AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #1 Skrevet 24. februar 2015 Jeg har en hvilepuls på ca 58-60, målt før jeg står opp om morgenen. Puls i sittende hvile på dagtid ligger mellom 72 og 74, det laveste jeg har målt på dagtid er 68 bpm. Jeg trodde dette var ganske vanlig, at hvilepuls på dagtid var høyere enn om morgenen, men etter å ha snakket med noen supermosjonistvenner sier de at dette ikke er normalt, at ikke er bra å ha forhøyet hvilepuls gjennom dagen, og stresser meg med at jeg må komme meg til legen. Jeg er relativt godt trent på mosjonistnivå, har noen helsemessige utfordringer, men hjertet mitt har jeg aldri følt at det har vært noe galt med. Så derfor spør jeg her om dere kommer ned i hvilepuls på dagtid, eller om dere også har en høyere puls under hvile på dagtid, enn dere har før dere står opp om morgenen? Anonymous poster hash: f6ab6...ad0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #2 Skrevet 24. februar 2015 Det vil være en liten forskjell på om du sitter eller ligger når du tar pulsen. Det er letter å pumpe blodet rundt i kroppen når du ligger og pulsen vil da kunne være litt lavere. Første steg må være å sjekke pulsen med like betingelser når du sammenligner. Anonymous poster hash: 235f4...6ef
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #3 Skrevet 24. februar 2015 Det vil være en liten forskjell på om du sitter eller ligger når du tar pulsen. Det er letter å pumpe blodet rundt i kroppen når du ligger og pulsen vil da kunne være litt lavere. Første steg må være å sjekke pulsen med like betingelser når du sammenligner. Anonymous poster hash: 235f4...6ef Hvis jeg legger meg ned kommer jeg da ned i hvilepuls på dagtid også, men det var ikke helt det som var spørsmålet mitt. Men disse supermosjonistvennene mente at det var unormalt at jeg ikke kom ned i hvilepuls når jeg satt rolig på dagtid, mens jeg mente at det var vanlig at pulsen var lavere før vi sto opp om morgenen, enn den var i hvile i løpet av dagen. Jeg trodde heller ikke at stittende hvilepuls var så høy at jeg burde oppsøke lege på grunn av den. Anonymous poster hash: f6ab6...ad0
Gjest Runforit Skrevet 24. februar 2015 #4 Skrevet 24. februar 2015 Min er 50-52 når jeg sitter i ro(målt på formiddagen en lørdag)
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #5 Skrevet 24. februar 2015 Min er 50-52 når jeg sitter i ro(målt på formiddagen en lørdag) Du vet ikke hva hvilepulsen din er før du står opp om morgenen? Anonymous poster hash: f6ab6...ad0
lillsunshine Skrevet 24. februar 2015 #6 Skrevet 24. februar 2015 En hvilepuls på mellom 60-70 på dagtid er helt innenfor det. Til og med 80 er godkjent hvilepuls. Det er annerkjent at hvilepulsen normalt sett er lavest om morningen, så at disse vennene mener at den skal være lavere på dagen høres merkelig ut spørr du meg. Du har ingenting å bekymre deg angående din puls. Det er nok flere ting som spiller inn på hvilepulsen på dagtid også, som inntatt mat/koffein o.s.v. Min hvilepuls varierer mellom 45-65 jevnt over. Den er oftest lavest om morningen, men jeg kan fint måle hvilepuls på rundt 50 om jeg måler sittende på dagen. Det varierer fra dag til dag. Målte den nettopp, og da var den opp i 60. Det er ikke så stor forskjel på hvilepulsen din om morningen og det du måler på dagen, og jeg ville ikke vært bekymret. Legen vil sannsynligvis ikke gjøre noe med mindre du har en hvilepuls på godt over 80 om dagen, med mindre du har tilleggssymptom da. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #7 Skrevet 24. februar 2015 En hvilepuls på mellom 60-70 på dagtid er helt innenfor det. Til og med 80 er godkjent hvilepuls. Det er annerkjent at hvilepulsen normalt sett er lavest om morningen, så at disse vennene mener at den skal være lavere på dagen høres merkelig ut spørr du meg. Du har ingenting å bekymre deg angående din puls. Det er nok flere ting som spiller inn på hvilepulsen på dagtid også, som inntatt mat/koffein o.s.v. Min hvilepuls varierer mellom 45-65 jevnt over. Den er oftest lavest om morningen, men jeg kan fint måle hvilepuls på rundt 50 om jeg måler sittende på dagen. Det varierer fra dag til dag. Målte den nettopp, og da var den opp i 60. Det er ikke så stor forskjel på hvilepulsen din om morningen og det du måler på dagen, og jeg ville ikke vært bekymret. Legen vil sannsynligvis ikke gjøre noe med mindre du har en hvilepuls på godt over 80 om dagen, med mindre du har tilleggssymptom da. Takk! Det var dette jeg trodde også, men jeg ble litt skremt siden de var så påståelige. Anonymous poster hash: f6ab6...ad0
sol87 Skrevet 24. februar 2015 #8 Skrevet 24. februar 2015 Jeg har en hvilepuls på ca 58-60, målt før jeg står opp om morgenen. Puls i sittende hvile på dagtid ligger mellom 72 og 74, det laveste jeg har målt på dagtid er 68 bpm. Jeg trodde dette var ganske vanlig, at hvilepuls på dagtid var høyere enn om morgenen, men etter å ha snakket med noen supermosjonistvenner sier de at dette ikke er normalt, at ikke er bra å ha forhøyet hvilepuls gjennom dagen, og stresser meg med at jeg må komme meg til legen. Jeg er relativt godt trent på mosjonistnivå, har noen helsemessige utfordringer, men hjertet mitt har jeg aldri følt at det har vært noe galt med. Så derfor spør jeg her om dere kommer ned i hvilepuls på dagtid, eller om dere også har en høyere puls under hvile på dagtid, enn dere har før dere står opp om morgenen? Anonymous poster hash: f6ab6...ad0 Alle har hvilepuls. Det er den pulsen du har når du ikke er i tung fysisk aktivitet...Noen har høy hvilepuls og noen har lav. Det er sett på som fordelaktig å ha lav hvilepuls, fordi hjertet ikke trenger å jobbe like hardt for å opprettholde funksjonen sin. Mennesker i god fysisk form kan ofte ha ganske lav hvilepuls. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #9 Skrevet 24. februar 2015 Disse vennene dine aner virkelig ikke hva de prater om... Hvilepulsen før du står opp om morgenen og hvilepulsen når du sitter, står, ligger utover dagen kan variere mye. Opptil 80 bpm er innenfor normalen. Hvor fort du kommer ned i hvilepuls sittende/liggende er mer viktig om du er opptatt av hvilepuls. Når du vet hvilepulsen din sittende og liggende kan du begynne å måle hvor lang tid det tar etter f.eks en intervall løping. Toppidrettsutøvere bruker vel under 1 min og 30 sekunder på å komme ned til hvilepulsen sin.(?) eller noe sånt, husker ikke eksakt nå. Anonymous poster hash: 21a04...8f9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #10 Skrevet 25. februar 2015 Disse vennene dine aner virkelig ikke hva de prater om... Hvilepulsen før du står opp om morgenen og hvilepulsen når du sitter, står, ligger utover dagen kan variere mye. Opptil 80 bpm er innenfor normalen. Hvor fort du kommer ned i hvilepuls sittende/liggende er mer viktig om du er opptatt av hvilepuls. Når du vet hvilepulsen din sittende og liggende kan du begynne å måle hvor lang tid det tar etter f.eks en intervall løping. Toppidrettsutøvere bruker vel under 1 min og 30 sekunder på å komme ned til hvilepulsen sin.(?) eller noe sånt, husker ikke eksakt nå. Anonymous poster hash: 21a04...8f9 Takk for svar. Til deres forsvar må jeg si at de vanligvis er veldig kunnskapsrike, men kanskje litt dramatiske også. Dette med hvilepuls er veldig interessant, fordi jeg leser min egen helsesituasjon/dagsform ut i fra hvilepuls og temperatur, og bruker denne til å bestemme intensiteten på aktivitetene denne dagen. Hvilepuls og temperatur gir et ganske så nøyaktig bilde av hvor "frisk" kroppen er, og hvor mye jeg kan belaste den på akkurat denne dagen, og legen foreslo dette fordi jeg har hatt en lei tendens til å overbelaste meg selv både på trening og i hverdagen ellers. Det har ført til at jeg har fått en mye mer jevn og stabil aktivitet i hverdagen og treningssituasjonen, og jeg slipper å hvile i ukesvis fordi jeg har presset kroppen for mye. Jeg er veldig nybegynner på dette med å tolke puls, og søkte venners bekreftelse på at jeg hadde forstått ting riktig. Dette ble litt dumt da det de sa ikke stemte med det jeg trodde, og jeg ble litt skremt over deres påståelige holdning om at noe var galt. Jeg ser også blant annet på pulsfall, som du så vidt nevner. Hvordan pulsen oppfører seg varierer stort sett fra dag til dag, alt etter som hva jeg har gjort, hva jeg har spist, hvor sliten jeg er, osv. Når jeg er i grei form (ikke sliten) kommer jeg vanligvis raskt ned i sittende hvilepuls, men andre dager tar det veldig lang tid (kanskje ikke i det hele tatt). Da vet jeg at jeg trenger hvile. Anonymous poster hash: f6ab6...ad0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #11 Skrevet 25. februar 2015 Hvor fort du kommer ned i hvilepuls sittende/liggende er mer viktig om du er opptatt av hvilepuls. Når du vet hvilepulsen din sittende og liggende kan du begynne å måle hvor lang tid det tar etter f.eks en intervall løping. Toppidrettsutøvere bruker vel under 1 min og 30 sekunder på å komme ned til hvilepulsen sin.(?) eller noe sånt, husker ikke eksakt nå.Anonymous poster hash: 21a04...8f9 Når jeg er i grei form (ikke sliten) kommer jeg vanligvis raskt ned i sittende hvilepuls, men andre dager tar det veldig lang tid (kanskje ikke i det hele tatt). Da vet jeg at jeg trenger hvile. Anonymous poster hash: f6ab6...ad0 Jeg tok en rask test på dette nå, og selv om jeg er greit trent på mosjonistnivå har jeg slitt med overbelastning den siste tiden, og har hatt to måneders treningsfri på grunn av det. De siste 3 ukene har jeg gradvis økt intensiteten igjen. I dag tok jeg en kort joggetur med moderat intensitet. 20 minutter på ca 80 % av makspuls. Pulsen falt ned til 50 % av makspuls (fra 145 til 90 bpm) i løpet av kort tid, men 2 timer senere har jeg ennå ikke kommet ned i det som normalt sett er sittende hvilepuls. En slik økt med moderat intensitet var nok langt mer stressende for kroppen enn jeg forventet, selv om jeg ikke følte meg sliten under eller etter økten. Jeg kunne uten problemer ha holdt på dobbelt så lenge. Og det er akkurat dette som er problemet mitt. Jeg føler ikke at dette er (for) hardt før i etterkant, når kroppen allerede har blitt overbelastet, og det er derfor jeg har blitt anbefalt å bruke puls som et redskap. (Som sagt har jeg noen helsemessige utfordringer, men ikke med hjertet) Anonymous poster hash: f6ab6...ad0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå