Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min går på aap minstesats og kanskje han ender ufør. Far og mor er skilt og vil hjelpe han hver mnd med en sum. For han sykdom koster opg trenger masse ting. Så vil NAV reagere på dem pengene ham vil få inn hver mnd? Sikkert 1500 kr hver el no. Men han vil ikke få julegaver el bursdag gaver el no. Kommer Ann på dem om han får så mye og. Hvil han måtte skatte for dem penga? Er det noe ulemper el feil med dette? Er det bedre at han får dem cash?

Anonymous poster hash: 687eb...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Broren min går på aap minstesats og kanskje han ender ufør. Far og mor er skilt og vil hjelpe han hver mnd med en sum. For han sykdom koster opg trenger masse ting. Så vil NAV reagere på dem pengene ham vil få inn hver mnd? Sikkert 1500 kr hver el no. Men han vil ikke få julegaver el bursdag gaver el no. Kommer Ann på dem om han får så mye og. Hvil han måtte skatte for dem penga? Er det noe ulemper el feil med dette? Er det bedre at han får dem cash?

Han trenger ikke å opplyse om dette så lenge han ikke jobber for pengene. 1500 kr måneden er i grunn en liten sum. Når han går over på uføre burde han si ifra om ordningen slik at NAV er informert om dette men jeg tviler på at de kommer til å henge seg opp i dette.

Anonymous poster hash: ca18d...97d

Skrevet

Det er jo ikke din sak, så hvorfor lurer du? Han kan motta 41.061 i året uten å melde fra til skatteetaten. Nei det skal ikke skattes av eller meldes inn til NAV. Det har ingenting å si for pengene han mottar når han går på AAP.

Anonymous poster hash: c0b0d...3e2
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke din sak, så hvorfor lurer du? Han kan motta 41.061 i året uten å melde fra til skatteetaten. Nei det skal ikke skattes av eller meldes inn til NAV. Det har ingenting å si for pengene han mottar når han går på AAP.

Anonymous poster hash: c0b0d...3e2

Han er broren min og jeg passer og hjelper han sammen med våre skilte foreldre. Når dem er slitne tar jeg og hjelper mer og motsatt. Du har ingenting med det å gjøre om jeg passer på han! Forresten, det blir ca 1500 av HVER. Så ca 3000kr i mnd. Pluss minus.

• Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet

Han er broren min og jeg passer og hjelper han sammen med våre skilte foreldre. Når dem er slitne tar jeg og hjelper mer og motsatt. Du har ingenting med det å gjøre om jeg passer på han! Forresten, det blir ca 1500 av HVER. Så ca 3000kr i mnd. Pluss minus.

Poenget er jo at han ikke skal jobbe. Det er sosialkontoret som er helt nazi på inntekt. Får du ekstra penger der så kutter de i tilsvarende. Så da er jo spørsmålet. Får han sosialhjelp eller bostøtte ved siden av eller har han kun AAP? Ved kun AAP så går det nok helt fint :)

Er du usikker så hadde jeg ringt NAV og spurt på generelt grunnlag.

• Liker 1
Skrevet

Han kan motta så mye ekstra han ønsker både på aap og uføretrygd. Så lenge han får pengene uten at han jobber for dem skal det ikke meldes inn.

Anonymous poster hash: a6d9f...b00

• Liker 2
Skrevet

Poenget er jo at han ikke skal jobbe. Det er sosialkontoret som er helt nazi på inntekt. Får du ekstra penger der så kutter de i tilsvarende. Så da er jo spørsmålet. Får han sosialhjelp eller bostøtte ved siden av eller har han kun AAP? Ved kun AAP så går det nok helt fint :)

Er du usikker så hadde jeg ringt NAV og spurt på generelt grunnlag.

aap, og kanskje ufør snart :) Men kommer nav til å spøre han om han jobber for dem? Trenger vi å melde fra? El er det slik at dem ikke har noe med det?

Skrevet

aap, og kanskje ufør snart :) Men kommer nav til å spøre han om han jobber for dem? Trenger vi å melde fra? El er det slik at dem ikke har noe med det?

Dette sjekker ikke kontoen hans, så dette trenger dere ikke tenke på :-)

Anonymous poster hash: a6d9f...b00

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt nav og spurt, for plutselig finner dem det ut. (etterkontroller osv), hvis dem sier det går fint er det ingen problem. hvis ikke ville jeg kanskje tatt det ut i kontanter og gitt...

Anonymous poster hash: 8d0e0...8bb
Skrevet

Det er KUN sosialstøtte som andre penger man får inn blir straffet. Som ufør har du lov til å tjene en god del penger ved siden av; jeg husker ikke summen i hodet nå, men 3000kr i måneden er langt under. Dessuten er det ved jobb; familie som gir penger er ikke noe NAV har det minste med å gjøre. Så ikke bekymre deg du :) Dette har ikke NAV noe med. Familie hjelper familie og er ikke meldepliktig noe sted.

Skrevet

Dere er så greie <3 Takker for svar :)

Skrevet

Kom til å tenke på om venner el kjærester vil gi støtte er det og lov? Altså gjelder dette venner og familie og?

Skrevet

Noen som vet!?

Skrevet

Så lenge det ikke er arbeidsinntekt, spiller det ingen rolle hvem man får penger av eller hvor mye :) Det er vel skatteregler rundt gaver og sånt, men det tror jeg skal være ganske mye større summer.

Skrevet

På AAP spiller det forresten overhodet ingen rolle hvor mye man tjener i arbeid heller f.eks. så lenge man ikke jobber over den tillatte prosentandelen (60%)

Skrevet

Så lenge det ikke er arbeidsinntekt, spiller det ingen rolle hvem man får penger av eller hvor mye :) Det er vel skatteregler rundt gaver og sånt, men det tror jeg skal være ganske mye større summer.

Vet du hvor det står? Trodde den avgiften var borte! Sånn for å være sikker :)

Skrevet

Jeg fant denne:

"

Må føre opp

Bak på selvangivelsen finnes posten «1.5.3. Arv og gave. Her skal du krysse av, dersom du er en av de som i løpet av skatteåret har fått arv eller gaver til 100.000 kroner eller mer.

Men det betyr altså ikke at du skal betale inntektsskatt av verdiene du har mottatt."

http://e24.no/privat/skatt/skatt/du-slipper-skatt-paa-arv-og-gaver/10091635

Takker så mye! Så man skal varsle bare for å¨varsle?

Skrevet

Ja, men kun på gaver over 100.000 fra en enkeltperson såvidt jeg forstår, for at Skatteetaten skal forstå hvorfor formue plutselig har økt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...