AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Jeg vurderer å studere logistikk på Høgskolen i Molde, enten i Molde eller Kr.sund. Jeg lurer på om noen har gått på en av disse linjene? Jeg vet forskjellen på studieretningene, men jeg lurer på om noen som har gått på en av dem kan svare. - Er det tilfelle at det er store jobbmuligheter etter studiet? - Hva kan man forvente i startlønn? - Hvilke jobber kan man søke på, i hvilke bransjer osv. Det er jo en økonomiutdannelse, stemmer det at man kan gå videre og bli siviløkonom? Blir veldig glad for svar! Anonymous poster hash: 4ee0e...b0e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Ingen? Anonymous poster hash: 710db...846
Christiania_Oslo Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 Har lurt på dette selv. Kjæresten til vennina mi vurderte å søke der, men han ombestemte seg pga flytting. Jeg synes det høres interessant ut og du kan vel få jobbe med et spekter av muligheter da logistikk er noe de trenger overalt.
nemona Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Hei jeg ble ferdig med bachelor i logistikk i Molde for noen år siden. Svarer derfor ut fra erfaringene jeg har derfra. Det er generelt sett gode jobbmuligheter etter du er ferdig med studiet, men hvor lett det er å finne seg noe kommer også litt an på hvor du vil jobbe når du er ferdig. Er du villig til å flytte til Stavanger har det i hvert fall tidligere vært et flust av jobbmuligheter, men mulig dette har endret seg litt nå etter alle oppsigelsene i oljesektoren. Jeg har uansett ikke inntrykk av at det er spesielt vanskelig å finne seg jobb og jeg vet ikke om noen som gikk studiet samtidig som meg som ikke har fått seg en relevant jobb i etterkant. Når det gjelder hvilke bransjer, så vil jeg tro man kan finne noe innenfor de fleste bransjer. Jeg jobber selv i energibransjen, mange finner seg noe innen olje og ellers kan man jobbe i alle slags produksjonsbedrifter og innen transport. De aller fleste jeg kjenner har fått seg jobb som innkjøpere, ellers jobber noen som logistikkarbeidere innen transport eller jobber som planleggere f.eks innen produksjon eller ruteplanlegger. Jeg jobber selv som innkjøper og er veldig fornøyd med både studievalg og jobben jeg fikk i etterkant ! Startlønn ligger på litt over 400 000 tipper jeg, begynte selv på 410. Mulig dette også avhenger litt av hvor i landet du får jobb. Veldig lurt studievalg om du velger å begynne på dette! Logistikk er noe som prioriteres stadig høyere i de fleste bedrifter ettersom markedene blir mer og mer konkurranseutsatt og de trenger et større fokus på å holde kostnadene på et lavere nivå enn tidligere for å være konkurransedyktige. Dette er noe vi som studerer logistikk kan hjelpe til med ! Som en siste kommentar, så vippet jeg også mellom Molde og Kristiansund før jeg begynte. Fikk tips om å velge Molde fordi det er den mest generelle studieretningen og du da kan søke de samme jobbene som de Som tar studiet i Ksund uansett. Studentlivet i Molde var også helt topp da jeg gikk der Håper dette hjalp deg litt og lykke til i valget ditt! 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #5 Skrevet 24. februar 2015 Hei jeg ble ferdig med bachelor i logistikk i Molde for noen år siden. Svarer derfor ut fra erfaringene jeg har derfra. Det er generelt sett gode jobbmuligheter etter du er ferdig med studiet, men hvor lett det er å finne seg noe kommer også litt an på hvor du vil jobbe når du er ferdig. Er du villig til å flytte til Stavanger har det i hvert fall tidligere vært et flust av jobbmuligheter, men mulig dette har endret seg litt nå etter alle oppsigelsene i oljesektoren. Jeg har uansett ikke inntrykk av at det er spesielt vanskelig å finne seg jobb og jeg vet ikke om noen som gikk studiet samtidig som meg som ikke har fått seg en relevant jobb i etterkant. Når det gjelder hvilke bransjer, så vil jeg tro man kan finne noe innenfor de fleste bransjer. Jeg jobber selv i energibransjen, mange finner seg noe innen olje og ellers kan man jobbe i alle slags produksjonsbedrifter og innen transport. De aller fleste jeg kjenner har fått seg jobb som innkjøpere, ellers jobber noen som logistikkarbeidere innen transport eller jobber som planleggere f.eks innen produksjon eller ruteplanlegger. Jeg jobber selv som innkjøper og er veldig fornøyd med både studievalg og jobben jeg fikk i etterkant ! Startlønn ligger på litt over 400 000 tipper jeg, begynte selv på 410. Mulig dette også avhenger litt av hvor i landet du får jobb. Veldig lurt studievalg om du velger å begynne på dette! Logistikk er noe som prioriteres stadig høyere i de fleste bedrifter ettersom markedene blir mer og mer konkurranseutsatt og de trenger et større fokus på å holde kostnadene på et lavere nivå enn tidligere for å være konkurransedyktige. Dette er noe vi som studerer logistikk kan hjelpe til med ! Som en siste kommentar, så vippet jeg også mellom Molde og Kristiansund før jeg begynte. Fikk tips om å velge Molde fordi det er den mest generelle studieretningen og du da kan søke de samme jobbene som de Som tar studiet i Ksund uansett. Studentlivet i Molde var også helt topp da jeg gikk der Håper dette hjalp deg litt og lykke til i valget ditt! Tusen takk for svar! Jeg er veldig usikker selv på hvilken av de to jeg skal velge, jeg ser den med at i Molde er det mer generelt, men samtidig er jeg veldig interessert i olje og gass og har utrolig lyst å jobbe innen industrien som innkjøper. Er det muligheter å få reise i jobben? Anonymous poster hash: 710db...846
nemona Skrevet 25. februar 2015 #6 Skrevet 25. februar 2015 Tusen takk for svar! Jeg er veldig usikker selv på hvilken av de to jeg skal velge, jeg ser den med at i Molde er det mer generelt, men samtidig er jeg veldig interessert i olje og gass og har utrolig lyst å jobbe innen industrien som innkjøper.Er det muligheter å få reise i jobben? Anonymous poster hash: 710db...846 Jeg skjønner! Men så tenker jeg at det er et tryggere valg med en mer generell utdannelse ettersom du i tillegg til å kunne jobbe i oljeindustrien også lettere kan finne deg noe i andre sektorer senere hvis du skulle ønske det eller oljebransjen skulle gå mot dårligere tider. Jeg reiser litt i forbindelse med jobben. Besøker fabrikker som jeg har ansvar for, og følger opp underleverandører vi har viktige avtaler med eller som vi evaluerer i forkant av større forespørsler. Veldig spennende, spesielt siden de fleste holder til utenfor Norge . Hvor mye man reiser avhenger selvfølgelig litt av arbeidsoppgavene du får, men hvis du ønsker å reise, så tror jeg ofte det er muligheter for det og arbeidsgiver ser dette som et pluss. Uansett om du veldger Molde eller Ksu anbefaler jeg deg forresten å studere i utlandet ett eller to semestre. Jeg skriver like mange engelske mailer som norske, så stort pluss å beherske engelsk godt! 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #7 Skrevet 25. februar 2015 Jeg skjønner! Men så tenker jeg at det er et tryggere valg med en mer generell utdannelse ettersom du i tillegg til å kunne jobbe i oljeindustrien også lettere kan finne deg noe i andre sektorer senere hvis du skulle ønske det eller oljebransjen skulle gå mot dårligere tider. Jeg reiser litt i forbindelse med jobben. Besøker fabrikker som jeg har ansvar for, og følger opp underleverandører vi har viktige avtaler med eller som vi evaluerer i forkant av større forespørsler. Veldig spennende, spesielt siden de fleste holder til utenfor Norge . Hvor mye man reiser avhenger selvfølgelig litt av arbeidsoppgavene du får, men hvis du ønsker å reise, så tror jeg ofte det er muligheter for det og arbeidsgiver ser dette som et pluss. Uansett om du veldger Molde eller Ksu anbefaler jeg deg forresten å studere i utlandet ett eller to semestre. Jeg skriver like mange engelske mailer som norske, så stort pluss å beherske engelsk godt! Igjen; tusen takk for svar! Så gøy å få høre fra noen som har studert det og i tillegg har fått den typen jobb. Er nemlig akkurat noe slikt jeg har sett for meg å jobbe som. Å få reise i jobben er faktisk et viktig punkt for meg, så fint å vite at det er mulig med en slik utdannelse. Ja, det å reise utenlands har jeg tenkt på, men har samtidig veldig lyst å ha utplassering i bedrift - heldigvis lenge til jeg må bestemme meg for det. Ang det første du skrev, så er det akkurat det jeg har tenkt på og diskutert litt med meg selv ang også. Får tenke litt til på det, har sett på fagene og ser jo at det er akkurat det samme - bare at man har flere valgfag i Mode pga i Ksu er mange av valgfagene oljerelaterte. Anonymous poster hash: 710db...846
Gleesius Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 Jeg kan bare si at jeg kjenner mange som har tatt den utdannelsen de siste årene og veldig få av disse jobber med det de er utdannet for. Dette kan selvf. Ha med nedgang i oljen for øyeblikket, samt at de ikke vil flytte på seg. Dette er de som har studert i ksu Jeg kjenner faktisk 3 stk som var ferdige nå i sommer og ingen av de er i jobb.. Alle 3 er oppegående mennesker og hadde gode karakterer på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå