Gå til innhold

Hvorfor har alle kokker olivenolje på alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser stadig bilder av mat mesterkokker lager, eller får servert. F.eks Gordon Ramsay. Hvorfor er det olivenolje på alt? I de fleste kokkeprogrammer jeg ser, utenlandske da, er det alltid noen som sier "and a little bit olive oil".... Hvorfor?

Anonymous poster hash: 43cc5...080

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fett er smaksforsterker.

Anonymous poster hash: 9d94d...e1f

• Liker 4
Skrevet

Fordi det er utrolig godt og fremmer smaken.

• Liker 6
Skrevet

Men det smaker jo oliven!

Skrevet

God olivenolje smaker ikke akkurat oliven, bare veldig veldig godt spør du meg! Billig olje smaker fælt.

• Liker 7
Skrevet

Ikke rart mange kokker er lubne

Anonymous poster hash: a6afb...3c0

Skrevet

Jeg ser stadig bilder av mat mesterkokker lager, eller får servert. F.eks Gordon Ramsay. Hvorfor er det olivenolje på alt? I de fleste kokkeprogrammer jeg ser, utenlandske da, er det alltid noen som sier "and a little bit olive oil".... Hvorfor?

Fordi olivenoljeprodusenter gir dem olje gratis mot omtale.

Skrevet

I tillegg til at god olivenolje smaker godt, regnes den også som en av de sunneste oljene. Men det er riktig at den ikke kan brukes til alt; noen ganger er det bedre å bruke en mer nøytral olje.

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er hipt og trendy.

Anonymous poster hash: 91be9...862

• Liker 1
Skrevet

Synes det er ekkelt. Greit med litt, men å helle fett på alt er en dårlig vane synes jeg.

Synes Jamie Oliver er så flink, og liker han godt, men ingen grunn til å pøse på med olje flere steder for å få til en rett. :)

Skrevet

Olivenolje tar laaang tid å produsere. Et tre skal vokse lenge før man kan høste.

Så produsentene er intressert i at varen er populær. Dette hjelper kokken til med, ved å anbefale dette hele veien.

Man kan bruke raps også, som er enklere og billigere å produsere, men krever større arealer. Så det er i alles interesse at produksjonen av oliven holdes oppe.

Mange i SørEuropa og MidtØsten lever av olivenlundene sine. Alle vil gjerne at denne oljen kjøpes og benyttes.

• Liker 1
Skrevet

Men det smaker jo oliven!

Du kan (og bør) velge oljer, akkurat som du velger vin.

Det er bare nordmann som ikke vet dette...

• Liker 3
Skrevet

Ikke rart mange kokker er lubne

Anonymous poster hash: a6afb...3c0

De fleste kokker er jo ikke lubne.

Anonymous poster hash: c0048...6bc

• Liker 2
Skrevet

De fleste kokker er jo ikke lubne. Anonymous poster hash: c0048...6bc

Stol aldri på en tynn kokk!

• Liker 9
Skrevet

Kunne man ikke like greit hatt litt smør i retten? Det smaker i alle fall helt sikkert godt.

• Liker 1
Skrevet

Stol aldri på en tynn kokk!Anonymous poster hash: 43cc5...080

stol ikke på en overvektig kokk heller
  • Liker 2
Skrevet

stol ikke på en overvektig kokk heller

Om jeg må få si min lille underbevisste mening, så ser det jo ut til at den enes mat

er så knallgod at man bare smake på den. :jepp:

Den andres mat er helt sikker full av olivenolje, så da styrer jeg unna den.

*tull og tøys, men en liten brodd av sannhet i også* ;)

Skrevet

Kunne man ikke like greit hatt litt smør i retten? Det smaker i alle fall helt sikkert godt.

Salat med smørdressing, carpaccio med smør, pizza margherita med smeltet smør, gazpacho med masse smør i, aioli med smør, caprese med smør, bacalao med smør ... I don't think so. :)

Smør er godt, men hver til sitt bruk. Jeg tror problemet er at du enten kjøper helt feil olivenoljer, eller rett og slett ikke liker olivenolje. :)

Anonymous poster hash: bea07...5cc

• Liker 2
Skrevet

Kanskje fordi en god olivenolje hever smaken på veldig mange retter?

De siste årene har jeg begynt å bruke olivenolje i supper. Dvs. jeg risler den over like før servering. Anbefales!

Anonymous poster hash: 317d1...93e
  • Liker 1
Skrevet

Smør er godt, men hver til sitt bruk.

Anonymous poster hash: bea07...5cc

Helt enig. :) Noen ting er godt med smør, noen med olje. Og noen med begge deler. :) Er skeptisk til å ha smør på salaten eller over sandwichen min, men så er jeg også skeptisk til olivenolje-øye i risengrynsgrøten min, eller å lage "sandefjordsolje" til torsken. :eeeh:

Anonymous poster hash: 71fbc...be5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...