Gå til innhold

lærer 1-7 eller 5-10 ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil dere anbefale ?

Hvordan er det å jobbe som lærer ?

Hvem av utdanningene er mest riktig hvis jeg vil bygge på med spesialpedagogikk ?

Tusen takk for svar :)

Anonymous poster hash: 4727f...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spesped er like nyttig begge steder, og hva du velger kommer helt an på om du vil fokusere mest på grunnleggende innlæring og sosial læring (som det er mer av blant de minste barna), eller om du vil ha et enda sterkere farligere fokus, og også f.eks kunne sette karakterer (de største elevene). Ser du deg selv helst på barneskolen eller ungdomsskolen? Det blir rett og slett feil å anbefale noe som helst, da du må velge det som passer deg best.

Å jobbe som lærer utrolig givende, og utrolig krevende :-) finnes en tråd her inne et sted som heter lærerværelset hvor du kan lese litt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesped er like nyttig begge steder, og hva du velger kommer helt an på om du vil fokusere mest på grunnleggende innlæring og sosial læring (som det er mer av blant de minste barna), eller om du vil ha et enda sterkere farligere fokus, og også f.eks kunne sette karakterer (de største elevene). Ser du deg selv helst på barneskolen eller ungdomsskolen? Det blir rett og slett feil å anbefale noe som helst, da du må velge det som passer deg best.

Å jobbe som lærer utrolig givende, og utrolig krevende :-) finnes en tråd her inne et sted som heter lærerværelset hvor du kan lese litt erfaringer.

Jeg syntes det er veldig vanskelig å velge. Jeg har veldig lyst til å jobbe med barn,og da egentlig spesielt med de som trenger ekstra hjelp både faglig og psykisk. Er ikke det faglige jeg syntes er mest spennende..mer det å jobbe med mennesker :) da er kanskje 1-7 mest riktig ?

Hvilke trinn jobber du på og hvordan er det ?

Tusen takk :)

Anonymous poster hash: 4727f...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mer barn du ønsker å jobbe med, og mennesker, kan det høres ut som 1-7 kan passe for deg. Jeg har vært i praksis både i 5. klasse og i 8. klasse, det er ganske stor forskjell. Etter min erfaring knytter barna på barneskolen lettere bånd til deg, og det kan være lettere å få respekt rett og slett fordi du er en voksen. Man må terpe mye på ting som å skrive overskrift, skrive hele setninger, rekke opp hånda osv. Selv merket jeg at 5. trinn var lavt nok for min del, jeg er mer opptatt av det faglige og synes det er flott å slippe noe av den terpingen. På 8. trinn opplevde jeg at man må jobbe mye mer for å få respekt, den kommer ikke av seg selv. Det tar også lengre tid å bli kjent med elevene, siden de er mer uavhengige og ikke så kontaktsøkende. På ungdomstrinnet er det selvsagt også tyngre faglig, det er viktig at du er trygg på det du underviser i. Selvsagt er det det på barneskolen også, men på en litt annen måte.

I utdanningen 5-10 er det valgfrie fag med flere studiepoeng i hvert fag (3 x 60 studiepoeng, altså et årsstudium i hvert fag, de fleste steder). På 1-7 er det obligatorisk med matte og norsk (30 studiepoeng hver) og to andre fag/evt fordypning i norsk/matte tror jeg.

Lykke til med valget! Jeg er veldig fornøyd med mitt valg og synes det er givende så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mulighet, anbefaler jeg deg å søke vikarjobber et sted hvor du kan få prøvd flere ulike trinn. Jeg studerer 2. året på 5-10-utdanningen, og angrer på at jeg ikke valgte 1-7.



Anonymous poster hash: 72965...73d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er veldig vanskelig å velge. Jeg har veldig lyst til å jobbe med barn,og da egentlig spesielt med de som trenger ekstra hjelp både faglig og psykisk. Er ikke det faglige jeg syntes er mest spennende..mer det å jobbe med mennesker :) da er kanskje 1-7 mest riktig ?

Hvilke trinn jobber du på og hvordan er det ?

Tusen takk :)

Anonymous poster hash: 4727f...995

Jeg er allmennlærer, så jeg kan være på 1-10. I utdanninga mi valgte jeg fag som var rettet mer mot u.skolen, men etter et år i 8.klasse så innså jeg at det var på barneskolen plassen min var, og der har jeg vært siden. Først fulgte jeg en klasse i 6-7, og så hoppet jeg ned og tok over en 3.klasse som jeg nå er med i 4.klasse (så jeg er på mitt 5 år som lærer! Wow, som tiden flyr!)

Min erfaring har vært at jeg og har stortrives alle stedene jeg har vært (bortsett fra på ungdomskolen, men det var kanskje mer pga praksissjokket og velkomsten jeg fikk som ny lærer der, enn aldersgruppa som gjorde at jeg ikke ble). Jeg var litt skeptisk til å hoppe ned fra 7.klasse til 3.klasse, for jeg trivdes veldig godt med de faglige og mer reflekterte diskusjonene man kan ha med så store elever, samt humoren man kan bruke, men etter et par ukers omstilling, så gikk det veldig greit. Jeg innså at jeg også stortrivdes så langt ned som i 3, for jeg er veldig glad i å bruke mye sang og musikk, dans, lek og avbrekk i undervisninga mi, og jeg merker jo det at jo yngre barna er jo mer mottakelige er de for det. (og om jeg noen gang får mulighet til å prøve meg i 1.klasse, så kanskje jeg ser at jeg liker meg der og?)

Hadde det vært 5-10 og 1-7 når jeg skulle velge, så hadde jeg nok valgt 5-10 først, og angret på dette når jeg kom ut i skolen (så jeg er egentlig veldig glad jeg går som god gammeldags allmennlærer og kan være over alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres kanskje ut som barneskolen vil passe best for meg, hvor studerte/studerer dere ?

Hva har dere i lønn ?:)

Anonymous poster hash: 4727f...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at man må være egnet til det å jobbe som lærer TS.

Anonymous poster hash: 2ebf5...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan si litt om hvordan hverdagen som lærer er på barneskole ? :)



Anonymous poster hash: 4727f...995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...