Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette rett måte å regne årslønn på?

Jeg har 30.800 kr i måneden i lønn før skatt.

Ganget med 12 så skulle det tilsi en årslønn på 369.600 kr.

Jeg har også muntlig avtale om årslønn på 370.000, men ingenting skriftlig.

Men stemmer det at den da erpå 370.000? Jeg må jo ha 5 uker ubetalt ferie i året i tillegg. Regnes feriepenger som en del av årslønna?

Anonymous poster hash: f4804...fa2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men stemmer det at den da erpå 370.000? Jeg må jo ha 5 uker ubetalt ferie i året i tillegg. Regnes feriepenger som en del av årslønna?

370.000 i årslønn gir en månedslønn på kr 30.833,33. Feriepengene regnes som en del av årslønna. Når du tar ut ferien så blir du trukket for den, samt at det utbetales feriepenger.

De fleste regner ferietrekket som 30/26 av månedslønnen. Man går ut fra at en uke = 6 dager og 26 dager er antall arbeidsdager i en måned. Utregningen er da månedslønnen * 30/26 = 35538 som trekkes, normalt den måneden man utbetaler feriepengene.

Skrevet (endret)

Årslønn er månedslønn x 12, noe man i realiteten sjelden/aldri får fordi man avvikler ferie. Feriepengene regnes ikke i årslønna. Om du tar ferie og ikke har opptjent feriepenger vil din totale utbetalte inntekt bli noe lavere enn oppgitt årslønn. Har du opptjent fulle feriepenger vil faktisk utbetalt lønn bli noe høyere enn oppgitt årslønn.

Endret av Glitnir
Skrevet

Statistikk og tabeller over årslønn inkluderer alltid feriepenger (månedslønn x 12).

Så dine opplysninger om månedslønn og avtalt årslønn stemmer bra.

Anonymous poster hash: 0f685...11c
Skrevet

Statistikk og tabeller over årslønn inkluderer alltid feriepenger (månedslønn x 12).

Så dine opplysninger om månedslønn og avtalt årslønn stemmer bra.

Anonymous poster hash: 0f685...11c

Nei, man snakker alltid om årslønn som månedslønn x 12, som er noe annet enn faktisk utbetalt lønn inkl. feriepenger.

Gjest Blondie65
Skrevet

I alle de arbeidsforhold jeg har hatt har kontrakten fastsatt årslønn inkludert ferie og feriepenger.

Dvs at brutto månedslønn avviker noe fra årslønn delt på 12.

Skrevet

I alle de arbeidsforhold jeg har hatt har kontrakten fastsatt årslønn inkludert ferie og feriepenger.

Dvs at brutto månedslønn avviker noe fra årslønn delt på 12.

Har jeg aldri hørt om før. Oppgitt lønn skal aldri være inkludert feriepenger. Har du fastlønn skal lønnen en normal måned være oppgitt årslønn/12.

Gjest Blondie65
Skrevet

Har jeg aldri hørt om før. Oppgitt lønn skal aldri være inkludert feriepenger. Har du fastlønn skal lønnen en normal måned være oppgitt årslønn/12.

Har enda til gode å se månedslønn i arbeidskontrakt der jeg har jobbet fast.

Skrevet

Man har oppgitt en brutto årslønn, og hver normale måned får man 1/12 av dette i brutto månedslønn. Da vil selvsagt faktisk årslønn bli noe annet, grunnet feriepenger. Aldri opplevd noe annet.

Anonymous poster hash: f05c1...b35

• Liker 4
Skrevet

Den skjønte jeg ikke. Arbeidskontrakten har vanligvis oppgitt en årslønn. Har du fastlønn skal du i en normalmåned få utbetalt 1/12 av denne.

Skrevet

Jeg har det i min rykende ferske arbeidsavtale. Årslønn er xxx som tilsvarer xxx per måned. Og jeg ser det stadig i andres kontakter også.

Anonymous poster hash: 7ab91...572

Skrevet

Skaff deg kontrakt! ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...