Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare hvordan du skatter av gevinsten på fond. Jeg skal ta ut noen kroner og sette dem inn i litt mindre risikofylt fond. Men jeg må jo skatte litt av gevinsten. Når og hvordan skal jeg betale dette? For setter jeg alt inn i et annet fond så mye jeg jo ta det ut igjen for og betale gevinsten. Tungvint.

Anonymous poster hash: b398c...f16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida. Dette er akkurat det samme som å ha penger stående i banken, der avkastningen kalles renter. Eneste forskjellen er at i banken betaler du skatt av rentene hvert år, mens i aksjefond betaler du skatt når du tar pengene ut.

Har du pengene i et fond i Norge, rapporteres dette inn på lik linje med kontoene dine i banken. Skatt på avkastning (tilsvarende hva du ville fått i renter) beregnes da automatisk av skatteetaten.

Anonymous poster hash: a660f...19c
Skrevet

Oki.. men når skal dem ha skatt av gevinsten? Tar dem disse pengene når du tar ut pengene av fondet? Vet ikke mye om dette.

Anonymous poster hash: b398c...f16
Skrevet

Selger du i år, kommer dette med på selvangivelsen for 2015 som leveres neste år. Avhengig av hvor høyt beløp det er snakk om kan du bake dette inn i det vanlige skattetrekket (evt be arbeidsgiver trekke litt ekstra skatt) dette året eller du kan sette av ekstra penger når det skal betales neste år.

Det blir ikke automatisk gjort noe skattetrekk. Du må selv sørge for å ha pengene til å betale skatten neste år.

Anonymous poster hash: 3c4e8...9bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...