arcsin Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Jeg satt og så på det jeg trodde var en dokumentar om Megalodon på Animal Planet i går. Det forundret meg at alle "bevisene" så falske ut, så jeg googlet det. Fant til min store forskrekkelse ut at det er en sjanger som heter "Docufiction"! Altså en film som er filmet og lagt fram som en dokumentar, men alle bevisene er fake og det er betalte skuespillere som medvirker i filmen... Det som irriterer meg er at stoffet blir lagt fram som om det er fakta, så personer som ikke er så flinke til å se at en filmsnutt er redigert vil jo tro at det er fakta. Hva synes dere om dette? http://en.wikipedia.org/wiki/Megalodon:_The_Monster_Shark_Lives
Kamikatze Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 Helt greit dramaturgisk grep. Brukes ofte for å synliggjøre tørr teori på en måte som setter emnet inn i et praktisk perspektiv. Det står jo ikke dokumentar, men dramatisering i programbeskrivelsen.Har en bare TV som surrer i bakgrunnen, kan en selvsagt gå glipp av sånn info. Men et bevisstløst forhold til hva en fyller hjernen sin med, får en nesten bare skylde på seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå