AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Del Skrevet 23. februar 2015 Hvor lang tid tar det før man merker effekt når man er satt på D-vitaminer? Nivået ligger på under 20. Anonymous poster hash: 079b5...872 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 23. februar 2015 #2 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Jeg hadde nivå på 17, men skulle heldigvis til et sted med mye sol. Jeg tok både tilskudd og var i sola hele dagen i to uker. Jeg hadde normale nivåer igjen etter 4 uker. Vet ikke hvor lang tid det tar med kun tilskudd, men mener å ha lest ihvertfall 2 måneder. Endret 23. februar 2015 av drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 23. februar 2015 #3 Del Skrevet 23. februar 2015 Kommer helt an på mengden tilskudd du tar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRaeder Skrevet 24. februar 2015 #4 Del Skrevet 24. februar 2015 Med vanlig anbefalt dose? Aldri. For meg i hvert fall. Tok derfor 3x20 µg om dagen, det fikk nivåene mine over 50 i hvert fall. Nå bruker jeg 1x5000iu bestilt i fra England. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #5 Del Skrevet 24. februar 2015 Alt fra 4 uker til noen måneder, avhenger av mye Anonymous poster hash: 4748f...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #6 Del Skrevet 24. februar 2015 Spør legenAnonymous poster hash: 5fde4...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 24. februar 2015 #7 Del Skrevet 24. februar 2015 Noen uker.Hadde nivå på 21. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tørkestativ Skrevet 24. februar 2015 #8 Del Skrevet 24. februar 2015 avhenger av hvor sterk dose du tar. jeg hadde nivå på 7 i fjor vinter.. legen sa at hun aldri hatt sett et så lavt nivå hos en norsk/hvit person før Husker ikke dosen jeg fikk men det var reseptbelagt. merket bedring etter noen uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #9 Del Skrevet 25. februar 2015 Fikk vite i dag at mitt nivå er på 15 og legen sa at det bør være på minst 30 men nå som jeg googlet så fant jeg ut at det bør være på minst 50 og noen sier minst 100! Hvordan vite hva som er rett? Og er 20 ug (får ikke til å skrive det rare symbolet) da for lite å ta? Leste at Norge er dårlig på det med D-vitaminmangel.Anonymous poster hash: 44087...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #10 Del Skrevet 25. februar 2015 Ønsket referanseområde er fra 75-150, men 30 er grensen mellom uttalt mangel og mangel. (Kilde: norsk elektronisk legehåndbok) Jeg har selv hatt nivåer på 10 og følte meg som et vandrende vrak, så forstår godt hvordan du har det! Tok 40 ug i døgnet første måneden, og gikk deretter over til 20 ug i døgnet. Spiste i tillegg mat med mye d-vitamin (fet fisk, egg, melk). Hos meg var det annen sykdom som førte til de lave verdiene, så det var mer som krevde behandling for at nivåene skulle stige, men tok vel et par måneder før jeg følte meg som folk igjen, veldig individuelt hvor lang tid det tar. Norge er ikke dårlig på det med d-vitamin, men de har tradisjonelt sett vært mer restriktive med anbefalingen av hvor mye man bør ta pr dag. Dette ble imidlertid økt for et par år siden, det er ikke sl ik at du blir feilbehandlet av å høre på legen din, selv om mange på forum (som kg) fremstiller det slik. Det å ta for mye d-vitamin er heller ikke bra, og kan gi kvalme, svakhet og hodepine, og i verste fall føre til skader på nyre og hjerte. Husk å få målt verdiene dine igjen etter noen uker på tabletter så du kan se hvor raskt du stiger.Anonymous poster hash: 9cfc3...3bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #11 Del Skrevet 25. februar 2015 Ifølge den linken her: http://www.nrk.no/ytring/for-mye-mollers-tran-1.11660976 er det nok med et spiseskje tran hver dag: Etter råd fra en nordisk ekspertgruppe er anbefalt daglig inntak nå økt til 10 mikrogram per dag for voksne, mens eldre bør ha dobbel dose, 20 mikrogram per dag. 1 spiseskje tran gir 24 mikrogram, 150 gram fet fisk cirka 15 mikrogram. Kortversjonen er at vi alle bør ta én spiseskje tran hver dag – men ikke noe mer enn det. Det fins studier som tyder på at høye doser vitamin D er assosiert med økt dødelighet. Kanskje ikke så bra med for mye heller. Anonymous poster hash: abc80...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #12 Del Skrevet 25. februar 2015 Ønsket referanseområde er fra 75-150, men 30 er grensen mellom uttalt mangel og mangel. (Kilde: norsk elektronisk legehåndbok) Jeg har selv hatt nivåer på 10 og følte meg som et vandrende vrak, så forstår godt hvordan du har det! Tok 40 ug i døgnet første måneden, og gikk deretter over til 20 ug i døgnet. Spiste i tillegg mat med mye d-vitamin (fet fisk, egg, melk). Hos meg var det annen sykdom som førte til de lave verdiene, så det var mer som krevde behandling for at nivåene skulle stige, men tok vel et par måneder før jeg følte meg som folk igjen, veldig individuelt hvor lang tid det tar. Norge er ikke dårlig på det med d-vitamin, men de har tradisjonelt sett vært mer restriktive med anbefalingen av hvor mye man bør ta pr dag. Dette ble imidlertid økt for et par år siden, det er ikke sl ik at du blir feilbehandlet av å høre på legen din, selv om mange på forum (som kg) fremstiller det slik. Det å ta for mye d-vitamin er heller ikke bra, og kan gi kvalme, svakhet og hodepine, og i verste fall føre til skader på nyre og hjerte. Husk å få målt verdiene dine igjen etter noen uker på tabletter så du kan se hvor raskt du stiger.Anonymous poster hash: 9cfc3...3bf Når jeg prøver å finne info om for mye D-vitamin får jeg bare opp at det er vanskelig å få til og at det da er snakk om å ta minst 10 000 IU hver dag i tre måneder. Virker som om alvorlige saker knyttet til D-vitamintilskudd er sjeldne. Anonymous poster hash: a445e...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #13 Del Skrevet 25. februar 2015 Ønsket referanseområde er fra 75-150, men 30 er grensen mellom uttalt mangel og mangel. (Kilde: norsk elektronisk legehåndbok) Jeg har selv hatt nivåer på 10 og følte meg som et vandrende vrak, så forstår godt hvordan du har det! Tok 40 ug i døgnet første måneden, og gikk deretter over til 20 ug i døgnet. Spiste i tillegg mat med mye d-vitamin (fet fisk, egg, melk). Hos meg var det annen sykdom som førte til de lave verdiene, så det var mer som krevde behandling for at nivåene skulle stige, men tok vel et par måneder før jeg følte meg som folk igjen, veldig individuelt hvor lang tid det tar. Norge er ikke dårlig på det med d-vitamin, men de har tradisjonelt sett vært mer restriktive med anbefalingen av hvor mye man bør ta pr dag. Dette ble imidlertid økt for et par år siden, det er ikke sl ik at du blir feilbehandlet av å høre på legen din, selv om mange på forum (som kg) fremstiller det slik. Det å ta for mye d-vitamin er heller ikke bra, og kan gi kvalme, svakhet og hodepine, og i verste fall føre til skader på nyre og hjerte. Husk å få målt verdiene dine igjen etter noen uker på tabletter så du kan se hvor raskt du stiger.Anonymous poster hash: 9cfc3...3bf Fikk tlf nå nettopp fra legekontoret, de ville at jeg skulle ta dobbel dose, alt 40 ug i 14 dager og så ta en ny blodprøve. Egentlig sa legen ny blodprøve om 6-7 uker. Legen tok det opp med en annen lege. Tusen takk for et fint svar! Ang tran så har jeg tatt det daglig i noen år. Beklager TS om jeg kupper tråden din, ikke meningen, skulle kanskje startet en egen tråd.Anonymous poster hash: 44087...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå