Miklo Velka Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har et sterkt ønske om å gå ned i vekt, raskt. Jeg har ikke eid ei badevekt på flere år, så hva vekten viser i dag vet jeg ikke, men vil tippe på 90+. Målet er å komme ned til 70-75. Motivasjonen er både helse og selvfølelse, og det er noe jeg virkelig vil gjøre, men vet bare for lite om hvordan jeg skal gå frem for å gjøre det. Første steg er å legge om kostholdet, og det tror jeg at jeg skal klare, men da er jeg nok avhengig av, i alle fall i starten, å spise oftere enn jeg gjør i dag. I perioder så er jeg flink til å spise regelmessig, men dessverre så er frokosten ofte noe som blir ofret. Jeg spiser da gjerne 3-4 hardkoke egg, minus plommen, på formiddagen, før jeg tar lunsj omtrent midt på dagen. Middag kommer som regel rundt 18-19, og består som regel av svin, kylling eller hvit fisk. Hvor viktig er tilbehør til maten? Til middag er jeg ikke flink nok til å passe på tilbehøret, så det ender gjerne opp med ris eller pasta. Hvor mye kjøtt og grønt bør en middag bestå av? De gangene jeg spiser frokost blir det ofte frokostblandinger, typ Kelloggs Special K, eller lignende, og gjerne med friske bær, og noen ganger nøtter. Jeg er litt for glad i søtsaker, og vet at jeg må kutte ut dette, og ikke minst cola. For et års tid siden kuttet jeg ut cola helt, samt gikk drastisk ned i mengden med søtsaker jeg spiste. Middagen bestod da ofte av kylling eller fisk med broccoli og blomkål, og jeg spiste regelmessige måltider. Jeg målte ikke vekten, men fikk ofte kommentarer om at jeg hadde gått ned i vekt, og mistenker at jeg kun på dette gikk ned rundt 10 kg på et par måneder. Uten trening. Men det er egentlig ren gjetning. Jeg skal forsøke å komme meg inn på det samme spor igjen, men vil samtidig ta med meg tips og lærdom på veien. Hva bør jeg holde meg unna, og hva bør jeg få i meg mere av? Hvordan kan man ta knekken på søtsuget? Finnes det noen typer kosttilskudd jeg kan ta i tillegg for at kiloene skal forsvinne raskere? Hva med fettforbrennere som for eksempel denne? Vil det ha noen effekt for meg? Tanken er å kombinere dette med trening også, men jeg sliter virkelig med å klare å komme meg avgårde. Forsøker derfor å få med meg noen på trening, slik at vi kan dra med hverandre. Tar i mot alle tips og forslag med åpne armer!
Gjest Runforit Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Det første som slår meg er at kostholdet sist du gikk ned i vekt er helt på bærtur om du ønsker en varig livstilsendring. Special K er full i sukker og kylling/fisk med grønnsaker uten verken fett eller karbs til hadde fått meg til å gnage av meg beinet innen kort tid. Det finnes ingen snarveier eller piller for vektnedgang. Da hadde alle vært slanke. Det handler om kalori inn/ut, fysisk aktivitet og gode vaner og valg dag etter dag, måned etter måned, år etter år. Start med å lage en matplan for hele uka. Frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Du skal ha god balanse mellom proteiner, fett og karbs gjennom dagen. Eks: Frokost eggerøre med fløte, skinke og avokado. Lunsj: Speltlompewraps med kylling, rømme, salsasaus og masse grønnsaker Mellom Frukt og nøtter Middag 200 gram kjøtt, en knytteneve ferdigkokt fullkornris/pasta og masse grønnsaker Kvelds Gresk yoghurt med frukt Finn inspirasjon på matblogger til ukesmenyer(lavkarbogjortenkelt.net, foodbyvictoria etc) Du skal aldri ligge under 1500 kcal per dag. Det betyr at når du trener så skal du plusse på det du forbrenner slik at aldri ligger under 1500 kcal. Da vil du gå ned i vekt på en sunn måte og du slipper å bli deprimert og sprekke masse fordi du sulter deg selv. Ved å spise rett og trene 3 ganger i uka så vil du innarbeide gode, sunne og ikke minst legge opp til en livsstil du kan leve med resten av livet. Da vil kiloene renne av og holde seg borte resten av livet. 5
Miklo Velka Skrevet 24. februar 2015 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2015 (endret) Det første som slår meg er at kostholdet sist du gikk ned i vekt er helt på bærtur om du ønsker en varig livstilsendring. Special K er full i sukker og kylling/fisk med grønnsaker uten verken fett eller karbs til hadde fått meg til å gnage av meg beinet innen kort tid. Det kan nok det være en av grunnene til at jeg sprakk den gangen, for jeg følte det litt sånn på slutten. Hva foreslår du som tillegg til fisk eller kylling som inneholder riktige mengder fett eller karbohydrater? Har du forslag til noe som kan erstatte rømme og gresk yogurt? Klarer bare ikke smaken av det, så det kommer bare til å komme opp igjen om jeg presser det i meg. Finn inspirasjon på matblogger til ukesmenyer(lavkarbogjortenkelt.net, foodbyvictoria etc Takk for tipsene, skal definitivt sjekke de ut. Du skal aldri ligge under 1500 kcal per dag. Det betyr at når du trener så skal du plusse på det du forbrenner slik at aldri ligger under 1500 kcal. Da vil du gå ned i vekt på en sunn måte og du slipper å bli deprimert og sprekke masse fordi du sulter deg selv. Ved å spise rett og trene 3 ganger i uka så vil du innarbeide gode, sunne og ikke minst legge opp til en livsstil du kan leve med resten av livet. Da vil kiloene renne av og holde seg borte resten av livet. Det er det som er målet, men mangel på motivasjon gjør at jeg sliter litt med å dra meg selv i gang. Men forsøker å alliere meg med noen, slik at vi kan dra i gang hverandre. Tror det kan være bra for meg, spesielt i begynnlsen. Tusen takk igjen for gode tips. Skal se om jeg finner tips på linkene dine. Endret 24. februar 2015 av Gibralfaro
Gjest Runforit Skrevet 25. februar 2015 #4 Skrevet 25. februar 2015 Det kan nok det være en av grunnene til at jeg sprakk den gangen, for jeg følte det litt sånn på slutten. Hva foreslår du som tillegg til fisk eller kylling som inneholder riktige mengder fett eller karbohydrater? Har du forslag til noe som kan erstatte rømme og gresk yogurt? Klarer bare ikke smaken av det, så det kommer bare til å komme opp igjen om jeg presser det i meg. Takk for tipsene, skal definitivt sjekke de ut. Det er det som er målet, men mangel på motivasjon gjør at jeg sliter litt med å dra meg selv i gang. Men forsøker å alliere meg med noen, slik at vi kan dra i gang hverandre. Tror det kan være bra for meg, spesielt i begynnlsen. Tusen takk igjen for gode tips. Skal se om jeg finner tips på linkene dine. Gode kilder til fett er nøtter, avokado, oljer, peanøttsmør(en av mine favoritter), kokosmelk, fløte(2 sistnevnte er digg å lage gode sauser på). Karbohydrater: havregrøt(med sukrin gold, kanel, peanøttsmør og banan, YUM!), fullkornris/pasta, søtpotet etc Om du ikke liker gresk yoghurt og rømme så dropper du selvsagt det. Hva med Kesam? Og yoghurt naturell etc? Finn alternativer du liker Jeg vet at det er et slit å starte å trene. Har vært der selv. Men du må bare bestemme deg! Ikke gjør deg avhengig av andre for at du skal komme igang, det er er tross alt noe du skal gjøre for deg selv Finn en treningsform du selv synes er grei og morsom. Mål: 3 økter i uka. Ikke veldig hardt og intenst. Kun for å komme i gang. Gjør du det så vil du bli overrasket over hvor raskt progresjonen kommer. Hvor raskt du blir sterkere og bedre og hvordan du faktisk plutselig blir rastløs de dagene du ikke får trent.
Miklo Velka Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2015 Gode kilder til fett er nøtter, avokado, oljer, peanøttsmør(en av mine favoritter), kokosmelk, fløte(2 sistnevnte er digg å lage gode sauser på). Karbohydrater: havregrøt(med sukrin gold, kanel, peanøttsmør og banan, YUM!), fullkornris/pasta, søtpotet etc Om du ikke liker gresk yoghurt og rømme så dropper du selvsagt det. Hva med Kesam? Og yoghurt naturell etc? Finn alternativer du liker Takk for tipsene, skal prøve disse. Smakte faktisk fullkornsris fra Uncle Bens i går, men synes den var ufattelig smakløs og kjedelig, sammenlignet med skikkelig jasmin- eller basmatiris man får kjøpt på asiatiske matbutikker. Men de er jo ikke fullkornsris da ... Jeg vet at det er et slit å starte å trene. Har vært der selv. Men du må bare bestemme deg! Ikke gjør deg avhengig av andre for at du skal komme igang, det er er tross alt noe du skal gjøre for deg selv Finn en treningsform du selv synes er grei og morsom. Mål: 3 økter i uka. Ikke veldig hardt og intenst. Kun for å komme i gang. Gjør du det så vil du bli overrasket over hvor raskt progresjonen kommer. Hvor raskt du blir sterkere og bedre og hvordan du faktisk plutselig blir rastløs de dagene du ikke får trent. Merket det sist, så jeg tror egentlig ikke det blir noe problem å komme i gang. :-)
Christiania_Oslo Skrevet 25. februar 2015 #6 Skrevet 25. februar 2015 Dropp frokostblandingen til frokost. Spis heller yoghurt naturell med bær og litt musli eller knekkebrød med sunt og godt pålegg. Feks kjøttpålegg med noen skiver grønnsaker,makrell i tomat pyntet med litt grønt etc. Ikke spis det samme hele tiden, men gjør det spennende. Prøv med feks vanlig kokt skinke med basilikum og mozzarella(litt).vær ikke redd for en skikkelig frokost i helgene. Dra gjerne på med stekt egg,godt brød(gjerne grovt),bacon,tomatbønner etc. Tilbehøret til maten du spiser mener jeg personlig er veldig ensidig. Selv så spiser jeg grønnsaker og salat ganske ofte, og ris,pasta,couscous ganske lite. Jeg er ingen lavkarbo så spiser det som tilbehør, men ikke hver dag(max 2 ganger i uka kanskje) jeg liker ikke så godt kokte grønnsaker.jeg er som mange her inne norsk og ble fostra opp på dette hele barndommen,alt var kokte poteter,kokte gulerøtter osv. Nå liker jeg å steke,ovnsbake og mose, ha det i wok osv og lager ofte salater som tilbehør. Til mellommåltid er det bra med litt frukt,yoghurt og godt med en salat. Her må du finne gode oppskrifter,hvis ikke blir salaten den samme kjedelige. Søk på thailandsk,arabisk,spansk,italiensk og salat med (....ingrediens....)på google for å få tak i gode oppskrifter. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå