Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Når fikk du negativ test?

- Hvor lenge blødde du?

- Når hadde du eggløsning (påvist med el-test eller typiske symptomer)

- Når fikk du første mens etter abortblødningen?

Ta gjerne med hvor langt du var på vei og hcg-nivå på noen av punktene om du vet det.

Jeg lurer nemlig på om det er mulig å få mens (og eggløsning) med forhøyet hcg, spotting helt siden abortblødningen og små rester i livmor. Har blødd, og etterhvert spottet, siden aborten for 6 uker siden, og har hatt utskrapning grunnet rester. Fortsatt positive tester, men har nå fått en større blødning som har vart noen dager.

Anonymous poster hash: 063e2...a41
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, hadde en MA i 2011, ville ikke ha utskraping p.g.a. "panikk" for narkose og det hele være-vekke greiene, så fikk sånne piller en setter inn nedentil og skulle blø alt ut. Fikk dem med meg hjem og skulle fikse det selv. Grudde meg veldig for hadde lest om det og folk skrev at det gjorde sååå vondt og ei venninne hadde gjort det noen år tidligere og da måtte det gjøres på sykehus og hun trodde hun skulle dø. Jeg endte med å måtte gå gjennom det hele fire ganger da restene ikke ville gi skikkelig slipp, men jeg hadde valgt det over narkose any day. Syns ikke det var vondt, men alle er forskjellige, noen får fortere vondt enn andre og noen kan være mer uheldige å få veldige smerter av det - på samme vis som at noen får ingen mens smerter, andre moderate og de mest uheldige blir jo sengeliggende og må bruke smertestillende. Så dette er nok veldig forskjellig. Jeg var vel "heldig" da - for det føltes som menssmerter, av lavere smertegrad. Nå har ikke jeg menssmerter veldig ofte, og de få gangene jeg har det er det ikke vondt, bare merker at jeg har mensen.

Alle fire gangene blødde det godt, men som sagt ikke vondt, bare "stress" å måtte bytte bind såpass ofte. Men det varte maks en uke på det lengste. Negativ test kom lenge etter siste omgang med "abort-pillene" - tror det var gode 3 mnd før jeg fikk negative test...

Etter dette gikk jeg tilbake på p-piller, men fikk beskjed om at "alt ser fint ut og MA er veldig vanlig dessverre, men hos deg er det ikke noe problem for fremtiden, bare slapp av". Så første mensen min var jo "p-pille mens" - kan ikke regne dette som menstruasjon... Nå prøver jeg å bli gravid igjen (vært av p-piller snart et år, men har ikke hatt mensen en eneste gang dessverre. Fått beskjed om at jeg har masse fine eggsekker og når det "vente-året" før man får hjelp er omme skal det visst ikke være noe stress. Men hva de sier og tror trenger jo ikke henge sammen med hva som faktisk kommer til å skje... Får bare vente,se og håpe.

Fikk vite av gynekologen at jeg hadde veldig tynne hinner i kjeden, noe som kunne resultere i mens-fravær. Har alltid hatt veldig lite mens, kanskje bare en dag med litt rødt her og der, og noen ganger ikke fått mens engang. Man KAN ha EL selv om man ikke har mensen - EL 'blør' jo ut når den er mislykket, men den kan også komme ut uten mens i veldig sjeldne tilfeller - som hos meg sier gyno'en. Ei jeg jobber med har fått to barn uten mens - altså hun har sjelden/ aldri mens, men klarte likevel å bli gravid - så selv om man har mengel på blødning kan man ha EL. Dette fortalte hun meg og jeg sjekket dette sist hos gyno selv, og han bekreftet dette - EL kan skje og *blø* ut uten mensen. Det er sjelden, men han sa at mange damer kunne frike litt ut om de ikke hadde mens for de tenkte "ingen mens = ingen EL = ingen barn" - og selv om dette er riktig, så er det alltid noen tilfeller som viker fra 'normen'.

Så jeg hører på gyno og lener meg også på kollegaen :-)

Lykke til og gjør som gynoen min sier (lettere sagt enn gjort - jeg vet!) "pust med magan og slapp av, ingen -hverken du eller fremtidig baby - har godt av stress og mor"

Anonymous poster hash: 357da...473
Skrevet

Jeg har bare tatt provosert abort, men blir vel litt det samme som MA med tabletter. For min del var det veldig vondt, selv om det var før uke 12. Jeg var heldigvis på sykehuset, og fikk morfin inn i låret. Jeg ville ikke gjort noe sånt hjemme hos meg selv. Og jeg har ikke menssmerter til vanlig heller, så ble ganske overrasket over hvor vondt det var.

Ellers tok det lang tid før jeg sluttet å spotte etter aborten, men det holdt med en runde med tabletter. Kroppen ordnet resten, men tok et par-tre måneder til syklusen var tilbake til normalen (og spottingen sluttet helt). Gikk fortsatt på prevensjon da jeg ble gravid et halvt år senere, så var ikke noe poeng med den aborten. Ble baby likevel - for aldri om jeg ville gått gjennom en abort en gang til.

Jeg skulle jo ikke hatt eggløsining i det hele tatt på Cerazette tror jeg, men fikk når det likevel. Men det skjedde altså ikke i den perioden jeg ennå blødde. Jeg tror jeg ville drøyet prøvingen til kroppen er helt ferdig med å rense opp, sånn at det er optimale forhold for den nye babyen.

Anonymous poster hash: 1bf22...d33
Skrevet

Hadde SA en fredag, blødde i 4 dager, var i uke 5. Jeg fikk EL 15 dager etterpå. Er nå i DPO-land.

Mine hcg nivåer var på 30-34 etter aborten, men sank kraftig etter ett par dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...