig gresk salat. Tomatene er ikke på topp. De smaker lite.

Men generelt: En god extra vergine olje. Ordentlig Feta (Arla lager IKKE feta, men en kjip kopi).

Problemet ditt blir likevel at grønnsakene ikke holder mål. Denne salaten lager de nok heller ikke i Hellas på denne tiden av året.

I Spania, Hellas og Italia (sikkert andre steder også), er menyen styrt av årstidene og tilgangen på gode råvarer.

Eh, jo. Det gjør de. Tro meg, jeg bor i Hellas.

Skrevet

For å svare på spørsmålet: Feta er, som andre har nevnt, alltid gresk, så du bør satse på det hvis du vil ha det gresk. Kvaliteten er mye jevnere enn den var for noen år siden. Hva du velger, avhenger av din egen smak. Jeg foretrekker en som ikke er for tørr.

Grekerne bruker selvsagt alltid gresk olje, og den beste er ekstra virgin (nå tenker jeg du ble overraska!). Jeg har ikke oversikten over hvilke greske oljer man får tak i i Norge, men Iliada skårer iallfall bra på tester (terningkast seks må sies å være godkjent). Den er laget på kalamataoliven. Det er også den beste spiseolivenen og egner seg ypperlig i f.eks. gresk salat. Ellers skryter grekerne av oljen fra Kreta. Den jeg har selv nå, er fra Khania-distriktet nordvest på Kreta.

Dolce har forresten rett i at mye av maten i middelhavslandene er sesongbetont. Jeg har opplevd at restaurantene ikke har hatt rødbeter, og om vinteren brukes som regel kål istedenfor vinblader til dolmades. På markedet forrige torsdag var det besynderlig nok umulig å få tak i agurk, men det må være høyst midlertidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...