AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Skrevet 23. februar 2015 Hei! Vi reiser på ferie i begynnelsen av juni, etter avtale med arbeidsgiver. Kan jeg be om å få feriepengene utbetalt måneden før? jeg skal heller ikke ha mer ferie denne sommeren. Noen som vet noe rundt det??Anonymous poster hash: a7197...abf
Gjest Sådetså Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 "Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien." http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190#Når_skal_feriepengene_utbetales?
Mallimor Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 Jeg sendte nettopp melding til min tidligere arbeidsgiver hvor jeg spurte om å få de utbetalt denne måneden. Det var ingen problem. Så lenge det er innen for samme år som de skal utbetales er det skattefritt. Er bare å høre med arbeidsgiveren din, men pleier å gå fint for de fleste, med mindre de har noen spesielle regler på dette.
Gjest Nori Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Jeg sendte nettopp melding til min tidligere arbeidsgiver hvor jeg spurte om å få de utbetalt denne måneden. Det var ingen problem. Så lenge det er innen for samme år som de skal utbetales er det skattefritt. Er bare å høre med arbeidsgiveren din, men pleier å gå fint for de fleste, med mindre de har noen spesielle regler på dette. Dette er feil. Feriepenger er ikke skattefrie, men trekkfrie så fremt de utbetales året etter opptjening. Du skatter derimot indirekte av feriepengene i årets øvrige skattemåneder.
Kara W Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Du kan alltid be om å få feriepengene utbetalt før, det er helt vanlig det. Jeg har flere ganger hatt ansatte som ber om å få feriepengene lenge før de skal ha ferie, fordi de f.eks har kommet en del ekstra utgifter. Du har derimot ikke krav om å få dem utbetalt før, så du må bare satse på at arbeidsgiver velger å være grei.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #6 Skrevet 23. februar 2015 Dette er feil. Feriepenger er ikke skattefrie, men trekkfrie så fremt de utbetales året etter opptjening. Du skatter derimot indirekte av feriepengene i årets øvrige skattemåneder. Hva er forskjellen på trekkfrie og skattefrie? Og - hvorfor er det slik at man gjerne blir "anbefalt" å vente til påfølgende år med å få feriepenger utbetalt (tenker da på dersom man slutter i en jobb)? Lønner det seg på noen måte, eller kommer det egentlig helt ut på det samme? Dersom arbeidsgiver spør (som har skjedd meg et par-tre ganger i fordums tid, da jeg hadde diverse kortvarige jobber/engasjement), hvorfor skulle jeg da ville velge det ene framfor det andre? Fordeler/ulemper? Anonymous poster hash: 0b25c...8b7
Kara W Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Hva er forskjellen på trekkfrie og skattefrie? Og - hvorfor er det slik at man gjerne blir "anbefalt" å vente til påfølgende år med å få feriepenger utbetalt (tenker da på dersom man slutter i en jobb)? Lønner det seg på noen måte, eller kommer det egentlig helt ut på det samme? Dersom arbeidsgiver spør (som har skjedd meg et par-tre ganger i fordums tid, da jeg hadde diverse kortvarige jobber/engasjement), hvorfor skulle jeg da ville velge det ene framfor det andre? Fordeler/ulemper? Anonymous poster hash: 0b25c...8b7 Det går mest ut på hvor god du er til å forvalte penge. Sett att du sutter i jobben i desember og har 40.000 oppspart i feriepenger. Da kan du velge mellom å få 26.000 ekstra i november, men ingenting neste juni, eller du kan få vanlig lønn i november og 40.000 i juni. Velger du det første alternativet er det samtidig en viss mulighet for at du får igjen på skatten. Du betaler da mer i skatt det første året, og mindre det andre. Så lenge ikke de ekstra feriepengene gjør at du kommer over grensen for toppskatt vil den totale skatten for de to årene være det samme.
Mallimor Skrevet 23. februar 2015 #8 Skrevet 23. februar 2015 Dette er feil. Feriepenger er ikke skattefrie, men trekkfrie så fremt de utbetales året etter opptjening. Du skatter derimot indirekte av feriepengene i årets øvrige skattemåneder. Ah ok, meg som har misforstått da. Var sikker på dette. Beklager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå