AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Det høres sprøtt ut, men for noen år siden var jeg to år uten arbeide og har kun registrert mindre inntekter på noen verv. Jeg hadde ikke dagpenger eller annet bidrag fra samfunnet. Nå ber de meg om å redegjøre og dokumentere hva jeg har levd av disse årene. Dette for å sette et uføretidspunkt ifb med søknad. Det høres jo unektelig ut som jeg har hatt svarte inntekter. For registrerte har de ikke vært. Jeg har kommet på følgende som har gitt meg penger til å leve av, men er livredd for å oppgi noe som kan gi meg trøbbel: - "Kjøpte" en bil fra en bekjent for kr 80.000. Fikset motoren selv mm for 20.000. Den sto aldri registrert på meg og ble solgt i hans navn for kr 200.000. Først da mottokk han liksom kjøpesummen og jeg hadde et netto overskudd på kr 100.000 - En bekjent prøvde å selge båten sin og spurte om min hjelp. Vi avtalte at han skulle ha kr 180.000. Hvis jeg fikk mer, skulle dette tilfalle meg. Etter en uke kom jeg til min bekjente med en kjøper. Vi skrev kontrakt og jeg mottokk kr 40.000 kontant, mens de resterende 180.000 ble betalt til selgers konto. - Jeg tjente mindre summer på div hobbyrelatert. F eks kjøpte jeg et sett høyttalere for kr 1500. Brukte en halvtime med loddebolt og solgte de for kr 9000. En tilsvarende sak med en gitar. - Jeg mottok noen beløp fra min mor. Kanskje 40.000 i løpet av disse årene. _ Jeg hadde betalingsordning med banken og betalte bare renter Dette er faktum som ikke kan dokumenteres. Disse to årene ligger mer enn ti år tilbake i tid. Kan noen av disse opplysningene skape trøbbel for meg? Anonymous poster hash: 2b95a...116
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 "Høres" ut som svarte inntekter? Anonymous poster hash: af109...c97 16
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Det høres jo unektelig ut som jeg har hatt svarte inntekter.Anonymous poster hash: 2b95a...116 Det har du jo i aller høyeste grad. Anonymous poster hash: 37534...d8d 13
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 Det høres sprøtt ut, men for noen år siden var jeg to år uten arbeide og har kun registrert mindre inntekter på noen verv. Jeg hadde ikke dagpenger eller annet bidrag fra samfunnet. Nå ber de meg om å redegjøre og dokumentere hva jeg har levd av disse årene. Dette for å sette et uføretidspunkt ifb med søknad. Det høres jo unektelig ut som jeg har hatt svarte inntekter. For registrerte har de ikke vært. Jeg har kommet på følgende som har gitt meg penger til å leve av, men er livredd for å oppgi noe som kan gi meg trøbbel: - "Kjøpte" en bil fra en bekjent for kr 80.000. Fikset motoren selv mm for 20.000. Den sto aldri registrert på meg og ble solgt i hans navn for kr 200.000. Først da mottokk han liksom kjøpesummen og jeg hadde et netto overskudd på kr 100.000 - En bekjent prøvde å selge båten sin og spurte om min hjelp. Vi avtalte at han skulle ha kr 180.000. Hvis jeg fikk mer, skulle dette tilfalle meg. Etter en uke kom jeg til min bekjente med en kjøper. Vi skrev kontrakt og jeg mottokk kr 40.000 kontant, mens de resterende 180.000 ble betalt til selgers konto. - Jeg tjente mindre summer på div hobbyrelatert. F eks kjøpte jeg et sett høyttalere for kr 1500. Brukte en halvtime med loddebolt og solgte de for kr 9000. En tilsvarende sak med en gitar. - Jeg mottok noen beløp fra min mor. Kanskje 40.000 i løpet av disse årene. _ Jeg hadde betalingsordning med banken og betalte bare renter Dette er faktum som ikke kan dokumenteres. Disse to årene ligger mer enn ti år tilbake i tid. Kan noen av disse opplysningene skape trøbbel for meg? Anonymous poster hash: 2b95a...116 Regner med dette er en spøk. Så dum kan ingen være? Anonymous poster hash: 157a7...69e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Det har du jo i aller høyeste grad.Anonymous poster hash: 37534...d8d Nå er det ikke svart inntekt å kjøpe og selge litt på hobbybasis. Ei heller å motta penger fra mor. Men å hjelpe til med salg av båt og salget av bil går nok mer under grå inntekt. For at det skal regnes som annet enn hobbyinntekt må det være bærekraftig og føre til overskudd over tid.Anonymous poster hash: 63719...11b 1
Meridian Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Ikke oppgi svart/grå inntekt, men si at du solgte ting du hadde og at du fikk hjelp av mor. 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 Nå er det ikke svart inntekt å kjøpe og selge litt på hobbybasis. Ei heller å motta penger fra mor. Men å hjelpe til med salg av båt og salget av bil går nok mer under grå inntekt. For at det skal regnes som annet enn hobbyinntekt må det være bærekraftig og føre til overskudd over tid.Anonymous poster hash: 63719...11b Endelig et relevant svar. Jeg er enig i at mine disposisjoner er i gråsonen. Når det gjelder bilen jeg kjøpte, så hadde meg og selger en privat salgskontrakt på kr 80.000. Bilen ble ikke registrert på meg, men fikk først skilter da den ble videresolgt. Det var derfor lettere at salget formelt gikk fra sist registrerte eier til ny eier. Men bilen var jo min! Så det hele er vel uproblematisk hvis jeg bare skriver til NAV at jeg kjøpte en bil for 80.000 og hadde en netto fortjeneste på kr 100.000. Hva kan de si til det? Den båtsaken er vel mer tvilsom for slik det var må vel min fortjeneste kalles provisjon. Men hadde jeg kjøpt båten for kr 180.000 og solgt den videre for 220000, så ville de 40.000 vært helt lovlige. Så nyansene er ikke så store. Til dere som kaller meg dum: Er det pga mine faktiske disposisjoner over ti år tilbake i tid eller fordi jeg spør om råd her på KG om noe som jeg selv ser er i gråsonen og er engstelig for hvordan jeg kan formulere meg uten å få problemer? Anonymous poster hash: 2b95a...116
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Regner med dette er en spøk. Så dum kan ingen være? Anonymous poster hash: 157a7...69e Mine spøker holder vanligvis et vesentlig høyere nivå! Jeg liker ikke å bli kalt dum uten en begrunnelse. Anonymous poster hash: 2b95a...116
Gjest Blondie65 Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Mine spøker holder vanligvis et vesentlig høyere nivå! Jeg liker ikke å bli kalt dum uten en begrunnelse. Anonymous poster hash: 2b95a...116 Her skal du da få begrunnelsen: Har du hørt om skattbar inntekt? Hva med mva? Hørt om det også? Begge deler har du unndratt med bil og båtsalgene dine. Det samme gjelder høyttalerne. Grensen for skattbar inntekt er kr 4.000 fra hver enkelt "arbeidsgiver" og grensen for mva er 50.000 pr år. Så dette er ikke grått, det er kullsvart. Hvis du ikke vet dette er du dum. Men jeg mistenker nok at du vet dette svært så godt og da er det bare fjollete å kalle det i gråsonen.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 Her skal du da få begrunnelsen: Har du hørt om skattbar inntekt? Hva med mva? Hørt om det også? Begge deler har du unndratt med bil og båtsalgene dine. Det samme gjelder høyttalerne. Grensen for skattbar inntekt er kr 4.000 fra hver enkelt "arbeidsgiver" og grensen for mva er 50.000 pr år. Så dette er ikke grått, det er kullsvart. Hvis du ikke vet dette er du dum. Men jeg mistenker nok at du vet dette svært så godt og da er det bare fjollete å kalle det i gråsonen. Dead on! Anonymous poster hash: 157a7...69e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 Her skal du da få begrunnelsen: Har du hørt om skattbar inntekt? Hva med mva? Hørt om det også? Begge deler har du unndratt med bil og båtsalgene dine. Det samme gjelder høyttalerne. Grensen for skattbar inntekt er kr 4.000 fra hver enkelt "arbeidsgiver" og grensen for mva er 50.000 pr år. Så dette er ikke grått, det er kullsvart. Hvis du ikke vet dette er du dum. Men jeg mistenker nok at du vet dette svært så godt og da er det bare fjollete å kalle det i gråsonen. Da må jeg virkelig spørre deg om man som privatperson kommer bort i problematikken med mva? Og har du hørt om en privatperson som selger bil eller båt og opplyser at gjenstandene ble solgt for mer enn de ble kjøpt for? Jeg har aldri hørt sånt. Jeg har heller aldri hørt om at man ved å selge hobbyutstyr skal oppplyse dette på selvangivelsen. Anonymous poster hash: 2b95a...116
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2015 #12 Skrevet 23. februar 2015 Da må jeg virkelig spørre deg om man som privatperson kommer bort i problematikken med mva? Og har du hørt om en privatperson som selger bil eller båt og opplyser at gjenstandene ble solgt for mer enn de ble kjøpt for? Jeg har aldri hørt sånt. Jeg har heller aldri hørt om at man ved å selge hobbyutstyr skal oppplyse dette på selvangivelsen. Anonymous poster hash: 2b95a...116 Som privatperson kan man meget vel komme bort i dette med mva når inntekten blir høy nok. Inntekter man har oppgis på selvangivelsen.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Det høres sprøtt ut, men for noen år siden var jeg to år uten arbeide og har kun registrert mindre inntekter på noen verv. Jeg hadde ikke dagpenger eller annet bidrag fra samfunnet. Nå ber de meg om å redegjøre og dokumentere hva jeg har levd av disse årene. Dette for å sette et uføretidspunkt ifb med søknad. Det høres jo unektelig ut som jeg har hatt svarte inntekter. For registrerte har de ikke vært. Jeg har kommet på følgende som har gitt meg penger til å leve av, men er livredd for å oppgi noe som kan gi meg trøbbel: - "Kjøpte" en bil fra en bekjent for kr 80.000. Fikset motoren selv mm for 20.000. Den sto aldri registrert på meg og ble solgt i hans navn for kr 200.000. Først da mottokk han liksom kjøpesummen og jeg hadde et netto overskudd på kr 100.000 - En bekjent prøvde å selge båten sin og spurte om min hjelp. Vi avtalte at han skulle ha kr 180.000. Hvis jeg fikk mer, skulle dette tilfalle meg. Etter en uke kom jeg til min bekjente med en kjøper. Vi skrev kontrakt og jeg mottokk kr 40.000 kontant, mens de resterende 180.000 ble betalt til selgers konto. - Jeg tjente mindre summer på div hobbyrelatert. F eks kjøpte jeg et sett høyttalere for kr 1500. Brukte en halvtime med loddebolt og solgte de for kr 9000. En tilsvarende sak med en gitar. - Jeg mottok noen beløp fra min mor. Kanskje 40.000 i løpet av disse årene. _ Jeg hadde betalingsordning med banken og betalte bare renter Dette er faktum som ikke kan dokumenteres. Disse to årene ligger mer enn ti år tilbake i tid. Kan noen av disse opplysningene skape trøbbel for meg? Anonymous poster hash: 2b95a...116 Hvor ahadde du disse pengene? I banken? Ble du ikke spurt hvor du kom med så masse penger?Anonymous poster hash: e117d...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #14 Skrevet 23. februar 2015 Da må jeg virkelig spørre deg om man som privatperson kommer bort i problematikken med mva? Og har du hørt om en privatperson som selger bil eller båt og opplyser at gjenstandene ble solgt for mer enn de ble kjøpt for? Jeg har aldri hørt sånt. Jeg har heller aldri hørt om at man ved å selge hobbyutstyr skal oppplyse dette på selvangivelsen.Anonymous poster hash: 2b95a...116 Men kjære vene du har faktisk jobbet for å få pengene. Du sier selv at du fikset en motor. Jeg regner meg at det var du som jobbet med motoren. Grunnen til at NAV vil vite om dette er nemlig for å se om du har nedsatt inntektsevne. Hvor nedsatt den er når du klarer å tjene fett på "hobbybasis" vet jeg ikke. Anonymous poster hash: d9815...658 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå