Gå til innhold

Innhold i gull og sølv - noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått testet flere gull- og sølvringer i et apparat som heter "niton xrf analyzer". Dette apparatet analyserer hvilke metaller som objektet inneholder. For å si det mildt så ble jeg svært overrasket! INGEN av de ringene jeg testet inneholdt det jeg forventet!

Eksempler:

* Ring med "hvitt gull" og sirikoner inneholdt følgende:

* nb - 1,53%

* bi - 5.20%

* se - 5,33%

* w - 63,33%

* cu - 17%

* ni - 5,35%

Sølvring:

* ag - 6,04%

* al - 93,26%

* cu - 0,14%

Begge disse ringene er kjøpt hos gullsmed. Noen som har kunnskaper om dette, og som kan forklare meg hvorfor ringene ikke inneholder det jeg forventer at de skal inneholde - au (gull), og minimimalt med ag (sølv)? Blir vi som forbruker lurt? Sjekka flere ringer, og alle kjøpt hos gullsmed her i Norge, og ingen inneholder dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått testet flere gull- og sølvringer i et apparat som heter "niton xrf analyzer". Dette apparatet analyserer hvilke metaller som objektet inneholder. For å si det mildt så ble jeg svært overrasket! INGEN av de ringene jeg testet inneholdt det jeg forventet!

Eksempler:

* Ring med "hvitt gull" og sirikoner inneholdt følgende:

* nb - 1,53%

* bi - 5.20%

* se - 5,33%

* w - 63,33%

* cu - 17%

* ni - 5,35%

Sølvring:

* ag - 6,04%

* al - 93,26%

* cu - 0,14%

Begge disse ringene er kjøpt hos gullsmed. Noen som har kunnskaper om dette, og som kan forklare meg hvorfor ringene ikke inneholder det jeg forventer at de skal inneholde - au (gull), og minimimalt med ag (sølv)? Blir vi som forbruker lurt? Sjekka flere ringer, og alle kjøpt hos gullsmed her i Norge, og ingen inneholder dette?

Kjør lenger sampling kan kanskje hjelpe hvis det er veldig lav karat?

Skrevet

Hva betyr det?

Skrevet

lengden på prøven den tar, tiden som brukes for å samle inn data/måle elektroner som blir frigitt. Foreslår å sette deg godt inn i den hvis du skal sjekke opp i ting med den. Ikke sikker på om du nødvendigvis skal få en direkte lesning av AU når du måler med et slikt spektroskop.

Skrevet

Han som sjekka dette gjør dette til daglig. Mener du at han har gjort feil med avlesningen? Her holder man "pistolen" mot objektet som man ønsker og avlese, og så kommer resultatet opp på en skjerm. Er dette ikke rett fremgangsmåte?

Skrevet

Er sølvringen veldig lett i forhold til str? Om en ring inneholder over 93% aluminium, som du sier din gjør, vil den jo være veldig mye lettere enn en sølvring.

Anonymous poster hash: 0bbad...55f

Skrevet

Jeg testet flere ringer, og alle sølvringene inneholdt mest aluminium. Har derfor ingen å sammenligne med. Testet også sølvbestikk, og de inneholdt i henhold til merkingen ---> ca 92% ag (var merket med 925).

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg tenker på mulige feilkilder her:

1. Var apparatet innstilt på riktig "program" under analysen?

Slike apparater brukes jo for å få en rask tilbakemelding om innholdet i en materie, og de har ulike program avhengig av hva man analyserer på. I alle fall kan det ofte velges mellom "plastprogram" og "metallprogram".

2. En annen feilkilde er at en ikke "treffer" det en "skyter" på under analysen.

3. En tredje feilkilde, beslektet med nr 2, er at man har lagt det man skal analysere på oppå en bakgrunn som blir med i analysen, f.eks at du har lagt en tynn sølvring oppå en aluminiumsbenk når du skal teste den.

I tillegg leter ikke alle disse "pistolene" etter absolutt alle grunnstoffer, men etter et gitt antall stoffer. Det er ikke alle som er laget slik at de kan analysere for edelmetaller som gull og platina.

For øvrig er det slik som for the ladies sier: jo lengre tid man analyserer, jo sikrere blir svaret.

For gullringene vil jeg anta at apparatet har "feiltolket" gullet som wolfram, rett og slett fordi apparatet ikke har egenskapen til å finne gull. Wolfram og gull er i samme periode i det periodiske system, og det kan trolig spille inn.

Siden apparatet tydeligvis kan finne sølv, ville jeg tenkt på feilkilde nr 3 som nevnt ovenfor. Kan dette stemme? Ved analyse av metaller bør man legge metallgjenstanden på en treplate e.l.

Skrevet

Jeg tenker på mulige feilkilder her:

1. Var apparatet innstilt på riktig "program" under analysen?

Slike apparater brukes jo for å få en rask tilbakemelding om innholdet i en materie, og de har ulike program avhengig av hva man analyserer på. I alle fall kan det ofte velges mellom "plastprogram" og "metallprogram".

2. En annen feilkilde er at en ikke "treffer" det en "skyter" på under analysen.

3. En tredje feilkilde, beslektet med nr 2, er at man har lagt det man skal analysere på oppå en bakgrunn som blir med i analysen, f.eks at du har lagt en tynn sølvring oppå en aluminiumsbenk når du skal teste den.

I tillegg leter ikke alle disse "pistolene" etter absolutt alle grunnstoffer, men etter et gitt antall stoffer. Det er ikke alle som er laget slik at de kan analysere for edelmetaller som gull og platina.

For øvrig er det slik som for the ladies sier: jo lengre tid man analyserer, jo sikrere blir svaret.

For gullringene vil jeg anta at apparatet har "feiltolket" gullet som wolfram, rett og slett fordi apparatet ikke har egenskapen til å finne gull. Wolfram og gull er i samme periode i det periodiske system, og det kan trolig spille inn.

Siden apparatet tydeligvis kan finne sølv, ville jeg tenkt på feilkilde nr 3 som nevnt ovenfor. Kan dette stemme? Ved analyse av metaller bør man legge metallgjenstanden på en treplate e.l.

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Jeg er usikker på om apparatet var innstilt på riktig program, men skal få sjekket dette opp. Når vi "skjøt" ringene så ble de holdt i handa, og handa hvilte mot et trebord, så det var ikke noe aluminium i nærheten. Siden den klarte å finne sølve i sølvbestikket, som ble holdt på identisk måte som ringene (foruten at vi kunne holde hånda lengre unna), så har jeg vansker med å se at måleapparatet skulle være feil innstilt. Kan hånda påvirke resultatet???? Og så synes jeg det er helt utrolig at det finner sølv, men i forsvinnende liten mengde....

Gjest Margit Spat
Skrevet

Hånda skulle neppe gi aluminiumsresultat, og bakgrunnen dere har brukt virker også riktig.

Man skal være litt forsiktig under bruk av slike apparater fordi de bruker røntgenstråling til analysen. Hvis du vil forsøke med sølvringene igjen ville jeg gjort følgende:

Bruk samme trebord som før.

Legg et skriveunderlag e.l. i kraftig plast oppå bordet.

Legg ringen oppå dette underlaget uten å holde i den, pga røntgenstrålene.

Hold pistolen helt inntil ringen og "skyt".

Det er rart om smykker med stempel skal være så feil.

Hvis man skal avgjøre om noe er enten sølv eller aluminium, er det ikke bare vekt man kan skille på.

Sølv oksiderer mye lettere i luft enn aluminium gjør, slik at en aluminiumsring ikke vil bli svart på samme måten som sølv blir. Dersom sølvringene dine har blitt mørkere med tiden, er de trolig nettopp sølvringer, og ikke aluminiumsringer.

Skrevet (endret)

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Jeg er usikker på om apparatet var innstilt på riktig program, men skal få sjekket dette opp. Når vi "skjøt" ringene så ble de holdt i handa, og handa hvilte mot et trebord, så det var ikke noe aluminium i nærheten. Siden den klarte å finne sølve i sølvbestikket, som ble holdt på identisk måte som ringene (foruten at vi kunne holde hånda lengre unna), så har jeg vansker med å se at måleapparatet skulle være feil innstilt. Kan hånda påvirke resultatet???? Og så synes jeg det er helt utrolig at det finner sølv, men i forsvinnende liten mengde....

Hva står det på ringene? Tenker på finhetsgrad.

Endret av likeasir
Skrevet

Hvor farlig er røngenstrålene? Jeg satt ved siden av, og har en baby i magen... Bør jeg bli bekymra? Er litt vanskelig å si om de er blitt mørkere - i såfall er det ikke mye. Hvis jeg får mulighet så skal jeg få målt en gang til, men da blir det tredje gang vi tester enkelte av ringene - og resultatet har vært det samme.

På ringen av hvitt gull står det 585 og på sølvringen står det 925.

Ja, det er mystisk at apparatet kommer frem til dette resultatet . og enda mere mystisk at den viser rett resultat på sølvbestikket. Klarer derfor ikke å fri meg fra tanken at det er noe lureri... Er det bare jeg som er særdeles kritisk? :)

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg tror risikoen ved dette apparatet er ekstremt lav :) Ellers ville det vært mye mer advarsler og sikkerhetsregler rundt bruken av "pistolen".

At apparatet sannsynligvis viser riktig resultat på sølvbestikk, men ikke på ringer, vil jeg rett og slett tro at ligger i at man har "truffet" bestikket under skyting på dette, men at man ikke helt har truffet på ringene. Dette fordi bestikket har større flate og er lettere å treffe.

Du kan jo spørre den som gjorde analysen om vedkommende kan "skyte" i løse lufta og lese av hvilket resultat som kommer opp da. Vekommende kan også "skyte" på den bakgrunnen som ble brukt (treplate) og se hva slags resultater man da får. Hvis disse likner på det som kom opp når sølvringene ble testet, er det i alle fall ting som tyder på at man har bommet på ringene, eller bare delvis har truffet dem.

Skrevet

Ja, må kanskje prøve en gang til :) Det er vanskelig når objektene er så små... Vil det si at man kanskje må kapitulere siden det kan være vanskelig å treffe rett? Det er ikke noe man kan holde ringen i, som gjør det lettere å lese korrekt svar?

Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

..

Endret av FuturePrimitive
Skrevet

Har du kjøpt en 14 karats gullring så er det nok 14 karat gull også. Er ganske sikker på at norske gullsmeder ikke driver med svindel og lureri (tror jeg ihvertfall). Det å forfalske gull er vel omtrent like alvorlig som falskmynteri :klo:?

Anonymous poster hash: b8d7a...17b
Skrevet

Hvis du finner volumet og vekten av sølvringen, så er det lett å avgjøre om den inneholder 92% sølv eller aluminium.

Skrevet

Ehhh... Kan du utdype dette?

Skrevet

Ehhh... Kan du utdype dette?

Eksempel: Jeg gjør det enkelt og setter volumet til 1 cm3 . Tettheten til sølv er 10,5 g/cm3 og tettheten til aluminium er 2,7 g/cm3 .

Hvis ringen inneholder 92,5% sølv og 7,5% av noe annet (lar det være aluminium her for enkelhets skyld), så skal den veie 0,925*10,5g + 0,075*2,7g = 9,915g.

Om det derimot er slik som målingen viser, at den består av ca. 93% aluminium og 6% sølv, så skal vekten være ca.: 0,93*2,7g + 0,06*10,5g = 3,141g.

En sølvring vil altså veie mer en tre ganger så mye som en tilsvarende ring i aluminium.

Skrevet

Hvordan finner jeg kubikken av ringen? Det her ser veldig matematikk ut, og da er rullegardinene nede med en gang ☺ Takk for hjelpa, forresten ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...