Gå til innhold

Mat i barnehagen. En evig runddans.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

så barn med intolleranser og allergier får ikke gå i denne barnehagen de da eller? For det blir "for mye styr"?

Foreldre bestemmer. Ferdig med det. Om et barn får dårlig mat hver eneste dag, som feks de som sender med barna mat fra maccern, så er et møte på sin plass. Men å bli kalt inn på teppet for å sende med FOR variert og FOR sunn mat??

Hjelpes. Snakk om konformitet gone wild!

Nå var det vel ikke at maten var for sunn som var tema på møtet i barnehagen

Anonymous poster hash: f539c...119

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår 3 år gamle datter begynte i barnehage i høst. Denne barnehagen har en del regler for hva barn skal spise. Pølser, hamburgere, pizza, yoghurt, desserter, kaker, boller og mye mer er ikke ønskelig. Barna får ett måltid i barnehagen (frokost) og har med mat til lunsj. Frokosten er i 90 % av tilfellene halvfint kjøpebrød med standard pålegg. En sjelden gang får de havregrøt.

Vi prøver å unngå å spise brød og kornvarer til alle måter, vi voksne spiser nesten ingenting av det, mens jenta vår får litt av og til. Da hun skulle begynne i barnehagen ytret vi ønske om å ta med egen mat til begge måltidene. Prisen for frokost er innbakt i barnehageprisen, sa de. Javel, vi kan godt betale for det, men vi ønsker å ta med mat. Njaaaa...de ville helst at alle barna spiste det samme, slik at det ikke ble så mye oppstand og spørsmål om de også kunne få sånn mat. Greit, sa vi. Kan vi da ta med hjemmebakt surdeigsbrød som hun kan få til pålegget? Neeeeei...det ble for mye styr for de ansatte hvis alle skulle ha eget brød. Ok. Vi fant ut at det ikke var verdt strevet, og tenkte at det fikk bli det måltidet med brød jenta vår fikk om dagen, så fikk vi heller variere hjemme.

Så gikk det et par ukers tid, og vi ble innkalt til møte. De var ikke fornøyd med lunsjen jenta vår fikk. Vi brøt flere av reglene. Hun fikk både pølser, hamburgere og yoghurt, mente de. Jenta vår får en "bento-box" med pølsebiter (hjemmelaget eller kvalitetspølser med høyt kjøttinnhold), hjemmelagde kjøttboller, stekte laksebiter eller annen fisk, både rå og tilberedte grønnsaker, bær, en gang i blant gresk yoghurt med bær og chiafrø, kokt egg, omelett...mye variasjon. Men ikke brød. Det får hun jo til frokost i barnehagen. Vi anser dette som en sunn lunsj. Men barnehagen var ikke fornøyd. Vi fulgte jo ikke reglene. Vi spurte om ikke reglene var der for å hindre at barn ikke fikk i seg sunn mat? Jo, det var jo nettopp derfor. Synes dere ikke lunsjen til jenta vår ser sunn ut? Det er jo bare rene råvarer og hjemmelagd mat, sa vi. Ja, men det var ikke poenget, vi fulgte jo ikke reglene. Alle måtte følge reglene. Til og med vi.

Vi ble ikke enige på møtet, og vi rev oss i håret resten av kvelden før vi fant ut at dette bestemmer faktisk vi. Vi ser at jenta vår trives mye bedre med slik mat, hun spiser mer og er mett lengre. Vi kan ikke gi henne mat vi ikke synes hun skal ha bare for at barnehagen har disse reglene.

Så hørte vi ikke noe på mange måneder, og trodde alt var greit siden ingen nevnte dette mer - før vi forrige uke ble innkalt til møte igjen. Det var en streng leder som møtte oss. Hun hadde sett seg lei på at vi bare dreit i matreglene, og hadde bestemt seg for å stramme inn. Hvis vi skulle gi barnet noe annet enn normale brødskiver med pålegg på - slik alle de andre barna gjorde uten problemer - så måtte vi ha legeerklæring på at barnet måtte ha annen mat. Ellers så måtte vi straks slutte å bryte reglene vi selv hadde skrevet under på ved inntak i barnehagen.

Vi sa at hun ikke var i posisjon til å kreve legeerklæring (vi er begge leger, og hadde aldri skrevet en erklæring på et sånt latterlig grunnlag), og at vi også var lei av hele saken. Vi som foreldre ønsker å bestemme hva barnet vårt spiser, og vi ønsker ikke å gi jenta vår mat som ikke er så bra for henne.

Skal de som bare vil gi barnet Nugatti også få bestemme selv da?? Sa lederen med skrikete stemme.

...

Nei, men det er det jo ingen som nekter for at er skadelig. Dere har aldri sagt at maten vi sender med jenta vår er skadelig eller usunn, bare at den bryter reglene. Da bør reglene revurderes og tilpasses hva de faktisk er til for.

Vi kan ikke endre reglene bare for at dere ikke vil innrette dere. Alle de andre foreldrene klarer det.

Vi ble ikke enige. Vi ønsker ikke å gi oss, dette blir en prinsippsak for oss. Selvsagt er vi på leting etter en annen barnehage som ikke er så trangsynt, men beliggenheten og alt ellers med denne barnehagen er perfekt. Argh. Skal vi gi oss, eller stå på vårt? Er det verdt å gi jenta mat hun blir raskt sulten igjen av og ikke trives så godt med, for å dempe konflikten? Vi ønsker ikke det...

Noen innspill?

Anonymous poster hash: 6ca22...e66

vel.. mye å lese men akkurat at de får "kneipbrød" er fordi barn ikke tåler så grovt brød ifølge det norske matettellerannet sine retninglinjer. og forstår både dere og barnehagen, men det blir tullete hvis plutselig alle andre også skal ha med egen mat, så blir det fort kluss. hovedproblemet fra når jeg jobbet i barnehage var at all mat var inkludert fordi det ikke skulle bli "sjalusi" blandt barna, om det er rett eller ikke vet ikke jeg.

Anonymous poster hash: 19ad1...56c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke at maten var for sunn som var tema på møtet i barnehagen

På en måte er det det. Bhg kan si hva de vil, forkle det som at foreldrene er "uskikkelige" semi anarkister som ikke vil følge reglene. Men hadde jenten spist kneip så hadde vel alt vært happy days mellom de?

Det er urimelig å pålegge alle å spise brødmat. Maten jenten får med seg hjemmefra er sunn og variert. Hun får det hun trenger, hun er mett og glad. Da er det revnende likgyldig at det ikke er kneip. Jeg baker eget brød til sønnen min. Ingen som har noe med hva slags mat han spiser. Det er en privatsak.

Om denne jenten spiser surdeigsbrød i stedet for kneip, så er jo det helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke bytter barnehage, men jeg hadde fremmet saken høyere på et prinsipielt nivå.

Ansatte i en barnehage har ikke, og skal heller ikke forventes å ha kompetanse på ernæring i den grad at de kan detaljstyre matpakken.

Argumenter om mye søl og styr(eks mat som krever ressurser fra de ansatte) blir noe annet.

Vi sender med endel brød akkurat nå, men jeg finner meg ikke i at barnehagen skal styre kostholdet på en såpass urimelig måte.

Og ja, dersom noen foreldre vil gi Nugatti så står det faktisk fritt til å velge det- uansett hvor dårlig det valget er.

mange barnehage lager ikke retningslinjene selv da! det er faktisk mange som sette reglene ut i fra det helsedirektoratet anbefaler for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

mange barnehage lager ikke retningslinjene selv da! det er faktisk mange som sette reglene ut i fra det helsedirektoratet anbefaler for barn.

Ikke når de nekter youghurt, nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når de nekter youghurt, nei.

nei det er mer for å ikke lage "sjalusi" , ser ikke problemet i akkurat det! yoghurt kan de vil få før/etter barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffelattn

Vår 3 år gamle datter begynte i barnehage i høst. Denne barnehagen har en del regler for hva barn skal spise. Pølser, hamburgere, pizza, yoghurt, desserter, kaker, boller og mye mer er ikke ønskelig. Barna får ett måltid i barnehagen (frokost) og har med mat til lunsj. Frokosten er i 90 % av tilfellene halvfint kjøpebrød med standard pålegg. En sjelden gang får de havregrøt.

Vi prøver å unngå å spise brød og kornvarer til alle måter, vi voksne spiser nesten ingenting av det, mens jenta vår får litt av og til. Da hun skulle begynne i barnehagen ytret vi ønske om å ta med egen mat til begge måltidene. Prisen for frokost er innbakt i barnehageprisen, sa de. Javel, vi kan godt betale for det, men vi ønsker å ta med mat. Njaaaa...de ville helst at alle barna spiste det samme, slik at det ikke ble så mye oppstand og spørsmål om de også kunne få sånn mat. Greit, sa vi. Kan vi da ta med hjemmebakt surdeigsbrød som hun kan få til pålegget? Neeeeei...det ble for mye styr for de ansatte hvis alle skulle ha eget brød. Ok. Vi fant ut at det ikke var verdt strevet, og tenkte at det fikk bli det måltidet med brød jenta vår fikk om dagen, så fikk vi heller variere hjemme.

Så gikk det et par ukers tid, og vi ble innkalt til møte. De var ikke fornøyd med lunsjen jenta vår fikk. Vi brøt flere av reglene. Hun fikk både pølser, hamburgere og yoghurt, mente de. Jenta vår får en "bento-box" med pølsebiter (hjemmelaget eller kvalitetspølser med høyt kjøttinnhold), hjemmelagde kjøttboller, stekte laksebiter eller annen fisk, både rå og tilberedte grønnsaker, bær, en gang i blant gresk yoghurt med bær og chiafrø, kokt egg, omelett...mye variasjon. Men ikke brød. Det får hun jo til frokost i barnehagen. Vi anser dette som en sunn lunsj. Men barnehagen var ikke fornøyd. Vi fulgte jo ikke reglene. Vi spurte om ikke reglene var der for å hindre at barn ikke fikk i seg sunn mat? Jo, det var jo nettopp derfor. Synes dere ikke lunsjen til jenta vår ser sunn ut? Det er jo bare rene råvarer og hjemmelagd mat, sa vi. Ja, men det var ikke poenget, vi fulgte jo ikke reglene. Alle måtte følge reglene. Til og med vi.

Vi ble ikke enige på møtet, og vi rev oss i håret resten av kvelden før vi fant ut at dette bestemmer faktisk vi. Vi ser at jenta vår trives mye bedre med slik mat, hun spiser mer og er mett lengre. Vi kan ikke gi henne mat vi ikke synes hun skal ha bare for at barnehagen har disse reglene.

Så hørte vi ikke noe på mange måneder, og trodde alt var greit siden ingen nevnte dette mer - før vi forrige uke ble innkalt til møte igjen. Det var en streng leder som møtte oss. Hun hadde sett seg lei på at vi bare dreit i matreglene, og hadde bestemt seg for å stramme inn. Hvis vi skulle gi barnet noe annet enn normale brødskiver med pålegg på - slik alle de andre barna gjorde uten problemer - så måtte vi ha legeerklæring på at barnet måtte ha annen mat. Ellers så måtte vi straks slutte å bryte reglene vi selv hadde skrevet under på ved inntak i barnehagen.

Vi sa at hun ikke var i posisjon til å kreve legeerklæring (vi er begge leger, og hadde aldri skrevet en erklæring på et sånt latterlig grunnlag), og at vi også var lei av hele saken. Vi som foreldre ønsker å bestemme hva barnet vårt spiser, og vi ønsker ikke å gi jenta vår mat som ikke er så bra for henne.

Skal de som bare vil gi barnet Nugatti også få bestemme selv da?? Sa lederen med skrikete stemme.

...

Nei, men det er det jo ingen som nekter for at er skadelig. Dere har aldri sagt at maten vi sender med jenta vår er skadelig eller usunn, bare at den bryter reglene. Da bør reglene revurderes og tilpasses hva de faktisk er til for.

Vi kan ikke endre reglene bare for at dere ikke vil innrette dere. Alle de andre foreldrene klarer det.

Vi ble ikke enige. Vi ønsker ikke å gi oss, dette blir en prinsippsak for oss. Selvsagt er vi på leting etter en annen barnehage som ikke er så trangsynt, men beliggenheten og alt ellers med denne barnehagen er perfekt. Argh. Skal vi gi oss, eller stå på vårt? Er det verdt å gi jenta mat hun blir raskt sulten igjen av og ikke trives så godt med, for å dempe konflikten? Vi ønsker ikke det...

Noen innspill?

Anonymous poster hash: 6ca22...e66

Dere er begge leger?

Selvsagt er dette tullete!

Hadde det vært meg ville jeg enten:

A) skaffet en legeerklæring som bekrefter at barnet IKKE skal ha den maten dere ikke ønsker at barnet skal spise (detaljert hva det er) og hva som anbefales fra deres side at barnet spiser

B) Byttet barnehage så snart som mulig

Jeg blir litt overrasket over at dere er så føyelige overfor barnehagen i dette spørsmålet. Hvert barn er et individ og foreldrene kjenner best sitt barn. Man gambler ikke med helsen til barn.

Endret av Kaffelattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det det. Bhg kan si hva de vil, forkle det som at foreldrene er "uskikkelige" semi anarkister som ikke vil følge reglene. Men hadde jenten spist kneip så hadde vel alt vært happy days mellom de?

Det er urimelig å pålegge alle å spise brødmat. Maten jenten får med seg hjemmefra er sunn og variert. Hun får det hun trenger, hun er mett og glad. Da er det revnende likgyldig at det ikke er kneip. Jeg baker eget brød til sønnen min. Ingen som har noe med hva slags mat han spiser. Det er en privatsak.

Om denne jenten spiser surdeigsbrød i stedet for kneip, så er jo det helt topp!

jeg skjønner ikke hvorfor noen absolutt MÅ sende med sunne pølser eller pølser generelt i matpakken til barna. Uansett så kan barnehagen servere alle måltider eller ingen måltider. En sånn mellomting tror jeg det fort blir konflikter av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

nei det er mer for å ikke lage "sjalusi" , ser ikke problemet i akkurat det! yoghurt kan de vil få før/etter barnehagen.

Nei. Det argumenteres med at enkelte typer er fulle av sukker, og at det blir for lite mettende om barnet kun vil spise youghurt.

Jeg finner meg uansett ikke i diktering på et inkompetent grunnlag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det argumenteres med at enkelte typer er fulle av sukker, og at det blir for lite mettende om barnet kun vil spise youghurt.

Jeg finner meg uansett ikke i diktering på et inkompetent grunnlag.

det var ikke det jeg sa akkurat. Når jeg jobbet i barnehage var det for å ikke lage sjalusi(ifølge ledelsen), vi serverte jo prim og brunost i barnehagen... så sukker var jo ikke akkurat emnet, selv om de kalte seg "sukkerfri" barnehagen. vi hadde dog ett barn som fikk ha med eget brød pga. hvete allergi, og vi bare serverte glutenfritt( var ifølge foreldrene ikke nok næring) og det syntes bhg. var helt greit, men alt annet var ikke greit. de fikk alle måltid i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

det var ikke det jeg sa akkurat. Når jeg jobbet i barnehage var det for å ikke lage sjalusi(ifølge ledelsen), vi serverte jo prim og brunost i barnehagen... så sukker var jo ikke akkurat emnet, selv om de kalte seg "sukkerfri" barnehagen. vi hadde dog ett barn som fikk ha med eget brød pga. hvete allergi, og vi bare serverte glutenfritt( var ifølge foreldrene ikke nok næring) og det syntes bhg. var helt greit, men alt annet var ikke greit. de fikk alle måltid i barnehagen.

Jo, men poenget mitt er at da er ledelsen i den barnehagen du jobbet i tullete.

De hverken kan eller skal detaljstyre på den måten - har man barn som får et elendig kosthold så sender man en bekymringsmelding og/eller kontakter de foreldrene spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men poenget mitt er at da er ledelsen i den barnehagen du jobbet i tullete.

De hverken kan eller skal detaljstyre på den måten - har man barn som får et elendig kosthold så sender man en bekymringsmelding og/eller kontakter de foreldrene spesifikt.

mulig det, men hadde ingen andre foreldre så klagde. Den barnehagen var veldig nøye på kosthold da, med varm mat 2-3 ganger i uken som måtte inneholde grønnsaker, lite salt, og proteiner(kjøtt,linser etc.) og foreldrene fikk si sin mening ang. kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at både dere og barnehagen gjør dere vanskelige.

Det høres ut som om barnehagen deres stiller i overkant mange krav til hva barnas matpakke ikke kan inneholde. Det kan dere gjerne ta opp høflig med ledelsen. Få gjerne også tydelig definert hva de legger i f.eks. begrepet "hamburger". Er hjemmelagede kjøttboller eller karbonader også klassifisert under det (siden de reagerte på at jenta deres hadde med kjøttboller)?

Men på den andre siden: Hvorfor sender dere med yoghurt når det helt tydelig er på barnehagens nei-liste? Og pølser; hvordan kan de ansatte vite kjøttinnholdet i pølsene deres? Dette er helt klart nei-mat, og dere har jo mye annet å variere med.

Reagerer barnehagen derimot på at dere sender med egg i ulike varianter, grønnsaker, frukt og bær, kjøtt og/eller fisk osv, bør dere heller ta en skikkelig diskusjon med dem. Alle skal jo ikke måtte spise brødskive med pålegg for å gjøre barnehagen fornøyd.

Anonymous poster hash: f4397...f6a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke alle foreldre som har penger til å kjøpe alt det dere varierer med i matboksen. Og ofte er det greit at barn har nogenlunde samme "matpakke" i barnehagen, da det ikke skaper en følelse av å få dårligere mat for noen av barna.

Det aller viktigste og som du som lege burde vite, er at kroppen også henger sammen med sinnet. Man kan ikke bare ta kroppen, også glemme sinnet. Mennesket er en helhet av kropp, sinn og ånd. Da må man finne den gyldne middelvei og lage matpakke som enhver forelder har økonomi å lage hver dag.

Rart at ikke flere har tenkt det samme? Eller har dere, men ikke skrevet om det? Barn skal ha en trygg oppvekst uten å føle seg satt til side pga økonomien (eller evnene til å lage matpakke) til foreldrene. Matpakken skal kunne være enkel og sunn for alle.

Anonymous poster hash: a8d51...59a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at alle barn bør spise First Price brød og pålegg slik at ingen unger (og foreldre?) føler at de får dårligere matpakke... At andre foreldre ikke gidder og lage skikkelig lunch til ungene sine bør ikke gå utover andres unger.

Nei TS. Stå på ditt og gi ungen dun skikkelig mat! Når vi lever i en verden det er mer akseptabelt å fostre opp unger på junk enn god mat laget fra bunnen, er det godt noen tar ansvar!

Anonymous poster hash: 8f515...ffe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er begge leger?

A) skaffet en legeerklæring som bekrefter at barnet IKKE skal ha den maten dere ikke ønsker at barnet skal spise (detaljert hva det er) og hva som anbefales fra deres side at barnet spiser

Jeg blir litt overrasket over at dere er så føyelige overfor barnehagen i dette spørsmålet. Hvert barn er et individ og foreldrene kjenner best sitt barn. Man gambler ikke med helsen til barn.

Gamble med barns helse? Du synes ikke det er i overkant dramatisk?

Om jeg forstår dette rett er det snakk om å kutte ut de hjemmelagde pølsene og de grove muffinsene fordi andre barn ikke ser forskjell på sunt og usunt. Barnet lider ikke av å ikke spise dette i barnehagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er begge leger?

På en måte mener jeg at dette er en privatsak så lenge ingen går og smører peanøttsmør på den som er allergisk.

MEN det er og noe med at noen foreldre er dårlige foreldre når det gjelder maten de gir barna sine. Og siden mat kan gi en god eller dårlig start i livet, har viktig påvirkning på hode og kropp, så kan jeg på en måte skjønne at det matdiktatur i barnehagen kan i noen tilfeller være det mindre onde.

Har ikke en endelig mening på denne problemstillingen.

Anonymous poster hash: 018e8...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Gamble med barns helse? Du synes ikke det er i overkant dramatisk?

Om jeg forstår dette rett er det snakk om å kutte ut de hjemmelagde pølsene og de grove muffinsene fordi andre barn ikke ser forskjell på sunt og usunt. Barnet lider ikke av å ikke spise dette i barnehagen.

Nei, synes ikke det er dramatisk. Synes man skal stå på for sine preferanser i forhold til sine barn. Ikke for enhver pris men høres her ut som om TS ikke ble forstått eller nådde frem hos de ansatte/lederen. Så hvis dette er veldig viktig for foreldrene, så bør de handle, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert ikke noe problem i seg selv å droppe pølser med mye kjøtt og sunne muffins, men det blir også litt rart å skulle droppe alt som SER usunt ut. Jo mer variert, sunn mat, jo bedre. Høres firkanta ut å henge seg opp i hvilken fasong maten har, vel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...