AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Skrevet 23. februar 2015 Jeg blir oppsagt fra jobb, i utgangspunktet skulle det være fra 1.3 - men det viser seg at det ikke blir før 1.4. Greit tenkte jeg, da har jeg en måned til med lønn (3 mnd oppsigelse). Men da blir den siste måneden juni. Da får vi jo ikke utbetalt lønn, men feriepenger. Vil det da si at jeg kun får feriepengene og to mnd lønn (selv om jeg må jobbe 3 mnd)), eller har jeg krav på 3 mnd + feriepenger? Anonymous poster hash: 6a2a5...f82
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Jeg blir oppsagt fra jobb, i utgangspunktet skulle det være fra 1.3 - men det viser seg at det ikke blir før 1.4. Greit tenkte jeg, da har jeg en måned til med lønn (3 mnd oppsigelse). Men da blir den siste måneden juni. Da får vi jo ikke utbetalt lønn, men feriepenger. Vil det da si at jeg kun får feriepengene og to mnd lønn (selv om jeg må jobbe 3 mnd)), eller har jeg krav på 3 mnd + feriepenger? Anonymous poster hash: 6a2a5...f82 3 + feriepenger. Anonymous poster hash: c6d86...d2a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 3 + feriepenger. Anonymous poster hash: c6d86...d2a Selv om man vanligvis ikke får lønn i juni? Står dette beskrevet noe sted? Mistenker at dette er et spill fra ledelsens side - så trenger noe å slå i bordet med. Anonymous poster hash: 6a2a5...f82
Glitnir Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Lønn får du når du jobber, og feriepenger er opptjent av denne lønna igjen. Dersom du ikke tar ut noe ferie i denne perioden får du lønn til og med juni, og feriepenger i tillegg. Den vanlige lønnstrekken mange har i juni forutsetter jo at man (vanligvis på et senere tidspunkt) tar ut ferie - for eksempel fem uker i juli/august. Men du får jo like fullt betalt full lønn i juli og august selv om du har ferie - fordi de trakk deg i juni selv om du jobbet da. Når du nå skal slutte er jo ikke denne løsningen aktuell - du får derfor utbetalt lønn i de 3 mnd pluss feriepenger. Tror ikke du skal bekymre deg for dette - alle arbeidsgivere som er et minimum seriøse vet hvordan dette fungerer, og lønnsprogrammer vil uansett kjøre det riktig når relevante data legges inn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Lønn får du når du jobber, og feriepenger er opptjent av denne lønna igjen. Dersom du ikke tar ut noe ferie i denne perioden får du lønn til og med juni, og feriepenger i tillegg. Den vanlige lønnstrekken mange har i juni forutsetter jo at man (vanligvis på et senere tidspunkt) tar ut ferie - for eksempel fem uker i juli/august. Men du får jo like fullt betalt full lønn i juli og august selv om du har ferie - fordi de trakk deg i juni selv om du jobbet da. Når du nå skal slutte er jo ikke denne løsningen aktuell - du får derfor utbetalt lønn i de 3 mnd pluss feriepenger. Tror ikke du skal bekymre deg for dette - alle arbeidsgivere som er et minimum seriøse vet hvordan dette fungerer, og lønnsprogrammer vil uansett kjøre det riktig når relevante data legges inn. Vil dette også gjelde om jeg blir fritatt for arbeidsplikt i oppsigelsesperioden? Anonymous poster hash: 6a2a5...f82
Kara W Skrevet 23. februar 2015 #6 Skrevet 23. februar 2015 Vil dette også gjelde om jeg blir fritatt for arbeidsplikt i oppsigelsesperioden? Anonymous poster hash: 6a2a5...f82 Ja, så lenge du skal ha lønn for disse månedene vil du det. Og så en liten rettelse til det Glitnir skrev: det er ikke alle lønnssystemer som regner dette automatisk. I systemet vi bruker er dette noe jeg må korrigere for manuelt. Så jeg vil anbefale deg å sjekke at du faktisk får begge deler i juni. Dersom du har hatt noe ferie allerede så skal dette trekkes i fra på junilønnen. Så hadde du f.eks to uker ferie i januar vil du få lønn for ca 2,5 uke i juni. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Pass på at du fritas for arbeidsplikt, ikke blir tvunget til å ta ut ferie i oppsigelsestiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå