Gå til innhold

Styrketrening nybegynner, frivekter og kroppsvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å sette opp et styrkeprogram. Jeg har noe erfaring men begynner nå på nytt etter en pause.

Jeg har kun tilgang til frivekter, egen kropp og matte.

Jeg tenker å dele treningen opp i 3. Arm og bryst, mage og rygg, rumpe og ben, da med ca 10 øvelser pr av dagene. Jeg kommer til å kjøre 5x4 med tunge vekter, altså med mål om maksimal styrke.

Det jeg lurer på er om dere med litt erfaring kan dele deres erfaringer angående hvilken øvelser dere gjør og oppdelingen av dem, da selvfølgelig kun øvelser som ikke krever apparater og stang.

Har dere noen øvelser dere elsker, hvilke øvelser føler dere at dere får mest utbytte av, er det en oppdeling dere føler fungerer best?

Jeg har lest og lest og tilegnet meg mye kunnskap men jeg tenker det er fint å få direkte råd fra erfarne folk :) Jeg har problemer med ryggen så dere med gode ryggøvelser er spesielt velkommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den øvelsen her er helt genial. Press rumpa di sammen så godt du klarer, når du løfter deg opp. Du skal kjenne at det svir.

Weighted_Glute_Bridge-1.png

I tillegg så er knebøy med vektskive en fin løsning om du ikke har stang.

Anonymous poster hash: a4a89...794
Skrevet

Den øvelsen her er helt genial. Press rumpa di sammen så godt du klarer, når du løfter deg opp. Du skal kjenne at det svir.

Weighted_Glute_Bridge-1.png

I tillegg så er knebøy med vektskive en fin løsning om du ikke har stang.

Anonymous poster hash: a4a89...794

Takk for svar. Den øvelsen gjør jeg faktisk allerede. Jeg glemte å skrive at jeg har en del ryggøvelser som jeg gjør hver dag. Noen er innenfor styrke kategorien men det er mye tøy og bøy.

Skrevet

Hva slags frivekter har du? Manualer, eller stang?

Hvis du er nybegynner - hvorfor velger du å kjøre et splittprogram, og ikke et helkroppsprogram? Jeg syns det høres litt tungvint ut å dele det i tre, det er noe man som regel venter med til man er ganske erfaren. Jeg mener - 10 øvelser for rumpe og ben med ganske tunge vekter og 5x4 synes jeg høres litt overkill ut...

Hvis du er nybegynner ville jeg heller gått fot et ferdig program, i stedet for å sette sammen ditt eget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...