AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #21 Del Skrevet 24. februar 2015 Haha kjenner jeg deg? Tradisjonsmat? Hadde samme greia med jenta vår, slapp det til slutt. Men de ansatte var ikke så ekstreme. Hun er tre og ønsket ikke å være den ENESTE som fikk noe ant ... seriøst - alle de andre ungene fikk det samme. Kompromisset ble upasteurisert melk til måltider, helmelk om jeg ikke får hentet, og smør fra LeGall til alle glutenfrie knekkebrødmåltider De har varmlunsj, lar det fare da. Får frokost med eggeplomme hjemme hver dag. Og dermed kun to måltider i bhg. Stå på ditt. Barnet ditt trenger den næringen. Anonymous poster hash: 3ac8a...c9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mousj Skrevet 24. februar 2015 #22 Del Skrevet 24. februar 2015 Server youghurten hjemme, sid den av en eller annen grunn har blitt like livsfarlig som nugattien, og muffins er sikkert noe de andre barna sikler etter. Selv om de er aldri så sunne, så kan det bli slitsomt for barnet ditt å måtte forsvare maten hele tiden, eller få problemer fordi de andre er misunnelige. Om det er fastlåst med leder, så ville jeg tatt det opp ett hakk, og klaget det inn for komuneadministrasjonen. Uansett ville jeg tatt det opp i FAU. Mattyrraniet i barnehager har tatt helt av... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 24. februar 2015 #23 Del Skrevet 24. februar 2015 Barnehagen har regler, slik skoler, arbeidsplasser og alle andre arenaer har. TS, om det du forteller om stemmer er begge parter helt latterlig rigide. Anonymous poster hash: f18ee...714 Hvilke regler snakker du om, helt spesifikt? På deg høres det ut som om alle barnehager i landet har samme regler, og det stemmer jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 24. februar 2015 #24 Del Skrevet 24. februar 2015 Problemet her er jo at det virker som de ansatte er mer opptatt av reglene enn av formålet med reglene. Målet er at ungene skal ha næringsrik mat som gir dem nok energi til barnehagedagen, og når matpakken gjør at man oppnår målet så bør det jo være greit? I begge barnehagene vi har hatt så har det vært "yoghurtforbud" fordi barneyoghurter har mye sukker. Når vi da har spurt om vi kan sende med gresk yoghurt uten sukker så har det vært greit. Fordi målet med yoghurtforbudet var å begrense sukker, ikke yoghurt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #25 Del Skrevet 24. februar 2015 Problemet her er jo at det virker som de ansatte er mer opptatt av reglene enn av formålet med reglene. Målet er at ungene skal ha næringsrik mat som gir dem nok energi til barnehagedagen, og når matpakken gjør at man oppnår målet så bør det jo være greit? I begge barnehagene vi har hatt så har det vært "yoghurtforbud" fordi barneyoghurter har mye sukker. Når vi da har spurt om vi kan sende med gresk yoghurt uten sukker så har det vært greit. Fordi målet med yoghurtforbudet var å begrense sukker, ikke yoghurt. Det er kanskje ikke helt utenkelig at de også er det for å gjøre det enklere for de ansatte? Der var jo for mye styr å skulle ha med hjemmelaget brød (selv om jeg ikke kan forstå hvor mye vanskeligere det kan være enn å åpne en matboks, og legge skiven på en tallerken for så å smøre den). Selvsagt vil de ikke gjøre det enda vanskeligere for seg selv, de har det jo så behagelig når alle uniformt følger reglene. Anonymous poster hash: 6252a...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 24. februar 2015 #26 Del Skrevet 24. februar 2015 Det er kanskje ikke helt utenkelig at de også er det for å gjøre det enklere for de ansatte? Der var jo for mye styr å skulle ha med hjemmelaget brød (selv om jeg ikke kan forstå hvor mye vanskeligere det kan være enn å åpne en matboks, og legge skiven på en tallerken for så å smøre den). Selvsagt vil de ikke gjøre det enda vanskeligere for seg selv, de har det jo så behagelig når alle uniformt følger reglene.Anonymous poster hash: 6252a...1d5 Det enkleste for de ansatte er vel å gi barna matpakken sin og slutte å blande seg og invitere til x antall møter. (Ikke at jeg mener de aldri skal blande seg, de skal selvfølgelig bry seg hvis barna får junk, for lite mat eller sånne ting.) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #27 Del Skrevet 24. februar 2015 Enig i at de ansatte er rigide, men dere fremstår noe vanskelige dere også, for å være ærlig. Dere må jo ikke ha pølser og yoghurt i lunsjboksen? Og jo, styreren har et poeng. Skal reglene bare gjelde de med "dårlig" mat, betyr det en kjempejobb med å vurdere hvem som er sunne nok til å unntas pølseregelen, for eksempel. For ikke å snakke om alle de kjipe samtalene de må ta. Men det synes du de bare skal gjøre, siden akkurat deres barn pølser med høyt kjøttinnhold?Anonymous poster hash: d284b...133 Problemet er vel verre enn som så: Barnehagen har innført et sett regler som har et klart formål: å jevne ut sosiale og økonomiske forhold i barnehagen. Så innser de at å si "vi ønsker ikke at Per ser at foreldrene til Pål gidder lage skikkelig matpakke" ikke på noe vis er spiselig. Så de (som hundrevis av andre) gjemmer seg bak kosthold. En trygg bastion. Mye brukt. Men matregler i skole og barnehage handler i 99% av tilfellene om å gjøre sosiale ulikheter mindre synlige. Ikke om helse. Og det er ugreitt fordi en krever at folk med ok kosthold gjør det mindre ok for å hedre det norske utdanningsprinsippet: vi skal alle være middelmådige eller dårlige. Pluss, det er selvsagt ugreitt å lyve til samtlige foreldre om grunnen til regelinnføringen. Folk liker ikke å bli løyet til. Pølser til lunsj nå og da er ikke beviselig mere usunnt enn kneip. Akkurat som joghurt ikke beviselig er sunnere enn nutella. Vi liker kanskje å tro det, men myter på internett gjør ikke noe vitenskapelig bevist. Anonymous poster hash: 93063...496 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #28 Del Skrevet 24. februar 2015 Det enkleste for de ansatte er vel å gi barna matpakken sin og slutte å blande seg og invitere til x antall møter. (Ikke at jeg mener de aldri skal blande seg, de skal selvfølgelig bry seg hvis barna får junk, for lite mat eller sånne ting.) Legg merke til at jeg skrev "Også" ;) ;) For om det er et sett regler som fører til at alle har lik mat slipper de jo styret med "Jeg viill oooog ha pøøøølser". Anonymous poster hash: 6252a...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #29 Del Skrevet 24. februar 2015 Ikke gi deg på dette! hadde tatt saken videre til oppvekstsjefen i kommunen, eller lignende. Og jeg hadde absolutt bedt om en tåpelig formulert legeerklæring, feks at lille Lise må ha sunn mat i barnehagen og at matens form eller fasong ikke gjør maten mer eller mindre sunn. Anonymous poster hash: bcdd9...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 24. februar 2015 #30 Del Skrevet 24. februar 2015 Alle barnehager har restriksjoner, og det er ikke uten grunn. Bare be alle andre foreldrene om å sende med barna sine akkurat det samme som dere gjør, så blir alle fornøyde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #31 Del Skrevet 24. februar 2015 Gi henne frokost hjemme, og la henne spise surdeigsbrød til lunsj, så er problemet løst. Syns helt ærlig dere virker veldig vanskelige! Selv om du kan forklare til de ansatte at pølsene er sunne og yoghurten uten sukker, så vil de andre barna i barnehagen bare se at et barn har pølse og yoghurt som de selv ikke får lov til. Skal man plassere poden i barnehage så må det kunne følges litt generelle retningslinjer for å gjøre det hele lettere for alle barna og de ansatte, for å utjevne forskjeller og hindre sjalusi og misunnelse. Evt får dere jo passe datteren selv. Anonymous poster hash: 92f89...524 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludodama Skrevet 24. februar 2015 #32 Del Skrevet 24. februar 2015 Jeg hadde ikke bytter barnehage, men jeg hadde fremmet saken høyere på et prinsipielt nivå. Ansatte i en barnehage har ikke, og skal heller ikke forventes å ha kompetanse på ernæring i den grad at de kan detaljstyre matpakken. Argumenter om mye søl og styr(eks mat som krever ressurser fra de ansatte) blir noe annet. Vi sender med endel brød akkurat nå, men jeg finner meg ikke i at barnehagen skal styre kostholdet på en såpass urimelig måte. Og ja, dersom noen foreldre vil gi Nugatti så står det faktisk fritt til å velge det- uansett hvor dårlig det valget er. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludodama Skrevet 24. februar 2015 #33 Del Skrevet 24. februar 2015 Alle barnehager har restriksjoner, og det er ikke uten grunn. Bare be alle andre foreldrene om å sende med barna sine akkurat det samme som dere gjør, så blir alle fornøyde Nei, det har de ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bush babe Skrevet 24. februar 2015 #34 Del Skrevet 24. februar 2015 Gi henne frokost hjemme, og la henne spise surdeigsbrød til lunsj, så er problemet løst. Syns helt ærlig dere virker veldig vanskelige! Selv om du kan forklare til de ansatte at pølsene er sunne og yoghurten uten sukker, så vil de andre barna i barnehagen bare se at et barn har pølse og yoghurt som de selv ikke får lov til. Skal man plassere poden i barnehage så må det kunne følges litt generelle retningslinjer for å gjøre det hele lettere for alle barna og de ansatte, for å utjevne forskjeller og hindre sjalusi og misunnelse. Evt får dere jo passe datteren selv.Anonymous poster hash: 92f89...524 Men er det blitt slik at barn ikke skal oppleve forskjeller/sjalusi og misunnelse i det hele tatt nå? Skal de skjermes for alle typer følelser? Våre barn har reist på ferie med barn som bare spiser nugatti, og da vil jo selvfølgelig de også ha det til alle måltider, men det er jo ikke snakk om at de får det likevel. Og misunnelsen går fort over. Vi er forskjellige alle sammen, og det har barn bare godt av å lære seg! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. februar 2015 #35 Del Skrevet 24. februar 2015 Enig i at de ansatte er rigide, men dere fremstår noe vanskelige dere også, for å være ærlig. Dere må jo ikke ha pølser og yoghurt i lunsjboksen? Og jo, styreren har et poeng. Skal reglene bare gjelde de med "dårlig" mat, betyr det en kjempejobb med å vurdere hvem som er sunne nok til å unntas pølseregelen, for eksempel. For ikke å snakke om alle de kjipe samtalene de må ta. Men det synes du de bare skal gjøre, siden akkurat deres barn pølser med høyt kjøttinnhold?Anonymous poster hash: d284b...133 Enig i dette. Jeg lurte også på dette med pølsene. Og er det en praktisk og bra barnehage ellers hadde jeg definitivt ikke byttet barnehage på dette grunnlaget. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #36 Del Skrevet 24. februar 2015 Men er det blitt slik at barn ikke skal oppleve forskjeller/sjalusi og misunnelse i det hele tatt nå? Skal de skjermes for alle typer følelser? Vi er forskjellige alle sammen, og det har barn bare godt av å lære seg! Jeg mener også at barn skal lære seg forskjeller, men litt tilpassning til en god hverdag for flest mulig bør alle foreldre kunne bidra til. Blir det samme som å ikke innvitere alle i bursdagsselskap fordi du ikke har lyst, skal man tilpasse seg og hindre sjalusi og mobbing, eller skal man bare stå på sitt.Anonymous poster hash: 92f89...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bush babe Skrevet 25. februar 2015 #37 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg mener også at barn skal lære seg forskjeller, men litt tilpassning til en god hverdag for flest mulig bør alle foreldre kunne bidra til. Blir det samme som å ikke innvitere alle i bursdagsselskap fordi du ikke har lyst, skal man tilpasse seg og hindre sjalusi og mobbing, eller skal man bare stå på sitt.Anonymous poster hash: 92f89...524 Nei, det er forskjell på å ikke invitere alle i en bursdag, og at barn har forskjellige ting i matpakka si!!! Det ene er mobbing, det andre viser bare at barn er forskjellige. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #38 Del Skrevet 25. februar 2015 Det siste innlegget på bloggen til Rannveig Heitmann er i hvertfall et klassisk eksempel på hvorfor matpakker har kommet i søkelyset i barnehagene rundt omkring.Anonymous poster hash: b8b2e...d41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 25. februar 2015 #39 Del Skrevet 25. februar 2015 Det siste innlegget på bloggen til Rannveig Heitmann er i hvertfall et klassisk eksempel på hvorfor matpakker har kommet i søkelyset i barnehagene rundt omkring.Anonymous poster hash: b8b2e...d41 Nå måtte jeg inn og sjekke og oi... Frosties, faktisk. Skjønner godt at barnehagene reagerer på matpakker som bare inneholder raske karbohydrater. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity_ Skrevet 25. februar 2015 #40 Del Skrevet 25. februar 2015 så barn med intolleranser og allergier får ikke gå i denne barnehagen de da eller? For det blir "for mye styr"? Foreldre bestemmer. Ferdig med det. Om et barn får dårlig mat hver eneste dag, som feks de som sender med barna mat fra maccern, så er et møte på sin plass. Men å bli kalt inn på teppet for å sende med FOR variert og FOR sunn mat?? Hjelpes. Snakk om konformitet gone wild! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå