Gå til innhold

Barnehagen forklare blomstene og biene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte fra en bekjent at barna i barnehage ble fortalt hvor babyene kommer fra av en barnehage ansatt fordi et av barna hadde fått et nytt søsken.

Er dette greit? Barna kan jo finne ut fra andre barn, men jeg hadde villet tat den samtalen selv isteden for at en barnehage ansat sier det uten å vite om foreldrene syns det er greit først.

Anonymous poster hash: b31cd...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehager forteller gjerne barna om dette, men da ordentlig ut fra barnets alder og forståelse. De forteller om barna spør, hvor ansatte forteller foreldre at dette har vært et samtaleemne som dukket opp den dagen, slik at foreldrene er forberedt på det.

Anonymous poster hash: a2d47...4b1

• Liker 6
Skrevet

Synes det er helt ok.

Anonymous poster hash: 06597...851
  • Liker 7
Skrevet

Dette er greit.

• Liker 6
Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg hørte fra en bekjent at barna i barnehage ble fortalt hvor babyene kommer fra av en barnehage ansatt fordi et av barna hadde fått et nytt søsken.

Er dette greit? Barna kan jo finne ut fra andre barn, men jeg hadde villet tat den samtalen selv isteden for at en barnehage ansat sier det uten å vite om foreldrene syns det er greit først.

Trodde de fleste foreldre ville pustet lettet ut av å slippe Den Samtalen :fnise:

Men ærlig talt, heller kudos til den ansatte som tok den samtalen, tenker jeg. Det var sikkert et av barna som spurte først, også har de fått ordentlig svar. Husker et vennepar fikk helt caramba av at en barnehagelærer hadde gjort det, og forklarte det skrekkslagne barnet sitt at neida, i deres familie så holdt det å ligge ved siden av hverandre og være veldig glade i hverandre - da ble det barn.

Når sånne historier fortsatt blir fortalt i 2015, da synes jeg det er helt greit at barna får vite sannheten i barnehagen.

Skrevet

Trodde de fleste foreldre ville pustet lettet ut av å slippe Den Samtalen :fnise:

Men ærlig talt, heller kudos til den ansatte som tok den samtalen, tenker jeg. Det var sikkert et av barna som spurte først, også har de fått ordentlig svar. Husker et vennepar fikk helt caramba av at en barnehagelærer hadde gjort det, og forklarte det skrekkslagne barnet sitt at neida, i deres familie så holdt det å ligge ved siden av hverandre og være veldig glade i hverandre - da ble det barn.

Når sånne historier fortsatt blir fortalt i 2015, da synes jeg det er helt greit at barna får vite sannheten i barnehagen.

Ja, det er jo litt rart, men jeg har hørt at det kan være en fin samtale så lenge man gjør det før barn blir for gamle. At de forstår hva som blir pratet om, men at de er såpass ung at de fremdeles er uskyldige og kan spørre om hva de vil uten å bli flau.

Jeg hadde nok blitt skuffet om et voksent menneske tok fra meg retten som foreldre å ha en slik samtale med mitt barn.

Jeg har forståelse for at noen ikke vil det selv, men det er noe jeg vil gjøre selv. Så om en barnehageansatt kommer til meg ETTER at de har sagt det så ville jeg blitt skuffet. :sukk:

• Liker 1
Skrevet

Fakta i barnehagen? Nei, det får da være grenser! :P

Spøk til side: Ja, det er helt greit. Barn spør om mye rart, og jeg synes de kan få svar tilpasset sitt nivå. Jeg føler ikke at jeg blir fratatt noe som helst bare fordi barnet mitt får lære om ulike ting i barnehagen. Vi kan gjerne snakke om de samme temaene hjemme likevel.

Da jeg var på sykehuset for å føde barn nummer to så dro svigermor for å hente den eldste i barnehagen. Der ble det naturlig nok litt snakk om fødsel, og en av de ansatte hadde forklart og nærmest demonstrert for ungene hvordan babyen kom ut av magen, at man måtte presse og at barnet kom ut gjennom tissen. Helt supert, synes jeg! Vi snakka videre om det dagene etter fødselen, da treåringen selvfølgelig hadde mange spørsmål. Følte ikke akkurat at jeg ble fratatt retten til å forklare dette selv... Skulle den ansatte sagt til ungene at "dette snakker vi ikke om!"?

• Liker 7
Skrevet

Ja, det er jo litt rart, men jeg har hørt at det kan være en fin samtale så lenge man gjør det før barn blir for gamle. At de forstår hva som blir pratet om, men at de er såpass ung at de fremdeles er uskyldige og kan spørre om hva de vil uten å bli flau.

Jeg hadde nok blitt skuffet om et voksent menneske tok fra meg retten som foreldre å ha en slik samtale med mitt barn.

Jeg har forståelse for at noen ikke vil det selv, men det er noe jeg vil gjøre selv. Så om en barnehageansatt kommer til meg ETTER at de har sagt det så ville jeg blitt skuffet. :sukk:

Men hvorfor tar du det ikke opp med barnet FØR det spør da?

Anonymous poster hash: c582c...665

• Liker 6
Skrevet

Men hvorfor tar du det ikke opp med barnet FØR det spør da? Anonymous poster hash: c582c...665

Fordi det er ikke riktig alder. Jeg har en niese hun begynte å spørre når hun var 2. Det er ikke riktig alder.

Skrevet

Fordi det er ikke riktig alder. Jeg har en niese hun begynte å spørre når hun var 2. Det er ikke riktig alder.

Hæ? Hvordan kan det ikke være riktig alder? Lyver du for barna når de spør?

Man trenger ikke utbrodere at erigert penis ejakulerer inni kvinnens vagina og slik blir det barn, men noe må man da si :) Og heller at en barnehageansatt sier det enn at de plukker opp noe fra eldre søsken eller andre barn er nå det beste etter min mening :)

Anonymous poster hash: c582c...665

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker, on 22 Feb 2015 - 20:50, said:

Hvis de er gamle nok til å spørre er de gamle nok til å få et ordentlig svar også. Men man må selvfølgelig tilpasse svaret etter alderen, man kan ikke forklare det på samme måte til en 2 åring som en 12 åring.

Anonymous poster hash: 859bf...ff2

• Liker 4
Skrevet

Helt greit. At barnet mitt får skikkelige svar på spørsmålene han måtte ha er noe jeg forventer av en ansatt i barnehagen. :)

• Liker 3
Skrevet

Jammen ikke lett å være barnehageansatte. De burde egentlig spørre foreldrene hver morgen hva de kan svare på og hva de skal snakkr om den dagen. Slik at foreldre har kontroll. De må også instruere barna om hva de kan spørre om.

Anonymous poster hash: 899e2...967

• Liker 8
Skrevet

I barnehagen hos oss er det opptatt av kosthold. De forklarer hvor melk kommer fra og hva pølse er lagd av. De forklarer hvor egg kommer fra.

At de også hadde forklart hvor babyer kommer fra har jeg ikke noe problem med. De legger seg jo på en detaljeringsgrad som er tilpasset barna.

Anonymous poster hash: 9b027...c94
  • Liker 2
Skrevet

Jammen ikke lett å være barnehageansatte. De burde egentlig spørre foreldrene hver morgen hva de kan svare på og hva de skal snakkr om den dagen. Slik at foreldre har kontroll. De må også instruere barna om hva de kan spørre om.

Det er litt annerledes å svare på helt dagligdagse ting enn å si at "Mamman din er gravid fordi pappan din stakk tissen sin inn hennes tiss." :daane:

Det er ganske lett å vite hva man kan snakke om til barn. Men man må forvente at foreldre ikke blir så kjempe glad når datter på 3 år har blitt fortalt om sex.

Jeg hadde tenkt meg godt om før jeg svarte på det hvis det var meg.

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Nei, det er ikke greit... Det må foreldrene få lov til å gi sin egen versjon av, så lenge. Syns barnehagen går for langt, om de skal begynne med det også. Seksualundervisning får de i skolen. I barnehagen er det mer greit at foreldrene gir sine versjoner til barna sine. Noen liker å si at de kom med storken, kom ut av en blomst, kom med en fe, eller gi ungene en annen forklaring, som er enkel og litt koselig for barna å forholde seg til...

Gjest Seajewel
Skrevet

Det må gå an å inneha en viss dose sunn fornuft, om man skal jobbe i barnehage også. Man forteller ikke andre sine barn, hvordan barn blir til, når de er små barn i barnehagealder. Såpass forventer jeg at barnehageansatte som skal passe ungen min, skjønner... Skremmende når folk ikke kan å bruke skjønn og sunn fornuft.

Skrevet

Det er litt annerledes å svare på helt dagligdagse ting enn å si at "Mamman din er gravid fordi pappan din stakk tissen sin inn hennes tiss." :daane:

Det er ganske lett å vite hva man kan snakke om til barn. Men man må forvente at foreldre ikke blir så kjempe glad når datter på 3 år har blitt fortalt om sex.

Jeg hadde tenkt meg godt om før jeg svarte på det hvis det var meg.

Nei, det er ikke greit... Det må foreldrene få lov til å gi sin egen versjon av, så lenge. Syns barnehagen går for langt, om de skal begynne med det også. Seksualundervisning får de i skolen. I barnehagen er det mer greit at foreldrene gir sine versjoner til barna sine. Noen liker å si at de kom med storken, kom ut av en blomst, kom med en fe, eller gi ungene en annen forklaring, som er enkel og litt koselig for barna å forholde seg til...

Jøss! Hvilken tidsmaskin har dere kommet ut av?

Hvorfor kan dere ikke gi barn som spør et ærlig svar?

• Liker 16
Skrevet

Så man skal lyve til barna da, Seajewel?

Man trenger ikke gi alle detaljer. Men å si at "barn blir til når to voksne som er veldig glad i hverandre koser nakne" synes jeg er helt greit. Det sier til barna at det er en voksen-greie, det innebærer kjærlighet, og det gir ingen detaljer barn ikke trenger å vite.

• Liker 6
Skrevet

Men som flere barnehage ansatte her inne har skrevet... så er det slik de GJØR. Om vi foreldre liker det eller ikke så tar barnehager seg rett til å fortelle barna om det.

Jeg ville heller satt pris på om en barnehageansatt hadde kommet til meg når jeg hentet barnet mitt og sagt "I dag har (navn her) spurt hvor babyer kommer fra" og gitt meg en sjanse til å fortelle det selv, ELLER jeg kan gi de et grønt kort å si "det er greit om dere vil fortelle det."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...