Gå til innhold

Folk glemmer hva AAP står for

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det er jo arbeidsavklaringspenger men det ser ut som at mange søker på AAP bare som inntektssikring. Det er litt dumt at ordet "penger" står i navnet kanskje?

Nå snakker jeg ikke om alle som går på AAP og virkelig trenger en periode med behandling for å bli friske igjen og komme seg ut i jobb. Jeg prater om de som sutrer fordi NAV stiller krav til aktivitet og ber folk å være på avklaring. De som med en gang blir sendt til noe tiltak boikotter det hele og blir plutselig så dårlige at de må sykemeldes fra et tiltak. De som holder det gående i evig tid fordi de ikke tørr å forsøke. De som sier "jeg kan ikke jobbe" uten å ha prøvd engang. De som maser til seg en diagnose hos legen slik at de kan få de penga, men glemmer at hele poenget med stønaden er å få oppfølging for å komme ut i jobb, ikke det å få pengene i seg selv. Det å få penger er for at du skal kunne ha noe å leve av mens arbeidsavklaringen din foregår.

...

Anonymous poster hash: 36211...434
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del av tiltaket til arbeidsavklatingspenger kan også være at man ikke skal ha arbeidspraksis i en periode ,men gå i behandling som kan hjelpe en senere ut i arbeidspraksis. Jeg går på aap PgA dårlig psyke. Dessverre har jeg bare klart 2 kortere arbeidspraksiser over en 4 års periode. Men jeg er i konstant i behandling og i perioder innlagt :( håper og snart bli bra nok til og få til arbeidstrening. Dumt for selvtilliten og psyken og økonomien og ikke ha jobb. Gått på aap i over 4 år.

Anonymous poster hash: a4f8c...c9a

Skrevet (endret)

Det gjør jo ingen verdens ting om folk glemmer hva det står for, så lenge NAV husker hva det står for. Du må kunne dokumentere at du er minst 50% ufør. Hvor mange som får det innvilget uten å egentlig ha krav på vet jeg ikke, sikkert noen (men du får det ikke ved å ''klage'' til NAV uten å ha noe konkret å vise til altså), men det vet neppe du bedre enn jeg gjør heller. Vil ikke tro det er et større problem innen AAP enn innen andre ytelser NAV tilbyr.

Endret av Gaea
Skrevet

Ja det er jo arbeidsavklaringspenger men det ser ut som at mange søker på AAP bare som inntektssikring. Det er litt dumt at ordet "penger" står i navnet kanskje?

Nå snakker jeg ikke om alle som går på AAP og virkelig trenger en periode med behandling for å bli friske igjen og komme seg ut i jobb. Jeg prater om de som sutrer fordi NAV stiller krav til aktivitet og ber folk å være på avklaring. De som med en gang blir sendt til noe tiltak boikotter det hele og blir plutselig så dårlige at de må sykemeldes fra et tiltak. De som holder det gående i evig tid fordi de ikke tørr å forsøke. De som sier "jeg kan ikke jobbe" uten å ha prøvd engang. De som maser til seg en diagnose hos legen slik at de kan få de penga, men glemmer at hele poenget med stønaden er å få oppfølging for å komme ut i jobb, ikke det å få pengene i seg selv. Det å få penger er for at du skal kunne ha noe å leve av mens arbeidsavklaringen din foregår.

...

Anonymous poster hash: 36211...434

Kriteriene for AAP er behandling eller tiltak, og behandling kan også være fullstendig hvile.

Det hadde jeg i mitt vedtak da jeg gikk på AAP.

Anonymous poster hash: 68235...5bc

• Liker 4
Skrevet

Problemet med AAP er at det er sammenslåing av tre tidligere ytelser;

Rehabiliteringspenger - fulgte sykepenger om man var i behandling med mulighet for bedring ila et par-tre år.

(Yrkesrettet) attføring - som man fikk om man var i arbeidstrening eller utdanning.

Midlertidig ufør - ytelse om fulgte rehabiliteringspenger om sykdomsperioden ble lenger.

Nå presses mange som egentlig skulle hatt behandling som sin aktivitet ut i arbeidstrening. Meningen var at det skulle være lettere for folk å få inntektssikring, og oppfølging og bistand utfra ditt behov.

Og nei, det er nok ikke bare slik at det er å løpe til legen eller nav å klage på en sykdom. De fleste er faktisk sykemeldt fra en jobb i ett år først. Og under sykemelingsperioden er det også mye oppfølging nå. Om nav og arbeidsgiver gjør jobben sin selvsagt.

Anonymous poster hash: 90fb9...5e4

• Liker 3
Skrevet

Ja det er jo arbeidsavklaringspenger men det ser ut som at mange søker på AAP bare som inntektssikring. Det er litt dumt at ordet "penger" står i navnet kanskje? Nå snakker jeg ikke om alle som går på AAP og virkelig trenger en periode med behandling for å bli friske igjen og komme seg ut i jobb. Jeg prater om de som sutrer fordi NAV stiller krav til aktivitet og ber folk å være på avklaring. De som med en gang blir sendt til noe tiltak boikotter det hele og blir plutselig så dårlige at de må sykemeldes fra et tiltak. De som holder det gående i evig tid fordi de ikke tørr å forsøke. De som sier "jeg kan ikke jobbe" uten å ha prøvd engang. De som maser til seg en diagnose hos legen slik at de kan få de penga, men glemmer at hele poenget med stønaden er å få oppfølging for å komme ut i jobb, ikke det å få pengene i seg selv. Det å få penger er for at du skal kunne ha noe å leve av mens arbeidsavklaringen din foregår. ... Anonymous poster hash: 36211...434

Jeg er enig i at det blir misbrukt som hvilepute for mange. Etter å ha vært passiv i lang tid så glemmer man hva som gir mer energi, glede og verdi for seg selv.

Jeg kjenner folk på AAP uten tiltak, men som bare venter på at tiden skal går ut slik at de får uførepensjon. Det er en håndfull mennesker som aldri får høyere selvtillit, utvidet nettverk, arbeidskollegaer, økt nytteverdi, får bidra til samfunnsvekst etc etc..

Dette med å miste tidsperspektivet ser jeg så tydelig på slike ting som at de ikke kan ha mer enn en avtale i uken....Jeg snakker om folk som muligens var syke, men som aldri vil se de selv.

Anonymous poster hash: 83be7...c2b

Skrevet

Aldri vil arbeide***

Skrevet

Ja, men jeg som er psykisk syk har jo ikke "lov" til å gå til nav i håp om å få hjelp. Nå skal jeg mest sannsynlig på aap, og jeg ønsker meg hjelp til å komme meg ut i jobb av nav.

Midlertidig, men det er jo ikke lov for jeg er bare lat og ønsker at nav skal finne en fin jobb til meg.

Lurer på om de som sitter rundt omkring ikke vet at man må gjøre størstedelen av jobben selv uansett om det er på egenhånd eller gjennom nav.

Eneste er vel at gjennom nav får man muligheten til å ha en periode med behandling slik at man blir frisk istedenfor å sykemelde seg.

Er virkelig lei av at det blir fremstilt som det er så morsomt å gå på nav. Akkurat som om det er det jeg har mest lyst til å gjøre akkurat nå.

Anonymous poster hash: 2b901...a9c

Skrevet

Ja, men jeg som er psykisk syk har jo ikke "lov" til å gå til nav i håp om å få hjelp. Nå skal jeg mest sannsynlig på aap, og jeg ønsker meg hjelp til å komme meg ut i jobb av nav.

Midlertidig, men det er jo ikke lov for jeg er bare lat og ønsker at nav skal finne en fin jobb til meg.

Lurer på om de som sitter rundt omkring ikke vet at man må gjøre størstedelen av jobben selv uansett om det er på egenhånd eller gjennom nav.

Eneste er vel at gjennom nav får man muligheten til å ha en periode med behandling slik at man blir frisk istedenfor å sykemelde seg.

Er virkelig lei av at det blir fremstilt som det er så morsomt å gå på nav. Akkurat som om det er det jeg har mest lyst til å gjøre akkurat nå. Anonymous poster hash: 2b901...a9c

Skjønner ikke hva du mener med at det ikke er lov å "gå på NAV"...

Er man syk så går man vel til behandler selv? Tror du NAV-ansatte sin jobb er å ringe psykologer på vegne av oss??

Og hvordan får man behandling gjennom NAV uten sykemelding? Det lurer jeg virkelig på!!

Skrevet

Skjønner ikke hva du mener med at det ikke er lov å "gå på NAV"...

Er man syk så går man vel til behandler selv? Tror du NAV-ansatte sin jobb er å ringe psykologer på vegne av oss??

Og hvordan får man behandling gjennom NAV uten sykemelding? Det lurer jeg virkelig på!!

Hva er du er så aggressiv for egentlig?

Mente bare at det er mange som har den meningen.

Nei, jeg fikk aap uten sykemelding først. Var arbeidsledig først og hadde så en samtale med nav der jeg fortalte om mine problemer. Ble så anbefalt å søke aap.

Jeg var ikke sykemeldt, fordi jeg ikke turte å sykemelde meg, så jobbet til jeg ikke klarte mer. Skulle sikkert egentlig ha sykemeldt meg, men det turte/klarte jeg ikke.

Hvis du ikke tror på det, så får du nesten snakke med nav selv, men det er flere som får aap uten sykemelding først.

Skrevet

Hva er du er så aggressiv for egentlig?

Mente bare at det er mange som har den meningen.

Nei, jeg fikk aap uten sykemelding først. Var arbeidsledig først og hadde så en samtale med nav der jeg fortalte om mine problemer. Ble så anbefalt å søke aap.

Jeg var ikke sykemeldt, fordi jeg ikke turte å sykemelde meg, så jobbet til jeg ikke klarte mer. Skulle sikkert egentlig ha sykemeldt meg, men det turte/klarte jeg ikke.

Hvis du ikke tror på det, så får du nesten snakke med nav selv, men det er flere som får aap uten sykemelding først.Anonymous poster hash: 2b901...a9c

Du hadde ikke jobb! Og du hadde ikke sykepengerettigheter mener du da.

Skrevet

Du hadde ikke jobb! Og du hadde ikke sykepengerettigheter mener du da.

Jeg hadde jo jobb, men istedenfor å sykemelde meg, så sluttet jeg. Derfor hadde jeg ikke sykemelding før aap.

Skrevet

Jeg hadde jo jobb, men istedenfor å sykemelde meg, så sluttet jeg. Derfor hadde jeg ikke sykemelding før aap.Anonymous poster hash: 2b901...a9c

Der var leit ettersom du da mistet sykepengerettighetene dine. Psykisk helsevern er for dårlig dessverre.

Skrevet

Der var leit ettersom du da mistet sykepengerettighetene dine. Psykisk helsevern er for dårlig dessverre.

Ja, sånn kan det gå. Ikke noe å gjøre med det nå.

Skrevet

Tja ts mulig det, men jeg har også inntrykk av at Nav også glemmer hva AAP står for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...